De toverdrank die de vergeetachtigheid niet tegenhield

      
   Het weekend was in zaligheid voorbijgegeleden.
   Vanonder een parasol gekeken naar de torso’s van de twee werkmannen in de tuin. Een koppel hele lekkere brokken ; zweet vermengd met zand op hun gezicht, spieren die rolden en bolden en af en toe kwam er eentje bedelen om een zoen ; de volwassen versie van het tweetal. Moose en zoonzap groeven putten. Minizap stond wat verderop kluiten aarde tegen de kastanjeboom te schurken. Ze werd er evengoed onrein van.
   
Bij het avondmaal op het terras weekten de drie van hierboven hun afgrijselijk zwarte voeten in een emmer, de overige drie bedienden de tafel van spijs en drank, een comfortvoorziening die de zweters heus verdienden. Het natafelen verliep in opperste sfeer. Sterke verhalen ontglipten krulzap over toverdrankjes die moose verliefd hadden laten worden op mij, alleen had ik dat immers nooit voor elkaar gekregen. “Jamaar,” wierp ik tegen, “dat brouwsel moet nu toch al lang uitgewerkt zijn? Hoe verklaar je dat dan?” O maar, ook daar had ze een plausibele uitleg voor : “Zeg mama, dat spreekt toch voor zichzelf… hij zag ons, lieve kindertjes, en hij was meteen verkocht. Hij blijft voor ons natuurlijk.” Zelfs het buurmeisje, die de gave heeft om zich er steeds midden in ons buffelmoment gezellig bij te poten, bedeelde zichzelf een stukje van de eer toe, waarom moose zijn hart aan mijn entourage verpand had. 
Wat hadden ze lol. Vooral krulzap vond dat zij deze keer het middelpunt van de belangstelling in haar zakken mocht steken. Zoonzap beeldde een vinger in zijn keel uit en teende als eerste in de richting van een weldoend bad.
Enkele seconden later tringelde de telefoon.
   
Wat je moet weten over die telefoon, is dat zijn laadstation in de gang een zoekmijknop heeft. Druk je daarop, ringt dat ding enkele malen en ondertussen kan jij hem terug vanonder de zetel vissen, op de kamer van puberzap terugvinden, in het kleinste kamertje gaan zoeken. Handig wel.
   
Dus ongeveer toen zapzoon de gang doorkruiste, waar ook nog dat ouwe belding met draad staat, luidde de loopfoon herhaaldelijk.
Krulzap zat nog helemaal in haar rol van animator en schalde voor wie het horen wilde : “Och, dat is toch maar die onnozelaar, die met het knopje speelt. Dat zullen we eens gauw oplossen.” Daarop nam ze de hoorn en brulde erin : “Hang eens op, lul!” Klik. Ostentatief blikte ze rond om haar heldendaad te onderstrepen.   
De moeder met het vingertje in mij, stond op het punt van een zeep-mond-wassen-terechtwijzing, toen de telefoon deed wat hij net daarvoor ook al had gedaan. Krulzap nam op en haalde adem om opnieu… “O. Dag Bompa. Wat zeg je? Jij hebt daarnet ook gebeld?” Haar excuses werden opgeslorpt door ons hoongelach. 
   
Het weekend was in zaligheid voorbijgegleden.
Op het eind ervan draalden moose en ik nog een afronding met een laatste sigaretje in de buitenlucht. Hij vond op de vensterbank mijn portefeuille.
“Jij verstrooide vergeetkop, kijk wat ik hier nog zie liggen. Zonder mij had je daar morgen mooi staan blinken met een doorregende portemonnee. Gelukkig dat ik, de oplettende mens, er ben om dit hele huishouden in goeie banen te leiden…”
   
Inderdaad, na het geweldige weekend begon de werkweek terug met bakken regen en dagelijkse werkjes. Winkelen bijvoorbeeld. En wat vond ik op diezelfde plek op de vensterbank? Zijn maaltijdcheques… natter dan doorweekt.
   
“Gelukkig is hij er nog om mijn vergeetboel recht te houden.”, dacht ik en ik pakte het strijkijzer.
  
17 Reacties to “De toverdrank die de vergeetachtigheid niet tegenhield”

  1. Thomas Says:

    Zalig pijnlijk 😀 Een grote smile vormde zich op mijn gezicht, die blijft daar nog even staan denk ik.

  2. Storm Says:

    In dit berichtje proef je nog de lente van vorig weekend. Volgend weekend belooft dezelfde weg op te gaan…!

    Groeten,

    Storm

  3. Patrick Says:

    Wat is nu bij mij blijven hangen uit die tekst . Diene meneer van U is er nog omdat er een mooie jonge deerne in de buurt woont. Wel, wel ik leefde in de waan dat het voor uw lange benen was.

  4. Storm Says:

    Zapnimf,

    Thx voor je comments!
    Een mooi lenteweekend (en bijeenkomst) gewenst.

    Tot lees!

    Groeten,

    Storm

  5. madameblogt Says:

    Jouw kindertjes lijken me erg mondig. Van wie zouden ze dat hebben? 😆

  6. tulp (D.) Says:

    waaahahaha, het strijkijzer??? Dat ruimde ik op toen ik bij
    je logeerde, en je belde nog steeds niet om te vragen waar
    het staat hoor !!!!!
    De rest geloof ik allemaal wel zene, ik kan het me weer levendig voorstellen…………..

  7. Melissa Says:

    De appel valt precies niet ver van de boom als de kindjes zo’n fratsen uithalen. 😀

  8. zapnimf Says:

    @Thomas : Moet je mijn archief eens doorploegen, dan verwordt die smile tot één grote kramp! Pijnlijk genant is mijn tweede naam.

    @Storm : Ja? Weer zo’n mooi weekend? Jochei jochei!
    Die commentaren overal, dat is een tic van mij. Maak eens wat meer reclame voor jezelf, lezers krijg je niet vanzelf.

    @Patrick : Toch wel, mijn tof karakter zit in mijn benen. Kom zelf bewonderen op 31 mei zou ‘k zo durven stellen.

    @Madame : Mondig genoeg, maar wacht tot morgen, ook iets over de kindertjes, maar dan van geheel tegenovergestelde aard. Trouwens ook benig en armig, die jong van mij… als ik eens wat van hun energie zou kunnen afpakken…

    @Tulp : Whoehaaaaha! Jij kent mij veel te goed. Ok, ik heb ze te drogen gelegd op de keukentafel en mij bij de juffrouw aan de kassa verontschuldigd voor de kreukels.

  9. Menck Says:

    ‘Het Geslacht Zapmoose’ zou stevig scoren als realityreeks.

  10. zeezicht Says:

    Een leven als in een sprookje daar bij jullie!
    Ik moet Menck bijtreden, veel beter dan de Pfaffs…

  11. Patrick Says:

    @Zap
    Je bent me eigenlijk te sterk. Zouden we niet vervallen in een oeverloos gekat?

  12. zabrila Says:

    O o oooh, Moose met zoonzap een nog grotere put aan het graven, wat gaat uwen hof schoon zijn tegen ’t eind van de meimaand! Gij hebt chance met zo’n serieus werkvolk, mijn zoon zijn hobby was naar eigen zeggen ook “in de tuin werken”, wat enkel resulteerde in het minutieus onderzoek, mèt vergrootglas, van het kruipend gedierte onder het bladerdek. Het beoogde doel was evenwel niet een nauwkeuriger zicht, maar enkele rooksliertjes aan de zonnestralen te ontfutselen…

  13. zapnimf Says:

    @Menck : Uhu, zoals ik eerder al schreef toen met die kar die ging snijden in het wegdek.

    @Zeezicht : Sprookje? Het zou vechten zijn voor de rol van de boze stiefmoeder.

    @Patrick : Gekat? Neen gij, hoe kom je erbij? Wel iets lekkers meebrengen hè, anders ga ik wel zagen. Sterk? Huh?

    @Zabrila : Wie een put graaft voor een ander… is er helemaal niet zeker van dat hij gedicht gaat zijn tegen eind mei.
    Hèhèhèhèhè… alle zonen zijn pyromanen! Hier niet anders. Je had hem moeten zien toen hij en zijn zus hun opgegraven wortels mochten verbranden in het vuurkorfje. Onder ons toezicht dat is… ooit heeft hij de rododendrons van de buren in brand gestoken en dat was net iets minder om mee te lachen.

  14. biezonder Says:

    Klinkt als een gezellig gezinnetje 🙂
    En kon de Bompa er even hard om lachen als jullie? Hihi

  15. micheleeuw Says:

    Inderdaad een zalig weekend. Na zo’n leuke tijden opnieuw moeten gaan werken is iets minder, maar wat moet, moet hé.

  16. veerle Says:

    Ik kijk nooit naar realitysoaps, maar voor ‘Het Geslacht Zapmoose’ zou ik mijn principes waarschijnlijk laten varen.

  17. Kris Says:

    Ik treed Veerle voor honderd procent bij!
    Hier al zeker zes kijkers. Mijn man leest geen blogs en zal ik dus eerst met veel overtuigingskracht moeten voor de TV sleuren. Maar na één aflevering is ook hij gegarandeerd in de ban van Zap! Dat wordt zappen naar Zap! 🙂


Geef een reactie

