De stok gesneden in een driesliertige totem

  
  Zou het zijn omdat ze denken : “Die zapnimf is toch een dikke? Als we daar ons stokske naar gooien is’t -pats- raak?”
   
Maar ha! En nog eens ha! En een opgetrokken neus naar Kris en Pharailde!
Ik pak dat houtje aan, zoek het scherpste keukenmes en kerf het -hèhè- toch lekker naar de vorm die ik wil dat het aanneemt.
   
Klik de onderstaande foto open.
Bestudeer een keer heel aandachtig.
                                                                                   
                                                                          
                                                                                 
                                                                                         
                                                                                       
  
   
En dan vragen jullie mij om het dichtsbijzijnde boek vast te pakken?
Stap ik links? Rechts? Schuin naar voren?
     

1. Neem tot u het dichtstbijzijnde boek van 123 (of meer) pagina’s.

   

Niks daarvan. Ik neem gewoon het boek dat ik het meest geschikt vind om u wat educatie bij te brengen. Wat zeg je daarvan?

Of nog beter, kijk, ik heb er -hoepla- drie vast! Kwantiteit primeert!

   

Wat zit er zoal in mijn handpalm?

– ‘Daar zijn woorden voor’ van Toon Tellegen

– ‘Bandeloze gedichten’ van Luuk Gruwez

– ‘Wijze uitspraken voor een gelukkig leven’ van een hele hoop mensen 

   

Inderdaad, beste lezers, ik haal mijn ingesteldheid uit de boekskes, een beetje wijsheid uit een potteke, wat poëzie van een blaadje geschraapt.

   

2. Open het boek op pagina 123 en zoek de vijfde zin.

   

3. Noteer de volgend drie zinnen.

Ben ik nu de enige die dit wel een heel eigenaardig stokje vindt?

Op vraag één hoef je niet te antwoorden, dat is een doe-opdracht. Twee en drie zijn gesplitst om niet gewoon ‘schrijf zin vijf tot en met zin acht over’  in je maag te splitsen.

    

Stel dat ik een autist ben.

Dan zou ik mij er vanaf kunnen maken met :

    

“Toen verloor hij zijn evenwicht. Een gil weerklonk. In een reflex liet hij zijn zwaard los. Het viel recht naar omlaag en kwam neer op het beton aan de voet van de toren.”

    

(Iemand die het stukje herkent? Een heel bekend (van eigen bodem) boek uit 2005.)

   

Maar ik ben geen autist. Ik ben een lastigaard. Zin vijf? Daarna zin zes, zeven, acht?

Dat zie je van hier. Je zal alle zinnen moeten doorlopen van bladzijde 123.

   

Een man dacht :

wanneer zal ik eens één minuut niet aan haar denken?

Nu?

Hij ging zitten

en dacht één minuut niet aan haar.

   

Toen stond hij op en wandelde verder, dacht verder,

steeds verder, zonder tussenpozen,

aan haar.

   

Toon Tellegen

   

———————

   

Dood, wees nu hoffelijk, want mijn moeder komt.

Zij komt met handtas en haar beste hoed,

gekrenkt tot in haar poederdoos,

arm ding, dat alle glorie verloor.

   

Zij komt : een juf gestikt in een mevrouw.

Haar ziel nog in een zakdoek gesnikt,

haar lichaam zo gerantsoeneerd

dat het maar goed was voor een halve eeuw.

   

Dit liefelijk karkas met pruikenbol,

ik kan het domweg niet vergeten.

Hoe zij in alles was gesjeesd,

misschien in doodgaan nog het meest.

   

Luuk Gruwez

   

————————-

   

’t Geluk vliegt.

Wie een beetje vangt die heeft het.

   

Fernand Lambrecht

   

   

Met die doorgedreven liefde voor de doorgeefstokken, ga ik er meteen nog eentje introduceren.

Pak een foto (die van hierboven) en schrijf er drie verschillende blogstukken over.

Bij deze nomineer ik zapnimf, mijzelf en ikke.

Straf hè?

   

Mijn vraag aan u : waarover zullen die twee andere schrijfsels gaan?

   

16 Reacties to “De stok gesneden in een driesliertige totem”

  1. madameblogt Says:

    Een gokje.
    1) nood aan boekenkasten
    2) vrijen op het hoogpolig kamertapijt

  2. niki Says:

    ik dacht
    – hoeveel boeken telt u op de foto en waarom?
    – vrije tekst

    zeer fijn geschreven stuk btw
    groeten

  3. Hill Says:

    Ik herken het stukje!
    (maar ik zal niet mogen meedoen zeker?)

  4. zeezicht Says:

    Ik herken de foto en het is duidelijk dat Hill daar bij gekomen is, tenminste zijn spullen. 🙂

  5. Kris Says:

    Is het daar altijd zo netjes bij jullie of was het ‘voor de foto’? Mocht ik een smiley kennen die een klein jaloers blikje suggereert, dan zou ik daar nu gebruik van maken…

  6. veerle Says:

    Ik vroeg me net hetzelfde af als Kris.
    Als het altijd zo net is bij jullie heb je veel meer huishoudelijk talent dan je ons in sommige blogposts wil laten geloven.

  7. Patrick Says:

    Zapje, net opgekuist voor het nemen van het fotoke? 😉

  8. zapnimf Says:

    @Madame : Mis en nog eens mis!
    Het gaat niks met boeken (of misschien een beetje) te maken hebben.
    Waar zie jij een hoogpolig tapijt? Er ligt zo’n rotanmatje en wat volgens jou moet doorgaan voor iets hoogpolig, noemen wij gewoon de poef die bij de zetel hoort.

    @Niki : Ook mis en euh… de tekst zal heus wel vrij zijn, maar hij zit in grote lijnen toch al in mijn hoofd.

    @Hill : Vaneigens niet, dat boek heeft de hele tijd in jouw zicht op de tafel gelegen.

    @Zeezicht : Kan je dat zien op de foto? Dat er op verscheidene schappen al twee rijen boeken achter elkaar staan? ’t Is wel waar wat je zegt.
    En waar blijft jouw gokje? Jij moet daar toch op kunnen komen? Het heeft iets met moose te maken.

    @Kris en Veerle en Patrick : Nee nee, een foto van de andere kant van de living (de tafel met euh… slechts enkel papiertjes op) krijg je niet te zien.
    Het nemen van de foto ging als volgt :
    – foto trekken : Oh nee, zie! die kussens en die dekentjes moeten eraf! (nemen die rommel weg en gooien hem uit het zicht)
    – foto trekken : Oh nee, zie! Er ligt geen hout meer onder de kachel, kom, we gaan efkes bijvullen want met zo’n gat is dat geen zicht.
    – foto trekken : Die foto is te veel naar omlaag gericht, je kan de rommel in die manden te veel zien!
    – foto trekken : Jah goed! Gelukkig zie je dat stof op die schabben en op de grond toch niet liggen op de foto.

    En dat die boeken hier en daar een beetje scheef staan vinden wij best wel wat schwung hebben.

  9. micheleeuw Says:

    Heeft het iets te maken met die moose die aan de schouw hangt of met jouw moose ?
    Zeker dat je niet meer opgeruimd hebt voor de foto’ ? 😆

  10. zapnimf Says:

    @Micheleeuw : Aaaaaaaaaaah! Drie kussen van de juffrouw! Jij hebt er eentje gevonden! Moose en moose!

  11. bram Says:

    wat ligt daar onder de haard?

  12. beo Says:

    Die moose viel me ook meest op en daarbij de vraag of ‘m gephotoshopt was…
    Laat maar komen die story. 🙂

  13. zeezicht Says:

    Euh… zijn het verjaardagskaarten aan de schouw?

  14. zapnimf Says:

    @Bram : Van die voorgefabriceerde geperste ‘hout’-blokken. Ons bomen in ons bos zijn op. En als het bij Gamma nog eens min 15% is, dan slaan wij een voorraadje in. Nadeel : niet zo gezellig als echt hout. Voordeel : het brandt langer en de gensters vliegen niet meer in je oog (als je de deurtjes laat openstaan om een open haard te simuleren)

    @Beo : Natuurlijk, we hebben hem via die weg beplucht. Neen gij. Hij is ook te zien op chocolatemoose, bovenaan in een hoekje ergens.

    @Zeezicht : Te laat, Micheleeuw heeft het al geraden.

  15. Annemie Says:

    @zapnimf
    Gefeliciteerd met jouw goedgevulde bibliotheek… Ik voeg me toch bij de andere lezers dat het er heel netjes uitziet!
    Eerdaags zet ik een foto van mijn bibliotheek op mijn blog – beloofd, echt waar, zonder op te kuisen!
    Toon Tellegen: ah, ik heb een lijvig boek met zijn dierenverhalen, de krekel, de mier, de boktor, de eekhoorn en nog vele anderen! Goddellijk…
    Waarover je volgende schrijfsel zullen gaan kan ik niet weten, maar één ding weet ik zeker…. jij hebt héél wat bagage en bovendien een vlotte pen om jaloers van te zijn! 😉

  16. zapnimf Says:

    @Annemie : Ik ken die dierenverhalen. Fantastisch ook om voor te lezen in de klas.
    Je foto heb ik ondertussen al helemaal ontleed, prachtig toch om in zo’n omgeving eens te kunnen draaien en keren.

    @Alleman : Die paar zinnen van de ‘autist’ kwamen uit ‘De engelenmaker’ van Stefan Brijs. Een aanrader!


Geef een reactie

