The Iron Lady… not

  
zapnimf1kleinlichtroze-op-donkerroze.jpg   Teder de dag die nog niet wil beginnen,
een tentenkamp van tule en wit linnen
waarin de zon met vlokjes licht beweegt
gelijk een vis met niets dan zilverlinnen.
  
Anton van Wilderode
  
Schoon.
Alleen, ik mis dat stuk van de dag meestal, wegens het slapen van een gat erin.
Tenzij natuurlijk dat mijn dag nog niet ten einde is.
Iemands morgen is mijn gisteren.
Iemands ontwaken is mijn slapen.
  
Mijn slapen, zo bleek vorig weekend, is van alle en hele dag.
Vergeet die tseetseevlieg.
Per post kreeg ik mijn nieuwe vermeende reden enkele dagen geleden toegestuurd :
  
Beste bloedgever
  
Graag nodigen we je uit op de volgende bloedinzameling.
We hopen ook deze keer op jouw steun te mogen rekenen.
Alvast bedankt voor je inzet. Je bloedgift kan een leven redden.
Vele Rode Kruisgroeten en tot binnenkort.
  
Allez, dat is niet de reden, maar het herinnerde me wel aan een eerder schrijven van hen.
  
Geachte zapnimf,
  
Na uw laatste donatie stelden we vast dat het hemoglobinegehalte in uw bloed een licht verlaagde waarde vertoont. In afwachting daarvan mogen we geen beroep doen op u als bloedgever.
  
Nu kon ik eens levens gaan redden en gingen ze me het verbieden omwille van een beetje ijzertekort.
Zegzeg, als je mag kiezen tussen doodgaan tout court en niet doodgaan met wat ‘te weinig pigment van de rode bloedcel waarvan ijzer een essentieel bestanddeel is’, ga je toch ook wel
“Een gekregen paard mag ik niet in de bek kijken! Geef hier dat rode spul van die slappe!”
brullen? Niet?
  
Trouwens, uw zapnimf is gehouwen uit een brok graniet!
Boordevol mineralen!
Een corpus als kwarts, veldspaten (kaliveldspaat en plagioklaas) en mica’s (muscoviet en/of biotiet) alsook amfibool! Alsof iemand dàt niet weet!
IJzer is toch ook een mineraal?
Weldan? Moeten we hierin echt pietluttig gaan doen, ja?
  
Maar bon, ze wilden me dus niet en ik ben heus niet zo tegendraads als ik overkom, dus de augustuseditie van het samen uitvloeien van plasmavochten der idealisten sloeg ik over.
(Eigenlijk vergat ik ze, want er kwam net een Lokers feestje tussen, maar dat klinkt niet zo goedhartig belangeloos.)
  
Vanavond echter, zal er weerom een halve liter bloed van me afgelaten worden.
Zal ik staan in een rij van mensen die stuk voor stuk morgen een dag congé krijgen voor hun gift, uitgezonderd ik.
Zal ik misschien weer die meneer zien die het nu toch al jaren volhoudt, maar telkens nog bij het rechtstaan een moment van zwakte krijgt en al meer dan één keer de grond is opgestuikt, daarbij de rok meetrekkend van de vrijwilligster met de roze onderbroek.
Zal ik koekjes en koffie nuttigen aan een tafel met allemaal onbekenden en we zullen praten over niets.
Of over het gaatje in onze arm.
  
Waarna ik weer veel te laat ga slapen, om me ’s anderendaags te kunnen afvragen vanwaar mijn nood aan al die tussentijdse dutten vandaan komt.
IJzertekort… duh!
  
Geef een reactie

