Mijn vrienden de geldwolven

  
   Die van de ziekenkas zien mij graag.
De aandacht die ik van hen krijg als ik hun veelvuldige briefwisseling in de gaten krijg! Manmanman!
Telkens word ik met vriendelijke bewoordingen begroet, waarna een hele bladzijde volgt hoe sociaal ik toch wel ben en op het laatst vragen ze dan harde duiten. De ene keer € 10, een maand later € 25.
Niemand die beweert dat populair zijn goedkoop is, dus tast ik virtueel in mijn internetbankiersschuifje en kom die gasten van het zorgfonds graag tegemoet.
Maar ook aan mijn wederkerige liefde zijn grenzen, ze moeten niet beginnen overdrijven. Mijn gift was amper van mijn schamele bankrekening verdwenen of daar kwam het volgende schrijven al aan :
   
Geachte mevrouw zapnimf,
   
De Vlaamse zorgverzekering geeft financiële tussenkomsten aan mensen die door ziekte, handicap of hoge leeftijd veel verzorging nodig hebben. Blablabla. Zeverinpakskesdieiknetalallemaalgelezenhad.
   
En daar stond het : zwart op wit en vet gedrukt :
   
Normaal gezien ontving u een tijd geleden van ons al een vraag tot betaling van deze bijdrage. Tot op heden hebben wij uw betaling nog niet ontvangen. Indien u geen sancties wenst op te lopen, moet u uw jaarbijdrage betalen vóór 30 april. Zeikzeikzeik… een geldboete van € 250.
   
Olapola! Als je van mijn welwillendheid vanaf wil, doe dan vooral zo. Ik heb immers genoeg andere vrienden, die van de autobelastingen bijvoorbeeld, het kadaster, de dienst fiscaliteit van de provincie Antwerpen en de brandverzekering, die allemaal rond dezelfde tijd naar mijn gunsten dingden.
Wapperend met de overschrijving, waarop ik in het groot diagonaal ‘bet. 9/4’ gekrast had, stortte ik me op de telefoon. Met aan mijn verhemelte een hele resem verwensingen geplakt, die slechts op het startschot van een kleine ademtocht wachtten om via een hoorn in iemands pineuterig oor te exploderen.
   
Een ontploffing bleef uit. De lijn bleef rinkelen. Waarschijnlijk geven ze bij De Voorzorg het nummer van die ene die al drie maanden in ziekenverlof verblijft. Of trekken ze hun lunchuurtje door tot vijf uur ’s namiddags. Of hebben ze een eigen langgerekt aftelrijm uitgevonden, wie laatst stand houdt, mag de rode klachtenfoon opnemen. Tegen dan heeft zelfs de meest gedreven doorzetter dat ding natuurlijk al op de haak gesmeten. 
Enfin, wie achter dat opgegeven nummer schuilhield, ik zal het nooit te weten komen, want ze bleken op alle tijdstippen van mijn vrije dagen onbereikbaar, die hulpvaardigen.
   
De eerste coleire week uiteindelijk voor een gelaten schouderophalen… ik wist dat ik die avond achter mijn pc mijn te regelen financiën in orde had gebracht en dat moest maar volstaan. Lekker puh!
   
Maar dat was buiten de waard gerekend. De waard die ergens tussen zijn middagpauze van acht werkuren in toch nog een gaatje vond om mij nog eens te bekoren met een schrijven. Dat bevatte dezelfde standaardonzin, uitgezonderd de vette alinea. Deze keer begon die als volgt :
   
De Vlaamse overheid heeft de bijdrage voor 2008 vastgelegd op € 25. Wij mochten tot op heden slechts € 2 van u ontvangen, gelieve het resterende bedrag vóór 30 april te betalen…
   
Ow oeps… die onbetrouwbare cijfervingers van mij toch. De vijf vergeten in te tikken.
   
“Sorry! Zullen we weer maatjes worden?” tikte ik nederig bij de rechtzetting in het hokje van de vrije medeling onderaan de overschrijving.
  
10 Reacties to “Mijn vrienden de geldwolven”

  1. micheleeuw Says:

    Ja, het is het ‘leuke’ aan internetbankieren. Maar beter een 5 te weinig dan een nul teveel. Krijg dat maar eens terug !

  2. veerle Says:

    Of een komma vergeten… dat had ik laatst bijna voor. Gelukkig merkte ik het nog net voor ik naar een volgende overschrijving doorklikte.

  3. bram Says:

    administratie brrrrr….

  4. liefke Says:

    De komma vergeten… Ik kan ervan meespreken. Het ene moment ben je trots dat je niet in het rood staat en de andere moment sta je -2000. Groen zag ik en dan maar telefoneren om je geld ooit nog eens terug te krijgen…

  5. Lalena Says:

    Probeerde ik ook eens – die persoonlijke mededeling – bij Elactrabel (betaling binnen termijn!) maar kreeg een boete voor achterstalligheid of hoe dat ook mag noemen.
    Want als je die standaardcijferreeks onderaan niet invult heb je niet betaald, zo was de redenering ginds. Logisch toch?
    Hoe dom zo’n gebruiker toch kan zijn, ook dat zouden ze moeten sanctioneren : )

  6. patrick Says:

    LOL. If your looking for trouble, look right in Zapnimf’s face.

  7. madameblogt Says:

    Cijfertjes… ’t zijn mijn beste vrienden niet. De keren dat ik met cijfers geblunderd heb, zijn onttelbaar.

  8. zeezicht Says:

    Ja die uitleg tegenwoordig! Iets wat je moet terugkrijgen, moet je toch eerst betalen, want het zit in de computer! Bij laattijdig betalen komt er straf bij, maar de tijd dat je op je geld moet wachten, noppes, nada…

  9. Margo Says:

    ‘k Geloof dat iedereen wel weet hoe die mallemolen draait, bij alle instanties, eender welke.
    Als zij moeten krijgen moet het binnen de 8 dagen, als jij van hen moet krijgen moet dat maar binnen 3 maanden.
    Gewoon plooien moeten we doen. Niet lullen, plooien.
    Brave vlamingskes dat we zijn.

  10. zapnimf Says:

    @Micheleeuw : Dat is me gelukkig nog niet overkomen.

    @Veerle : en dat ook niet.

    @Bram : Ha? Ook zo’n krak in dat soort dingen?

    @Liefke : Ik kan helemaal niet tot € 2000 in het rood. Je zal er kleurig uitgezien hebben met al dat groen en rood.

    @Lalena : Jaaa, dat weet ik. Ik probeerde een keer allebei de mededelingen en dat lukte niet. De eerste twee uitnodigingen tot betalen moest met een gestructureerde boodschap, maar bij die aanmaning stond enkel een referentienummer, dus kon ik mijn gangen eens gaan bij de vrije mededelingen. Ik hoop maar dat ze mijn betaling wel aanvaarden.

    @Patrick : Ja hoor, wrijf het er nog maar eens in!

    @Madame : Ik geloof je meteen. Met koffers heb je dat ook hè?

    @Zeezicht en Margo : Overschot van gelijk hebben jullie. Maar ik kan me daar niet zo heel erg druk over maken, dat helpt toch niet.


Geef een reactie

