Een schat van woorden, een admiraal ont-schat

  
zapnimf1kleindonkerroze-op-wit.jpg   Woorden eindigend op ‘ent’, ik heb er wat mee.
  
Zoekt u een zapnimf,
quasi dement, inefficiënt, indolent, decadent?
U wil turbulent incoherent engagement?
U beschikt over een bewonderenswaardig intelligentiequotiënt?
Boek dan impertinent dit fervent delinquent ornament
een tweepersoonsarrangement in die ijstent!
Frequent!
  
Zo erg zelfs, dat ik moet opletten om ze er niet te pas en te onpas tussen te friemelen om de mensen rondom mij niet al te zwaar te ergeren. Het is een opgave!
  
Soms mag het wel.
Als we gaan Lokerse feesten, doen we dat uiteraard niet voor de groepen (Sorry Madness, Starsailor, Admiral Freebee, Sarah Bettens, Fun Lovin’ Criminals…).
Neenee, wij gaan natuurlijk voor de backstagetour! Te winnen als je sms, behalve het scherm haalt, ook nog de jurerende mens die al die onzin moet censureren, kan charmeren. Dé sport voor de uit de kluiten gewassen vijftienjarige en wij, jong van geest – hij loopt zo’n zeventien jaar achter – mengen ons graag competitief tussen dat volkje.
  
Die aanloop, anno 2005, ging als volgt.
– “Allez nimf, stuur eens een berichtje naar dat scherm.”
– “Huh? Tussen al die brol?”
– “Maar ja, jij schrijft en ik probeer hem eruit te halen, eens zien hoe herkenbaar je bent.”
– “Ha, wat een makkie. Ik ga er een woord tussen knijpen dat heel de boel duidelijk moet maken.”
  
Dus ik duimde ongeveer iets als : 
  
“Tussen al dit analfabetische gewauwel is mijn eloquente sms, zelfs zonder boodschapje, een streling voor het oog. Herpak u, of ik ga aan de haal met uw tour en de Admiraal (Freebee)!” 
  
( ’t Werd herkend, niet alleen door haar, achteraf spraken enkele dorpsgenoten, die de massa in Lokeren ook hadden vergroot, me ook nog aan over mijn ‘welbespraaktheid’)
  
Geplet tussen : 
“Bolleke, wilt gij met mij trouwe? Uw poezewoefke”
of
“Die twee weiven van voor ons mogen ons is een heete nagt bezorgen.”
of
“Ma, ik ben in beeld, wuif eens!”
vond ik mezelf niet eens zoveel ongelijk hebben.
  
Er kwam zelfs reactie op : “Kan iemand mij een adequate explicatie geven van het woord eloquent?”
en ook
“Van het woord ‘eloquent’, krijg ik als leraar Nederlands sowieso een tent.”
  
Waarop ik (dit is waarlijk verslavend!) : “Aan de leraar Nederlands : een voor twee personen?”
  
Bijna ging ik dus terug met een vrijer naar huis! Zelfs een die evenveel congé heeft als ik!
Maar die fucking backstagetour kwam er dus tussen, ik had hem zowaar gewonnen.
  
Gewrongen in een t-shirt van Base, mochten we met vijf, drie andere winnaars en mijn vriendin (de vijfde kwam niet opdagen) in de coulissen gaan neuzen hoe het organisatorisch met zo’n festival gesteld is, mee op het podium en voor de nadarhekjes die gasten van Starsailor van dichtbij op jeugdpuistjes onderzoeken, een drankje nuttigen waar al de vips ook hun dorst komen lessen en onze indrukken laten vastleggen op digitale pellicule :
  
“Yow, hier uw zapnimf, u moeten inlichten over onze ervaring van zopas, maar ik zou u liever meedelen dat die cameravent hier voor mij, die u niet ziet, een ferm stuk is! Jaja!”
(camera schudt mij van het beeld, wegens een lachstuip van de meneer erachter.)
  
En!!
Ik sprak zelfs Tom Van Laere aan! (bedremmeld en onsamenhangend)
Zegt die klojo : “Je verwart mij met mijn broer.”
De smoezenkoning… hij wilde eronder uit. Alsof ik die baard niet uit duizenden zou herkennen, pfft.
  
Dit jaar zat er een pezewever achter de binnenkomende sms’en.
Wij hadden moeten winnen.
Onze schrijfsels floepten van dat scherm als een pingpongbal bij het openen van het pakje, helder en kaatsend, maar het mocht niet zijn. ’t Was de beurt aan de bollekes en de poezewoefkes.
Ambetent!
  
Eigenlijk, bij het lezen van het woord op de lijn hierboven, besef ik dat ik die ent-kwaal ook heb met woorden op -ant.
En ‘imponderablia’.
En ‘serendipiteit’.
En…
  
Eén reactie to “Een schat van woorden, een admiraal ont-schat”

  1. zapnimf Says:

    18-10-2006
    gedaan met storen
    Na de (vleiende) mening van speedy, de (wat lullige) groet van zapnimf en de opmerking (die nergens op sloeg) van menck, hou ik het voor bekeken. Ik reis verder naar een volgend eiland …
    18-10-2006, 15:01 geschreven door odysseus

    de mallemolen
    content, malcontent,resistent, nonresistent,fervent, latent, ik weet er alles van. Die mallemolen van de laatste weken, pff zwijg me derover…. but I’m back !
    Onkruid vergaat niet !

    18-10-2006, 13:55 geschreven door Ncumisa

    stijl
    @zapnimf
    Versta me niet verkeerd, ik bewonder je schrijfstijl, maar het is vrij vermoeiend als je (ik) altijd met dat woordenboek erbij zit. En al je reactieschrijvers doen hun best om jou nog te overtreffen.Maar jij spant de kroon hoor. Maar ik blijf toch komen lezen náh!!!
    18-10-2006, 11:35 geschreven door speedy

    samen
    Ze horen samen, de limmerickskes…
    18-10-2006, 00:42 geschreven door Hill

    Besluiteloze Moose
    Waarop ga je slapen?
    Die getelde slapen?
    Het besluit?
    Of ga je jezelf een nieuwe matras kopen?
    18-10-2006, 00:19 geschreven door zapnimf

    Duvel… terug in uw dozeke!
    Bij je beschrijving zijn mijn gevoelens gemengd,
    Want ik hou wel van een vent met een mankement.
    Die laatste regels, daarin ben ik consistent,
    die had je me beter niet ingeprent.

    18-10-2006, 00:15 geschreven door zapnimf

    Hahahahahahahahahahahaha
    Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahah
    Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

    Seg!
    Ik had hem toch ook gewonnen?
    Een mens mag toch eens uitzonderlijk een beetje uit de bol gaan? Niet?

    Mensen… V. : mijn lift-, Lokerse feesten-, Dranouter-, Beaufort 2006- en veel meer maatje!
    Ik zie je graag!

    18-10-2006, 00:04 geschreven door zapnimf

    17-10-2006
    de details waar niemand zit op te wachten
    … Maar die fucking backstagetour kwam er dus tussen, ik had hem zowaar gewonnen.
    Mijn beide armen vlogen in de lucht, luid schreeuwend ‘ik heb een backstagetour gewonnen’, ‘ik heb een backstagetour gewonnen’ !!! Op een efficiënte en elegante wijze baande ik me een weg door het publiek. Niet nalatend mijn medemens aan te spreken met de blijde boodschap ‘ik heb een backstagetour gewonnen’, ‘ik heb een backstagetour gewonnen’ !!! Enige wenkbrauwfronsen van demente, indolente en decadente toeschouwers verder, vond het mijn vriendin haar plicht om me op het volgende te wijzen. “Als we hier nog lang blijven treuzelen zijn we misschien te laat en is het “Ik had op backstagetour kunnen gaan”, “Ik had op backstagetour kunnen gaan”. En voor één keer nam ze me bij de hand en loodste ze deze eloquente dame door het gepeupel. Wetende dat die bewuste vriendin zich anders op een veilige afstand (minimum 5 meter) van mij begeeft. Maar deze keer zag ik geen demente blik (ik-ken-deze-vrouw-niet-en-‘t-is-zeker-niet-mijn-vriendin) in haar ogen. Gelukkig arriveerden we tijdig en gewrongen in een t-shirt van Base, mochten we met vijf, drie andere winnaars en mijn vriendin (de vijfde kwam niet opdagen) in de coulissen gaan neuzen hoe het organisatorisch met zo’n festival gesteld is ….
    17-10-2006, 23:27 geschreven door V

    The end
    Verticaal in uw klassement ???
    Daarmee ben ik niet kontent.
    En wat betreft mijn mooie krent
    die beantwoord aan de nieuwste trend.
    Ze is strak niet corpulent,
    al is ze niet meer zo recent
    ze heeft al menigeen verwent.

    Ik hoor U “zeggen menigeen ?”
    Ik wou hem voor mij alleen
    Maar dat is dan weer Uw probleem.

    17-10-2006, 23:23 geschreven door Duvel

    amaai
    Zo laat op de avond zo’n ingewikkeld gedoe. Zal nog eens moeten terug komen om alles op mijn gemak eens te hernemen hoor. In ieder geval bedankt voor de reactie op mijn blogje.
    17-10-2006, 23:14 geschreven door beesken zelf

    Slimmerickskes
    Een dend’rende nimf uit Tasjkent
    van nature nogal turbulent
    zit ’t net af te schuimen
    met k’potgissimisste duimen
    op zoek naar ’n potente vent

    Er was eens een elandj’ in Apen
    Al nachtenlang telt het nu schapen
    En nu is’t uit !
    ‘k neem een besluit !
    of zal ‘k er nog eens op slapen ?

    Mijn excuses voor het rammelende ritme, maar mijn metronoom heeft weer last van de vallende ziekte.
    17-10-2006, 23:09 geschreven door Hill

    Nou, een gewrongen jihaa enzo
    Duvel,
    Als zijnde een dissident serpent,
    hou ik mij nog even absent
    om met u kennis te maken als vent,
    tot een gedetailleerde beschrijving van uw krent
    door u in mijn daaromtrent blogje wordt gepend.
    (Ik weet het, ik ben een pestilente opponent.)
    U vindt dit niet evident?
    U blijft liever resistent?
    Geen erg, u bent wie u bent…
    in dat geval verticaal present in mijn klassement.

    Speedy,
    Al die woorden staan al in een woordenboek en op mijn neologismen zit niemand te wachten, me dunkt. 😉

    Odysseus,
    Euh… ik groet u terug.

    Menck,
    Wat ik denk?
    Lieve mens, mijn denkprocessen evolueren dezer dagen zo traag… krijg ik een week tijd?
    Talent… talent… hmm.
    Alles went, behalve een compliment.
    (vier vijfde Y. Kroonenberg)

    17-10-2006, 22:36 geschreven door zapnimf

    Nou nou
    Odysseus, blijf van die pillen.

    @ nimf: wat dacht je van talent?
    17-10-2006, 17:07 geschreven door Menck

    gewrongen
    Ik ben hier weer terecht gekomen dankzij het wonder van de serendipiteit (alhoewel het bruikbare en het nuttige me toch wat ontgaat, maar laat ik niet kniezen …).
    Met vijf volwassen personen (zij het slechts begiftigd met de breinmassa van vijftienjarigen) in een t-shirt van Base? Dat verklaart natuurlijk het gebruik van het woord “gewrongen”. Indien het dan nog een t-shirt van Moby Star (beroemdere broer van Moby Dick) was geweest …
    Ik groet u.
    17-10-2006, 16:26 geschreven door odysseus

    ent… enzo…
    Ik stel voor dat jij eens een nieuw woordenboek uitgeeft. En ik ben er zeker van, het zou verdomd succes hebben, zeker bij de mensen die jouw blog lezen.
    17-10-2006, 15:57 geschreven door speedy

    Jihaa
    Mijn naam is Ent en ik ben een vent.
    Hebben we nu eindelijk iets met elkaar ?

    Met vriendelijke groeten
    Duvel
    17-10-2006, 15:21 geschreven door Duvel


Geef een reactie

