The invasion of the spi… beetles from Mars

  
   Bij mijn weten heeft nog nooit iemand me beukenhaagkop genoemd.
Wel al eens stoefer.
En foorwijf en pokkemens en…
   
Soit.
Enkele stukjes terug, toen ik meende te moeten pochen met mijn aftands draadloos internetinstrument waarmee ik op zwoele avonden in de tuin aan blogontspanning kan doen, voelde ik me nog bevoorrecht tegenover de minderbedeelde medemens die letterlijk en figuurlijk mocht zweten achter zijn scherm in tropische binnentemperaturen.
Rond diezelfde tijd meende ik ook nog een sympathiek iemand virtueel te moeten uitlachen met haar spinnenfobie.
   
Wel voor die snoevende superieuriteiten heeft iets van bovenaf mij kordaat op mijn plaats gezet. Lees en verkneukel uzelf, dat heb ik wel verdiend.
   
Terwijl ik weer eens zo knusjes met de draagbare pc in de aangename openluchtavond lettertjes typte, kraakte er iets onbekend achter mijn rechteroor. Automatisch tastte ik in mijn haardos en stuitte er op een meikever die het zich gezellig maakte en gretig de strengen tot zich nam om zich in te spinnen alsof hij er zijn ganse oude dag in wilde vieren. 
Headbangen en schril “Aaaaaaaaah” gillen, hielp niks ter verwijdering van dat dier. Twee rondjes doorheen de tuin crossen alsof ik een paard met schuddende manen was, evenmin, al brieste ik luider dan een hele stal Arabische volbloeden tesamen. Teneinde raad greep ik manueel in en probeerde ik het plakbeest met ongecontroleerde vingers – pluk pluk pluk – uit mijn persoonlijke eigendommen te drijven. Na enige arbeid lukte dat en smeet ik het forse leven meters ver tegen de korst in de hoop van toch tenminste een bewustzijnsverlies van een half uur voor mekaar te krijgen.
   
Slechts half uit het lood geslagen, friemelde uw zapnimf verder met haar geschriften op scherm. Hoe hij het doorseinde, zo vanuit katzwijm ruggelings op zijn schild gelegen, is nog steeds een groot vraagteken, maar in een flits stortte een hele zwerm – vief, vurig en vitaal – meikevers zich op mij en vonden met zijn allen dat ze nog nooit een lekkerder nest tegenkwamen dan dat dat toevallig aan mijn schedel groeit.
In geen honderd jaar zag ik hier één meikever en plots bezat ik een pruik gevormd door schilden. De kunstwerken van Jan Fabre verbleekten erbij tot flut. Helaas, als het mijn geestelijke gezondheid aanbelangt, kan heel die arty farty scène me gestolen worden, afbreken die boel! Opkrassen! Afschrapen!
   
Mijn dag was voldoende verpest om er een einde aan te breien. Een ritueel dat gepaard gaat met de uitvoerige reiniging van het gebit. Terwijl mijn tandenborstel in het smeuiige speeksel gemengd met pasta van jetje gaf, voelde ik iets ontzaglijk op zes poten een wandeling maken op mijn schouder : “Oh kijk, vlassig haar, perfect om mijn nacht in door te brengen!” moet die nakomer gedacht hebben, net voor ik de spiegel bijna stuk schreeuwde, in het wilde weg mezelf mepte en tot tegen het plafond sprong.
   
Maar waarom ik nu persé al die tandpasta op de grond moest spuwen alsof ik het beest had ingeslikt…?
Misschien morgen de reflexen eens pogen bij te stellen, als de heisa in die wirwar wat weggeëbd is.
  
23 Reacties to “The invasion of the spi… beetles from Mars”

  1. Lalena Says:

    Hilarisch! Je hebt het hem weer geflikt, ik zit hier weer te schuddebuiken en dat op mijn niet meer nuchtere maag!
    Het antwoord op je vraag blijf ik echter schuldig, mea culpa. Na een dutje komt het wel. Voorlopig heb je mijn dag gekleurd in de leukste tinten, mercikes beste nimfmadam.
    ps: wist je dat tandpasta ook moet slapen? Dat las ik gisteren in een column van Simon Carmiggelt

  2. madameblogt Says:

    Om te huiveren en toch hilarisch. 🙂
    Dat junikevers bij schemering in grote getale durven aanvallen, heb ik al ondervonden. Maar dat meikevers ook zulke boosaardige trekjes hadden, wist ik niet.

  3. zeezicht Says:

    Brrr… akelig! Ik zou hysterisch worden moest mij zoiets gebeuren. Alles wat vliegt en wriemelt moet niet te dichtbij komen.
    Misschien dat ze in het halfduister je haar voor haag aanzagen? Het is maar een lettertje verschil.

  4. elke Says:

    Ik wist niet dat meikevers het in zich hadden om zo uit de hoek te komen. Ik heb er laatst één gered uit de sporthal en op de struiken buiten gezet. Ik hoop maar dat het deze niet was…

  5. blanche Says:

    De laatste keer dat ik een meikever zag was in een luciferdoosje in de kleuterklas. Tot we vorige week op het terras van een vriend ook werden aangevallen door een gelijkaardig leger meikevers met een gelijkaardig geschreeuw en gewapper als gevolg. Naar verluidt is het niet al kommer en kwel met die beestjes want dat de meikevers terug zijn ZOU erop wijzen dat het de goede kant opgaat met het milieu.

  6. Kris Says:

    Weledelgeboren Nimf,
    Dat deze lieverdjes zich knus bij jou komen ingraven, is een hommage aan je weelderige, heerlijk geurende, onberispelijke haardos. Ze doen dat enkel omdat je het waard bent!
    Product Manager L’Oréal

  7. micheleeuw Says:

    Hoe doe je het toch om steeds de meest afgrijselijke dingen zo grappig neer te pennen ?
    In mijn haar zullen ze niet komen, gelukkig. Meikevers zijn erg, maar waren het spinnen geweest was ik dood van een hartinfarct. Zeker weten !

  8. zabrila Says:

    Lang leve de meikevers wanneer ze aanzetten tot het produceren van zo’n prachtig staaltje schrijfkunst! Schitterende eindzin bovendien!

  9. veerle Says:

    Je moet je haren natuurlijk wel af en toe eens kammen, beste Zapnimf, zodat ze het niet als nest kunnen aanzien.

  10. Gewikte Says:

    Ik ben sympathiek, en besta virtueel ook, dus ik meen mijzelf te herkennen :-). Du-hus, HA !, loontje komt om zijn boontje! Gij.zijt.een.bange.trien. 🙂

  11. Gewikte Says:

    Ik ben naast sympathiek, ook gewoon suf, want het is natuurlijk “boontje komt om zijn loontje”…. toch ? 🙂
    Virtuele excuses voor deze spreekwoordelijke verspreking.

  12. Margo Says:

    To beatle or not to beatle, that’s the question.
    Je zal het maar in je haren zitten hebben, die beestjes.
    Ik vraag me eigenlijk af waarom ze net je haar verkiezen boven zoveel mooi groens en lekkers in je tuin.

  13. Heidi Says:

    Jeetje, wil dat zeggen dat we ongedierteverdelger moeten meebrengen naar het blogfeestje? 😉

  14. Marleen Says:

    Ik had ook al geen meikever meer gezien sinds ik 14 was en nu zit dat hier ineens vol! Moet je weten dat onze tuin omgeven is door beukenhagen (blijkbaar de lievelingskost van meikevers)! Ik hoop alleen niet dat ze op mijn haar afkomen, anders zouden er zich hier wel eens taferelen à la zapnimf kunnen gaan voordoen.

  15. Gewikte Says:

    Ik heb overigens ooit eens een meikever voor kakkerlak aangezien. Hij is door mijn toedoen helaas een trage dood gestorven. RIP meikever.

  16. patrick Says:

    Beste Zap, U hebt hier zelf het procesverbaal opgemaakt van de door U gepleegde strafbare feiten.
    De meikever is een beschermde diersoort, nimfen niet. 😦

  17. hilde Says:

    amai, amai, zo’n toeren kom ik nooit tegen…

  18. Virginia Says:

    Is het niet ‘weggeëbd’? 😉

  19. Yucca Says:

    fantastisch! ik kreeg zowaar zin om al schreeuwend en wapperend achter je aan te lopen 🙂

  20. zapnimf Says:

    @Lalena : Blij je van dienst te kunnen geweest zijn, heb nog veel leedvermaak 😉
    Mijn tandpasta sliep op de grond, ’t is te zeggen, een ultrakort dutje, want wie spuwt, moet ook opkuisen.

    @Madame : ’t Zal wel puur uit liefde geweest zijn dat ze in mijn dos wilden huizen, maar ik ben helaas geen filantroop.

    @Zeezicht : Uw uitleg klopt toch ook altijd als een bus hè? Haar of haag… weg ermee!

    @Elke : Ik ben sinds dit voorval gestopt met redden. ’t Zijn trouwens doorwinterde zelfmoordenaars, ofwel gooien ze zichzelf in de bek van de kat, ofwel vliegen ze zich te pletter tegen het buitenlicht, ofwel gaan ze op hun rugschild rondjes draaien tot de voedselpiramide zijn ding doet, ofwel wagen ze zich tot in hol van de leeu… euh het menselijk zoogdier dat er niet zo goed mee omkan.

    @Blanche : Hier net hetzelfde, al doken ze hier vorig jaar al op. Hip hip hoera voor het milieu dan maar? (groen grimassend)

    @Kris : Goed geprobeerd! Toevallig kon je die avond frieten bakken op mijn kop.

    @Micheleeuw : Leve de spinnen! Die eten muggen! Zei ik al dat dat hier de tweede plaag is? Muggen?

    @Zabrila : Ja, met een dt-fout erin. Ironie? 😉

    @Veerle : Je zou wel eens meer gelijk kunnen hebben dan je denkt.

    @Gewikte : Gij.moogt.dat.nu.eens.zeggen. ’t Was inderdaad op jou dat ik het had.
    Je weet toch wel dat meikevers beschermd zijn, hein?! (zegt Patrick)

    @Margo : Ik vraag het mee met je af. Misschien omdat mijn haar momenteel zowat aan het composteren is?

    @Heidi : Dit had ik pas op het allerlaatste moment willen meedelen, maar inderdaad, vergeet allen uw muggenspul niet! En wie meikeverspul heeft… ook!

    @Marleen : Uhu, allemaal de schuld van de beukenhagen, ik wist het hè, dat ik ze eens had moeten snoeien, nu is het een meikeverparadijs geworden.

    @Patrick : Puh, dat telt niet voor bewusteloosheid! Geen enkele die ik platgenepen heb, slechts verdoofd.

    @Hilde : Wees blij!

    @Viriginia : En dat zeg je dan nu pas? Aaaaargh!
    ’t Straffe is dat er al weken (gisteren pas gezien) een dt-fout in de uitnodiging stond en geen kat die mij eens een mailtje kon sturen! Lelijkaards! Het gaat bergaf met mij en mijn fouteloosheid.

    @Yucca : Echt? In welke sekte zit jij? 😉

  21. me-myself Says:

    Hilarisch!! Toen ik je postje las moest ik grinikken, maar tijdens het poetsen van mijn tanden, kreeg ik zowaar de slappe lach!…waarvoor mijn oprechte dank! Het deed deugd…:)… Je schrijft echt fantastisch!

  22. affodil Says:

    Niets vrolijkt een verzopen dag als vandaag beter op dan zo’n stukje! Heb buikkrampen van het lachen.

    Vorig jaar in mei aten we in de tuin te lezen en opeens hoorden we “prrrrr”, “prrrr”,… Het kwam van alle kanten maar we zagen ze nog niet vliegen (leeterlijk noch figuulijk). Toen ik naar het gazon keek, leek het te bewegen. Die beesten maakten er gewoon een surprise party van!

  23. affodil Says:

    Euh… Eerst aten we en dan gingen we zitten lezen… Met mijn nieuwe laptop en het piepkleine klavier sla ik er nu letterlijk én figuurlijk naast. (bloos, bloos)


Geef een reactie

