Vlijmscherp intermezzo in een wasbak

  
zapnimf1kleindonkerroze-op-lichtroze.jpg    Ene stoere zapnimf ging eens naar de kapper.
Stoere zapnimfies hebben als belangrijkste kenmerk dat ze niet op hun mond gevallen zijn. Rechttoe rechtaan… een eigenschap die – ongewild – al tegen enkele schenen heeft geschopt. Later kronkelt uw zapnimf wel weer in een miljoen bochten om die schenen al strelend en zalvend uit te leggen dat haar bedoelingen op geen enkel moment denigrerend of beledigend waren, maar zelfs onopzettelijk kwaad dient om eerst geschied te worden.
  
Maar ik zat dus bij de kapper. Met het hoogstbevindende lichaamsstuk in een wasbak gewrongen. Als Rodin in zijn tijd meer een coiffeur zou bezocht hebben, had zijn denkend sculptuur er helemaal anders uitgezien : liggend met een pappeke op zijn schedel.
  
Koekoek! Iemand? Straks ben ik platinablond en daar passen mijn nieuwe oorbellen niet bij.
Tedikke, kan er eindelijk eens iemand mij van dat pikant spul komen verlossen? Ik mag hopen dat ik nog enkele plukken haar overheb die geen frisee zullen zijn.
Help! Weggebrand haar past niet bij mijn weelderige wenkbrauwen! Kom dan toch!
  
Naast mij ligt er nog een madammeke te creperen met een toren permanentwikkels rond haar hersens gebonden. Twee kappersmeisjes komen op ons af.
  
De linkse! Ik wil de linkse. Laat die linkse mijn wasbak pakken! Alstublieft!
Toeme! Geef mij die andere!
Hier heb je ze weer met haar klauwen. Masseren, meiske, is één ding, maar wil je nog enkele velletjes hoofdhuid op zijn plaats laten, ja?
Als ik nu eens voorzichtig ‘auw!’ fluister?
Of pijnlijk grimassen? Waarom hou ik zo krampachtig mijn gezicht in een neutrale plooi?
Zou ik durven?
Zie dat ik hier volgende keer peekesoranje buitenstap als ze zich nu in haar gat gebeten voelt.
  
Tranen springen in mijn ogen. Het voelt alsof dingske haar nagels aan het scherpen is aan het leder van mijn kop.
  
Ik tel tot drie en dan trek ik mijn mond open…
dan vraag ik of ze wat zachter kan, rustig, gedecideerd en helder.
Eén…
Stomme trut! Waar ben jij opgeleid zeg?
Twee… 
O! Oef. Ze is klaar met wassen.
  
“U mag terug plaatsnemen aan de spiegel.”
  
Ik glimlach beleefd :
“Dank u wel, hoor!”
  
Ene stoere zapnimf ging eens naar de kapper…
  
9 Reacties to “Vlijmscherp intermezzo in een wasbak”

  1. Zabrila Says:

    De kapperszaak: folterkamer of aards paradijs. Ofwel hang je in een ongemakkelijke hoek achterover in de wasbak terwijl een te harde en te hete straal water je hoofd pijnigt en scherpe klauwen je haar inzepen en je daaraan probeert te ontkomen door meer onderuit in je stoel te zakken. De foltering wordt wat later voor de spiegel met de föhn verdergezet, je denkt dat je hoofd in lichterlaaie staat terwijl de kam messcherpe voren trekt op je hoofdhuid… Maar het kan ook een hemelse belevenis zijn, een deugddoende massage plus een bevallige manipulatie van je luchtige lokken door een haarkunstenaar…
    Héél herkenbaar!

  2. dana Says:

    soms moet een vrouw afzien om schoon te zijn hé
    (misschien nu een verhaal over ‘ontharen’ ? )
    dit was gieren ! af en toe een bulderlach
    mijn collega’s keken maar raar op.

  3. zeezicht Says:

    Ik heb een hekel aan een kappersbezoek! Ga alleen maar om ze te laten knippen. Maar heb je al gemerkt dat kapsters veel ruwer je haar masseren dan een man-kapper?

  4. Menck Says:

    Gij zijt zo een stoere hé, niet te doen gewoon. 😀
    Al dat gemasseer is trouwens nergens goed voor. Daar krijg je alleen maar vettig haar van.

  5. micheleeuw Says:

    Waar zijn de voor- en nafoto’s ? Ik kan me er niets bij voorstellen.
    Prachtig ge(be)schreven. 😆
    Lang geleden dat ik nog geweest ben, alweer. Mijn schat knipt mijn frou-frou en kleurde mijn haar. Ik heb het nu weer naturel.

  6. zapnimf Says:

    @zabrilla : Als ik niet de linkse krijg, durf ik zelfs al eens in slaap te vallen aan die wastafel. Je hebt gelijk, ’t kan allebei.
    @Dana : Die honderd keer tussendoor dat ik mijn haar was, spreek ik toch niet van afzien hoor.
    @zeezicht : Jamaar, ik heb een stuk beginnend grijs te camoufleren, het moet… het moet.
    @Menck : Jouw kapper is tevens garagist?
    @Micheleeuw : Foto’s? Foto’s? Simpel hoor, stel je iets zonder en iets met bloed voor.
    @Hill : Ok… ik weet dat ik je had gevraagd om ook eens te reageren, maar…

  7. micheleeuw Says:

    @ Hill :
    Ik heb (verrassend) weinig grijze haren. Gewoon bruin. 🙂

  8. Ilse Says:

    Schitterend! Nog iemand die een hekel heeft aan kappers… Zie blog 😉


Geef een reactie

