Chromofiel in eigen haar

  
   Begin deze week ben ik nog eens wat tijd gaan verdoen in de wasbak van een professioneel die zijn uren slijt aan het opleuken der frisuren.
   
Dit voormalig goudlokje had de fiasco van vorige maal nog niet helemaal verteerd. Mijn rancune herstelt zich nu eenmaal niet zo snel als mijn maag.
Toen had de patron een halfwassen spriet ingezet om me te laten besmeren met een kam en ontkleuring – dat heet balleage (voor de detaillisten onder jullie).
Dat heeft zelfs een bedoeling (voor de nieuwsgierigen onder jullie).
In mijn geval was dat het wegwerken van de heimwee naar de hoogblonde haardos van een weleer die zich in mijn lagere schooltijd ergens situeert.
Mijn ondertussen natuurlijk asblond wat ontdoen van zijn grauwheid, zeg maar, door hier en daar er een tintje lichter tussen te trekken.
   
Maar dus.
Achterdochtig sloeg ik helpstertje van keskeschiet gade, toen ik in de mot kreeg dat zij toch wel heel vrijgevig en dolenthousiast met kwaksels van dat stinkende goedje de trots op mijn kop begoochelde .
Ik hoopte met stiekem gekruiste vingers onder die kapmantel op een zinsbegoocheling bij het zien van haar trucs, terwijl iedere mondige klant op zulk een cruciale momentopname allang had ingegrepen.
Soms is uw zapnimf zowaar een ongepast doetje.
   
Het werd nog erger.
Zij die het nog zou presteren van een kletskop te mismeesteren, duwde me onhandig, zonder tegengehouden te worden door enige vakkennis, pardoes onder zo’n stoommachine ; een mobiele harde geplastificeerde helmbadmuts iets. 
Dat allerlei pikkend spul in dampvorm mijn ogen irriteerden kon haar nu eens geen ene moer schelen. 
   
Nu kan ik mij voorstellen dat James Watt met zijn uitvindingen, of in dit geval verbeteringen ervan, menig mens tot tranes toe heeft bewogen, maar de coiffeursversie ervan ontfutselde een hoeveelheid vocht aan me vergelijkbaar met het debiet van de Schelde van Antwerpen tot aan de monding. Bleiten! (voor de liefhebbers van het plaatselijke dialect onder jullie.) Bleiten!
   
Daar zat ik dan.
Voor de buitenwereld enkel een neus en wat eronder hoort zichtbaar, overgoten met tranen.
Kansloos probeerde ik ‘hotel – echo – lima – papa’ te concretiseren in het nation wide alfabet, speelde ik een glansrol Hints (één woord! één lettergreep! klinkt als schelp/welp!), poogde ik morse door te seinen met mijn knieschijven.
   
Driewerf helaas.
Pas toen ik halfblind die pothelm van het statief rukte en hem naar de kapper mikte, ongewild de krulspelden van iemands hoofd kegelde, dan pas zag men mij, o gele muis, in niet-stilte lijden.
   
De baas paaide me nog met het opsommen van beroemde voorbeelden met ook van die tressen haar die geleken op een bussel stro, onderwijl wanhopig gesticulerend in de weer met vermassacreerde lokken en blitse spuitbussen.
Bij het horen van ‘Don King’ heb ik twee vingers in zijn neusgat gedraaid en een keer onzacht aan zijn neushaar gesnokt, mijn leed op de schedelpan met verve meegesleurd en de zaak achter mij gelaten.
   
Zo verging het mij dus een half jaar geleden.
Gechockeerd in iedere zapse vezel ontdekte ik in die uitgroei van alweer zes centimeter dat ik, ik die prat ga op mijn eeuwige jeugdige uitstraling, vergeven ben van grijze haren!
Geel-grijze haren… dat leek me al sinds 1974 geen modetrend meer, dus een oplossing drong zich op.
Mijn vete werd opgeheven en met puppieogen smeekte ik de hoofdknipper van iets reddends uit te vreten met de knopen op mijn kop en me af te helpen van mijn xanthofobie die gaandeweg was ontstaan. 
    
Het moet gezegd worden.
Ik zie er niet meer uit alsof ik mijn halve leven heb doorgebracht in zeewater.
   
Achtenveertig euro lichter, twee tinten haarkleur donkerder…
En niemand die het zag!
Aaaargh!
  
Geef een reactie

