De lokroep van de luie zetel

  
   Wij omschrijven onszelf graag als een cultuurminnend duo.
Liefhebbers van kunsten. Uhu. In die mate zelfs dat wij ongebreidelde verlanglijstjes opstellen waarmee we met enkele losbandige pennenstreken de desbetreffende gaten willen dichten in onze ontwikkeling.
    
Eilaas, tussen droom en daad hangt apert ons plebejerschap en die andere liefde van ons… die voor het verwelken in de luie zetel. Of de onmacht om ons om psychologische redenen niet verder te begeven dan een straal van vijf kilometer.
   
Corbijn, Vanfleteren, Selleslags… we zouden hun fototentoonstellingen ze-ker níet mis-sen. Jammer dat we ons dat herinnerden toen ze alweer voorbij waren.
Vanaf onze eerste mails dromen we ervan om eens een (bekende) opera mee te maken in Antwerpen of Gent, maar onze praktische realisatie durft hier wel eens mank te lopen.
Fort Napoleon! Het Atomium! Het lekkende gerechtsgebouw van Antwerpen! Euh… die lopen vooreerst niet weg… 
   
Met het kopen van tickets in voorverkoop proberen we af en toe toch onze weinig te porren lichamen in beweging te krijgen. 
   
– “Jee, ik zie net in de agenda dat we vanavond naar Alex Agnew moeten.”
– “Ja? Toeme, helemaal vergeten.”
– “Jij hebt al evenveel goesting als ik, zo te merken.”
   
Zo vergaan meestal onze slappe gesprekken tot we ons een kwartier voor aanvang naar het cultuurcentrum slepen. Achteraf natuurlijk blijken we dan de avond van ons leven te hebben gehad. Nooit spijt dat we ons geforceerd hebben.
   
Maar neen, ik overdrijf een beetje. Ooit boekten we kaarten voor Eva De Roovere. Helemaal in het verre Limburg! Tjonge tjonge. Wie weet hoe fantastig we dàt zouden gevonden hebben, moesten we onze toegangsbewijzen niet kwijtgespeeld zijn. Twee keer € 30. Foetsie. We zijn ze ook nooit meer tegengekomen bij een grote kuis. Misschien omdat grote kuis hier onbestaande is?
   
Oeoe! Nu ik verder denk : nog niet zo lang geleden lag zelfs Parijs binnen onze perimeter der verplaatsing. Toe maar, vier musea (d’ Orsay, l’ Orangerie, het Louvre – enkel de Egyptische zalen – en musée National d’Art Moderne) afschuimen op één dag. Een stommiteit die we hebben mogen bekopen met een hoge graad van stikkapottigheid achteraf. Want naast cultuurminnend, zijn we uiteraard ook nog gierig. Gierige koppels hebben de neiging om optimaal gebruik te maken van de gratise museumzondag (iedere eerste zondag van de maand) als ze dan per toeval zich op dat tijdstip in de lichtstad bevinden.
   
En nu ligt er hier op tafel een uitnodiging te blinken.
Een man in je bed hebben liggen die daarnaast door een van zijn lopende projecten op het werk omgekocht wordt met een uitnodiging voor ‘the Polonaise of a Viennese Ball and a gala dinner in the Hofburg‘ heeft zo zijn voordelen. 
Het dichtst dat deze arbeidersdochter ooit al bij een galadiner, laat staan in Wenen, is geweest, bedraagt een meter voor het tv-scherm.
Kreet maar, dames en heren, dat deed ik ook in eerste instantie : “Oooooh” en “Eeeeeeh” en “Wauuuuw!”
Maar toen de katzwijm gepasseerd was en de man met de hamer mij terug met beide voeten op de grond zette vooraleer hij wilde toeslaan, las ik dat formele kledij (en dat ziet er op het fotootje van de invitatie zéér erg prinsessenkleedachtig uit) gewenst is.
Mag ik dan nu bekennen dat er in mijn kleerkast nergens een simpele jurk of rok rondslingert? 
   
Vier (betalende) dagen Wenen met één onnozel gratis galadineetje erbij? Pfft.
Naaah, ik krijg nog wel eens de kans om de Sissi ergens te gaan uithangen. In Jeans.
   
Ssst ssst! Wat hoor ik daar?
O, ’t is de lokroep van de luie zetel die de uitnodiging opvreet.
    
   
(PS :Mail mij als ik uw galajurk in maat 44 mag lenen!)
   
 
19 Reacties to “De lokroep van de luie zetel”

  1. mieke Says:

    eentje zelf maken? Tweedehands?
    zo’n kans laat je toch niet liggen? nee, ook niet in je luie zetel!

  2. veerle Says:

    Ik heb nog wel enkele accesoires liggen (een boa, een handtasje…), maar de enkele galakleedjes die ik had heb ik toen ik vermagerd ben… in de kledingcontainer gedaan (ja, in de tweedehandswinkel wilden ze ze niet, wegens gedemodeerd- een ervan had ik enkele weken voordien nog aangedaan) . Had ik het geweten, he…

  3. zapnimf Says:

    ’t Ligt hier op de grond al vol kansen… eentje meer of minder.
    Zelf maken? *kijk ineens heel erg buitenaards*

  4. Kris Says:

    Herkenbaar! Bij ons duikt vaak nog een bijkomend probleem op: babysit/opvang…

  5. micheleeuw Says:

    Wij wikken en wegen nu al beter voor we bestellen en betalen. Aangezien ik niet graag ‘voor enkele nachten’ weg ga, komt hij er ook niet meer mee af. Gratis overnachting, hier of daar ? Mijn voeten : eerst liters (dure) benzine verrijden, dan dik betalen voor eten & drinken en bezoeken. No thanks !

  6. Veerle Says:

    Wij zijn zo ooit eens naar een tentoonstelling van Piet Mondriaan geweest in Den Haag. Zo een tentoonstelling waar je ook best op voorhand je kaarten voor reserveert, en dan dag en uur van bezoek moet opgeven. Bon, wij kaarten gekocht, opvang voor de kinderen geregeld, op tijd en stond vertrokken en dan, ongeveer ter hoogte van Rotterdam de veelbetekende woorden: “schat, jij hebt die kaarten toch mee hé?” “Euh neen, ik heb die niet hoor” “Oei, dan staan die dus nog op de kast”. Maar we waren toch al te ver van huis om terug te keren, dus wij op goed geluk naar Den Haag. Gelukkig voor ons was die tento qua bezoekers een flop en konden we nieuwe kaarten kopen (en bovendien was het gelukkig een maandag = halve prijs, dus hebben we uiteindelijk gewoon de volle prijs betaald) (en volop genoten van Mondriaan!)

  7. madameblogt Says:

    Je mag mijn gala outfit hebben. Ja, ja, maat 44. Foto wordt op eenvoudige aanvraag per e-mail bezorgd.
    madame@telenet.be

  8. bram Says:

    eva de rooveren….zwijmel

  9. zeezicht Says:

    Oppassen met gratis kaarten… je zou de eerste niet zijn waar het huis wordt leeggehaald terwijl jullie in de opera zitten met… gratis kaarten.

  10. zapnimf Says:

    @Veerle (sprokkels) : Ojaa! Ik sta prachtig met een boa! 😉
    @Kris : Herkenbaar? Gij luxepaard dan! Praktisch zou het hier wel lukken, een citytrip van vier dagen, de kinders zijn dan naar hun papa en moose neemt twee dagen verlof. En ik werk niet op maandag en dinsdag. Maar de kost! Een vliegtuig voor die paar dagen (hoe decadent en milieuvervuilend).
    @Micheleeuw : Jaja, inderdaad, enkel dat bal en diner zijn gratis hoor. Ze willen ons nog in een hotelletje steken van ongeveer €100 per nacht, maar daar mag je dan nog je reis en je zoveel taxi’s of treinreizen bijrekenen.
    @Veerle (Casa Murphy) : Oef, wij zijn niet de enige oenen waarbij zulke dingen voorvallen! Jolijt!
    @Madame : Ik wil er graag naar kijken, om mezelf wat te kwellen. Je legt hier natuurlijk wel een heel zwaarwichtig argument in de weegschaal… dat besef je toch?
    @Bram : Of bedoel je Ali baba en de boeven? Jah jah, je hebt gelijk, ’t is een zwijmeltrien. Heb je dit al gehoord/gezien : https://zapnimf.wordpress.com/2006/11/
    @Zeezicht : ’t Is een buitenlands bedrijf dat twintig jaar bestaat. De dieven zouden van ver moeten komen. Maar inderdaad, je hebt een punt. Op de geboortekaartjes van de kinderen vroegen ze in het ziekenhuis ook om je adres door te strepen omdat kersverse ouders ideaal zijn om een kraak bij te plegen als die moederke en vaderke spelen in de materniteit.

  11. Zabrila Says:

    Joepiejajee! Een huisgezin als het mijne, waar grootse plannen gebroed worden… Wis en zeker scoor ik nog slechter bij de uitvoering.
    Die gratis dingetjes brengen dikwijls extra kosten mee…
    Schitterend geschreven…

  12. Kris Says:

    Zapnimf, een vraagje: wat heb jij met het milieu??? 🙂

  13. zapnimf Says:

    @Zabrila : Dit doet deugd! Iemand die beweert van nog slechter te scoren. U bent een unicum, Zabrila!
    @Kris : Een band. Een goeie zelfs. Bacteriën, schimmels en onduidelijke krioeldingen worden hier gekoesterd, tenminste, als ze niet zelf uit de ijskast ontsnappen, vermomd als een achtergebleven sla ofzo. De soorten vuilnis hebben ieder hun eigen plaats en de tuin mag zijn natuurlijke gangen gaan. En én… ik heb die film van Al Gore gezien. Sindsdien bekijk ik mijn fiets als een gebruiksmiddel, helaas ben ik nog niet verder geraakt dan het bekijken. Ah! Ik mep geen katten. Behalve als ze heel vervelend doen uiteraard.

  14. dana Says:

    je mag mijn trouwkledij aandoen ! Die past je misschien wel
    , is ondertussen niet meer ecru maar grijs
    (verf in de wasmachine ! )
    is dat niet origineel?

  15. zapnimf Says:

    (Venijnig gegrom)
    We hebben zopas ontdekt dat we die week toch wel de kinderen bij ons hebben. Madame had foto’s van een heel mooie outfit opgestuurd, mijn goesting groeide met de minuut om er een heuse citytrip van te maken, maar toen we de datum nog eens gingen verifiëren, bleek dat we scheel hadden gekeken op de kalender.
    Merci Madame en merci ook Dana… in welk jaar ben jij ook alweer getrouwd? Epauletten enzo?

  16. dana Says:

    ikke in 2001 dus geen epauletten zene !!!!
    wij zijn getrouwd op het einde van onze relatie, we wilden het andersom doen

  17. zapnimf Says:

    @Dana : Bij andersom scheid je vooraf.

  18. Kris Says:

    OK, zo ver kan ik volgen. Daar kunnen we niet buiten.
    Die fiets zie ik minder zitten. Kijken kan hier ook nog net.
    Ik twijfelde even of Zapnimf een pseudoniem voor Mieke Vogels was ;-o

  19. Linkliefde « Casa Murphy Says:

    […] Dikwijls gewoon hilarisch. Ik ben dol op die droge ironie. Om deze reden volg ik ook ene mevrouw Zapnimf. Ik heb haar leren kennen via de wijvenweek en ze heeft mijn hart […]


Geef een reactie

