Sandberg versus de schuldgevoelensberg

zapnimf1kleinwit-op-lichtroze   In de krant van vandaag lees ik over facebooktopvrouw Sheryl Sandberg.
Online hebben ze die griet geschrapt, dus een link zit er niet in vandaag.

Zegt ze :
“De afgelopen jaren verschrompelde de belofte van vrouwelijk leiderschap. Al tien jaar boeken we geen vooruitgang meer (…) en moeten we iets doen.”

Jaaaaaah! Brul ik in de bescheidenheid van mijn woonkamer! Doe iets! Hup Sandbergje, hup!

Zij weer:
“De productie van onze bedrijven zal stijgen als we beginnen met het talent van de hele bevolking te gaan gebruiken.” En veel verder : “We weten dat vrouwen aan de top een beter vrouwenbeleid hebben. In de leiding kunnen zij dingen veranderen.”

Ikke : Jeuj! Meer, beter, hoger, verder!

Zij zegt ergens dat haar dochter aan haar been hing terwijl zij net een zakenreisje wilde aanvatten, maar dat schuldgevoelensmanagement even belangrijk is als timemanagement. Maar wij vrouwen moeten leren dat we niet alles kunnen hebben en dat we niet perfect hoeven te zijn.

Inderdaad, beaam ik, mijn vuisten nu geagiteerd bonkend boven mijn kop. Weg met die jong als ze in de weg zittten. En daarbij, ze zijn hier toch nog allemaal in leven… De perfecte vrouw is voor mannen zonder verbeelding! Watte? Ik extrapoleer: voor een maatschappij zonder verbeelding! Werken willen wij! Arbeit macht frei!

“Uw huwelijk wordt beter”, gaat ze verder, “meer seks en minder echtscheidingen.”

“Moah!”, dat klopt als een bus, word ik nu helemaal zot, “vier jaar in loopbaanonderbreking en mijn vent ging lopen!” Awoert voor thuisblijfmoeders! De seutebezen.

Ze is op dreef, ons Sherylleke, “de dag na de bevalling van mijn kind was ik alweer aan het werk.”

“Oooooh gij superwoman,” zak ik als een baggerdrab in elkaar van zoveel hoogachting, “oermoeder der zwoegende godessen.”

“Het is cultureel bepaald en niet zozeer de natuur. Vrouwen hebben last van discriminatie en seksisme.” Niet alleen weet zij waaraan het ligt, zij kent ook de oplossing : “Ga midden in de vergaderzaal zitten. Steek je hand op. Schroef je ambities niet terug, neem risico’s, vraag promotie, daag jezelf uit, durf te falen, wacht niet tot je de macht krijgt aangeboden, want dat gebeurt niet.”

Ondertussen lig ik al op de grond te kronkelen over zoveel erkenning. Met mijn bekken ritmisch ‘I will survive’ schokkend op mijn eigen gezangen.

Bovendien neemt Sandberg die wijven met een mentale schuldenberg ‘niks kwalijk’. (Ook nog vergevingsgezind, wat een vrouw!) “Ik weet hoeveel vrouwen aan het worstelen zijn. Niet iedere vrouw hoeft naar de top te willen.”

Uit het oud papier vis ik de ‘Vacature’ op en omcirkel driftig met mijn rode alcoholstift alle functies voor CEO of minstens toch op managementniveau. “Hierzie! (rondeke) Daarzie! (uitroepteken erbij) En nog! (dubbel onderstrepen)”
Een.Poepie.Zullen.Ze.Ruiken.
Die seksistische zwijnen van de economie.
Dat mannelijk bastion van zakelijke egotrippers.
Bedrijfleiders van mijn voeten.

Eerst trek ik mijn mantelpakje aan met naaldhakken.
Dan regel ik een kant en klaar pizza voor mijn vier verslindende eetbrokken.
Bel ik moose dat hij de volgende weken het huishouden maar op zijn alleeneke moet draaiende houden, ik heb een missie te vervullen.
De hobby’s veeg ik met een krachtdadige armveeg van tafel: dag zwemmen, dag boeken, dag blog, dag lummeltijd, dag leuke maar onbeduidende halftime job, dag uitslapen.

In de stilte die daarop volgt denk ik : Waarom moet werken je leven zijn? Primeren op het gezin? Ambitie tegenover rust? Stress als norm?

Sheryltje zal het vast wel weten.
Maar ze heeft het jammer genoeg nagelaten het te vertellen in het interview.
Ik trek algauw weer makkelijke kleren aan en schrijf een ‘relevant’ blogstuk.
Op mijn gemak.
Want mijn natuur roept te sterk.

55 Reacties to “Sandberg versus de schuldgevoelensberg”

  1. Menck Says:

    Ach, ach, ‘t is veel makkelijker voor een vrouw om haar man af te richten dan dat ze zelf iets zou gaan doen.

  2. Mie Katoentje Says:

    En dan vraagt men zich af waarom zoveel kinderen in de bijzondere jeugdzorg belanden, een beetje meer ouderlijke (dus niet alleen moederlijke) aanwezigheid zou in veel gevallen al wonderen verrichten…

  3. Nachtbraker Says:

    Indien ik kinderen zou hebben, ik zou gerust huisman wllen zijn. Ik ga mijn vrouw niet tegenhouden om “carrière” te maken. Helaas heb ik noch kinderen noch vrouw :-)

  4. micheleeuw Says:

    Allemaal goed voor zij die dat willen. Gelukkig kunnen we nog kiezen om lui te zijn, niet meer te werken dan (financieel) noodzakelijk en onze (jullie) kinders pedagogisch op te voeden. Hoera !
    Prachtig logje (alweer) !

  5. bentenge Says:

    OMG, she worked for McKinsey. Nu moet ik je ontgoochelen he Zappie, de basis van haar carrière legde ze tussen haar 18 en 34, als ongehuwde, kinderloze vrouw. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=18uDutylDa4

    • zapnimf Says:

      Wat niet wegneemt wat ze nu zegt, met twee kleine kinderen en een man met een eigen bedrijf.

      Nuja, ik heb niks tegen vrouwen aan de top, maar niet voor mij. Moest zij nu, daar zo bovenaan, nu eens eisen dat ze haar bevallingsverlof (en nog wat ouderschapsverlof misschien?) zou uitdoen. Op tijd naar huis gaan en niet overwerken, haar zakenreizen organiseren als haar man voor de kinders kan zorgen, ik zou ze al een pak sympathieker vinden. Waarom moet ze net het tegengestelde doen?
      Stuur die vrouw eens een paar jaar naar Zweden met haar gezin.

      Ook mannen die liever werken dan hun kinderen ‘s avonds te zien, zijn volgens mij niet goed bezig.

  6. Vee Says:

    Ik wil gewoon kunnen kiezen
    En als ik content ben met cupcakes bakken en dekentjes haken in mijn veranda, dan voel ik mij geen mislukt wijf
    Dat er zo te weinig vrouwen aan de top of in de politiek zijn, is misschien gewoon dat ze niet willen
    Wij zijn slimmer
    Wij leven niet voor niets jaren langer

    • zapnimf Says:

      Wat een goeie: “Wij leven niet voor niks jaren langer.”
      Eerlijk gezegd denk ik ook dat veel vrouwen zich niet geroepen voelen om op de barricaden te gaan staan. Als ze het wel doen, mogen ze de boel liefst veranderen en niet zich als de mannen aan de top gaan gedragen.

    • Nachtbraker Says:

      “Dat er zo te weinig vrouwen aan de top of in de politiek zijn, is misschien gewoon dat ze niet willen”.

      Tja. Soms denk ik dat dit effectief zo is, maar ik denk dat veel vrouwenorganisaties en voorstanders van quota toch niet echt gelukkig zijn met je uitspraak… Zou het toch niet zo zijn omdat het allemaal mannen zijn die aan de top staan? En hun “vriendjes” kiezen?

      • zapnimf Says:

        Misschien is het wel tweeledig.
        Je zal nooit zoveel vrouwen warm kunnen maken voor de top als mannen. Zij vinden in het algemeen andere dingen belangrijker dan macht.
        Als je als vrouw wel door het glazen plafond wil breken, is het waarschijnlijk moeilijker.

  7. Reis door de tijd | bentenge Says:

    [...] gewerkt heeft. En ja Zapnimf, het is alweer een man aan de top van een toporganisatie (link) [...]

  8. Patsy Says:

    Dit was nu echt een postje dat ik nodig had zie!
    Momenteel heb ik ook zo’n onbeduidende halftime job.
    De laatste tijd vraag ik me ook af (pieker ik me suf eigenlijk) of ik niet beter terug ander werk zou zoeken. Zo één waar ik voldoening en/of respect uit zou halen. Maar bestaat dat wel? En is het niet al genoeg dat de echtgenoot al meer dan een fulltime doet, dat ik ook gestresseerd en veel later thuis zal komen. Dat de kindjes elke avond in de opvang (gruwel) moeten blijven. Dat de echtgenoot geen lekker vers warm avondmaal meer zal hebben (want die verdient dat echt wel). Dat we een poetsvrouw zouden moeten zoeken (nog meer stress)…
    Ik heb weer een beetje rust gevonden nu ik weet dat er (best veel) mensen zijn die huisvrouwen (meer dan) OK vinden.

    • Vee Says:

      Het zal wel zijn
      Ik prijs mij nog altijd gelukkig dat mijn moeder zo een huisvrouw was
      Pas op, die deed niet aan quality time
      Die was er gewoon altijd
      En zelf voel ik mij heel fier alsmijn huishouden op rollekes loopt !
      Ben met veel plezier een seutebees dan

      • zapnimf Says:

        Eigenlijk is dat hier precies zo : ik ben er altijd, maar ze leiden hun eigen leven, zoeken hun eigen vrienden, regelen hun eigen zaakjes, vragen of alleman hier mag komen slapen.
        (En mijn eten lusten ze niet, de rotjong.)
        Ooooooh, ik ben zo blij dat ik van dat woensdagnamiddaggerij met de auto van jut naar jaar af ben. Nu nemen ze gewoon de fiets.

    • zapnimf Says:

      @Patsy : Ik loog. Eigenlijk vind ik mijn job in het onderwijs niet zo heel onbeduidend. ;-)

      Als ik mocht kiezen tussen een huisman en ik voltijds of de situatie zoals ze nu is, koos ik nog altijd voor meer tijd. Wel jammer voor de eega die het ook wel zou zien zitten om minder te gaan werken.

      • Patsy Says:

        Misschien is “onbeduidend” niet het juiste woord… ik werk voor m’n man, ik doe de administratie en facturatie, dat is bij momenten nogal eenzaam maar best wel belangrijk ;-)
        Hij is wel de meest flexibele baas die er bestaat. Zoals dinsdag “O, schat, zo veel sneeuw, je hoeft niet te gaan werken hoor!” Hoe lief is dat niet ;-) of als er een kindje ziek is, blijf ik zonder probleem thuis en als hij/zij niet zo ziek meer is, neem ik hem/haar gewoon eens mee naar de zaak en leuk dat ze dat vinden!

  9. Leen* Says:

    Gij hebt geeneens naaldhakken!
    Serieus, ik vind het knap dat er vrouwen zijn die dat willen en kunnen, maar ik ben evenzeer blij dat er zijn voor wie het niet hoeft. Ik bijvoorbeeld.
    De Sanseveria heeft een hekel aan leidinggevende functies, zelfs al is het in de meest onbeduidende werkgroep. Ik krijg vapeurs en wapperhandjes bij het woord ‘eindverantwoordelijkheid’ en wil het liefst dat iedereen mij graag ziet.
    Waarschijnlijk had ik die kleuter aan mijn been meegenomen op zakenreis.

    • zapnimf Says:

      Ssst, ik zal nog eens iets verklappen : ik lag ook niet echt te kronkelen op de grond met de bekken shakend de lucht in.
      Beetje de tendens precies: iedereen vindt dat vrouwen de top mogen bereiken, maar weinigen voelen zich geneigd om het zelf te doen.

  10. De Fruitberg Says:

    Vrouwen zouden wel de kans moeten hebben om te kiezen, en ik ben er heilig van overtuigd dat ze die kans nog niet helemaal hebben, en zeker geen gelijke kansen krijgen. Ze worden benadeeld als ze die carrièrekeuze nastreven. Niet alleen op ‘t werk (ken wel enkele voorbeelden) ook in de privé-sfeer (iedereen spreekt ze een schuldgevoelen aan want ‘t zijn zowaar per definitie slechte moeders). En als een vrouw echt opkomt voor haar rechten is ‘t een ‘bitch’ (bij een man heet dat ‘ambitieus’)

    • zapnimf Says:

      Ja. En een vrouw neemt loopbaanonderbreking om voor de kinderen te zorgen en een man om een sabbatjaar te pakken. Er zit waarheid in, in wat je daar schrijft.
      Maar mijn stukje ging erover dat ik de opoffering in geen 100 jaar zou kunnen opbrengen.

      Vrouwen hebben slechts een gelijke kans als hun partner thuisblijft (of deeltijds werkt) om het huishouden draaiende te houden. Met twee hard en lang werken is een utopie die in de praktijk niet werkt.
      Of ze op het werk evenveel kansen krijgen, dat weet ik niet. Ik sta in een branche waar we allemaal gelijk betaald worden voor hetzelfde werk.

      Oja, ik strijk niet, ik smeer geen boterhammen voor school, ik heb een poetsvrouw en ik hou mijn kinderen niet hele vakanties bezig, dat doen ze zelf wel. Mij vinden ze ook een ontaard sujet. Aan mij om mij dat nu eens niet aan te trekken sè.

    • Nachtbraker Says:

      Plus: vrouwen worden nog steeds minder betaald dan mannen voor een gelijkaardige functie (dat zal dan wel in de privé sector zijn). Ik heb daar geen “bewijzen” voor, maar da’s wat een aantal onderzoeken ons laten weten. Als dit nog steeds klopt, is het natuurlijk compleet onlogisch en moet dit verschil zo snel mogelijk weggewerkt worden…

  11. Joke Says:

    gewoonweg hilarisch. zo raak ik nooit van mijn verslaving af!

  12. Marjelle Says:

    Iedereen ‘moet’ leven zoals hij/zij het het liefste wil, binnen de mogelijkheden uiteraard en soms creeer (mijn accenttoets doet het niet) je er een paar ;) en zich geen rollen of ambities of wat dan ook laten aanpraten door wie dan ook. Dat is wat ik ervan vind.

  13. elke Says:

    Ik blijf twijfelen of vrouwen in topfuncties een goed idee is, ik geloof er niet echt in eigenlijk, zelden goeie voorbeelden gezien.
    Los daarvan? Naaldhakken?! Teva’s bedoel je zeker? Zo raak je op je sloffen naar de top.

  14. Petra Says:

    Vrouwen in topfuncties? Goed plan, maar waarom zijn ze altijd zo onsympathiek? Sandberg heeft helemaal geen twee kinderen, laat staan dat ze moeder is. Ze is verantwoordelijk voor een tweekinds-unit. Volledig ge-outsourced.

  15. zapnimf Says:

    Waarom zou je je bedrijf niet kunnen leiden van 9 tot 4 en wat meer delegeren?
    Of ben ik nu weer in sprookjesmodus?

  16. HansDeZwans Says:

    Een vrouw MOET het huishouden doen, voor de boodschappen zorgen, de kinderen opvoeden, het eten klaarmaken, ‘s avonds de man plezieren (mag ook ‘s morgens en ‘s middags zijn) en liefst ook nog de tuin onderhouden. Hoe kunnen die nu een topfunctie bekleden, daar is toch geen tijd voor?

  17. Duvel Says:

    Die Sheryl Sandberg lijkt als 2 druppels water op ons parlementslid Nahima Lanjri.

  18. Divertje Says:

    En ik die dacht dat ze in het onderwijs zovéél werk hadden…..

  19. bart Says:

    Zie nu jong, ben ik precies de enige man hier in’t gezelschap met een ‘ondbeduidende halftime job’, tijd voor zijn drie kinders, een huishouden en een fulltime carrière-eega. En een beetje vrije tijd, dat ook.
    En ja, als man wordt je daar ook op ver/beoordeeld, nikske discriminatie op dat vlak…

    • zapnimf Says:

      Neen hoor, ik wed dat de meeste vrouwen dàt geweldig vinden.
      Draait en keert hoe je het wil, je blijft een uitzondering.
      De twee mannelijke collega’s die bij ons ouderschapsverlof nemen (drie maanden halftijds komen werken), krijgen ook mijn respect.

  20. Linda Says:

    Schuldgevoelensmanagement. Ik manage mijn schuldgevoelens ook heel goed, want ik ben gewoon niet altijd de hort op. :-)
    Het is goed dat vrouwen gelijke kansen krijgen en in veel opzichten al hebben, maar zo iemand als Sheryl Sandberg doet juist schade. Want welke normale vrouw is de dag na de bevalling alweer aan het werk bijvoorbeeld? Een ideaal waar maar weinig vrouwen aan kunnen voldoen, en dat zou ook niet moeten.
    Wat is er mis met een paar jaar rustiger aan doen en daarna weer meer aan het werk, je kinderen zijn maar 1x klein toch. Hetzelfde geldt voor mannen trouwens, en ik hoor toch wel steeds meer vaders, ook in goede functies, die in elk geval een dag met de kleine thuis zijn.

    • zapnimf Says:

      Ik ben het met je eens : als je dan een voorbeeldfunctie hebt ergens bovenaan, zorg dan dat je de boel menselijker maakt.
      Hoewel ik weinig hoop heb voor de toekomst als je ziet hoeveel kleuters er bij ons zowel ‘s avonds als ‘s morgens afgezet worden van zeven tot zeven in de nabewaking.
      Het helpt ook niet als de regering Di Rupo alle rustpunten in een carrière niet meer laat meetellen voor het pensioen. Contraproductief vind ik dat. Als je langer moet werken, moet je ook de mogelijkheden krijgen om te kunnen combineren met kleine kinderen, zieke ouders, …

  21. Affodil Says:

    Ik ga ze niet allemaal over één kam scheren, maar hier lopen een aantal van die carrièrevrouwen rond en het eerste woord dat in mijn hoofd komt als ik er mee praat is “takkewijf”. Bijna allemaal op van de zenuwen, voortdurend op een paranoïde manier op hun hoede voor mogelijke discriminatie, … Nog 47 weken en dan ben ik full time CEO van mijn 2-persoons huishouden. Al zal de ontslagpremie niet zo vet zijn…


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 71 andere volgers