Nog te verwerven : zelfontwikkeling, eruditie en autodidactiek

  
   De piramide van Maslow, u wellicht niet onbekend, daar moest ik na het plaatsen van het vorige stukje aan denken.
   
  
  
Om tot een gezonde persoonlijkheid te kunnen groeien moet je van onder naar boven alle stadia doorlopen. Pas als aan de vorige behoefte voldaan is, kan je je gaan ontwikkelen op het volgende level.
   
Waar o waar is die piramide in mijn persoonlijk leven toch zo kunnen vervormen naar een vierkant? Een draaiend.
   
Vooreerst had ik allang graag die top willen bereiken. In volle zelfontplooiing vanachter een toetsenbord u de mooiste stukjes over kunst en wereldlijke onderwerpjes voorschotelen. Vertellend laten merken dat mijn mentale groeimogelijkheden op het puntige uiteinde van die piramide visueel gesymboliseerd kunnen worden door er een laddertje bij te tekenen dat tot aan de hemel reikt. Mijn iq schiet te kort om te bevatten waarom ik ondertussen niet bulk van zelfactualisatie en een knut andere welklinkende woorden die om de piek rondfladderen.
   
De behoefte aan waardering en erkenning, een trapje lager te vinden, die probeer ik nochtans met handen en voeten binnen te trekken. Als ik ze niet van anderen kan verkrijgen, dan ben ik er nog altijd om op tijd en stond met een natgelikte duim op mijn borstkas te drukken. Of ik verzeker mijzelf minstens één keer per week voor de spiegel van uit mijn eigen keelgat ontsproten woorden : “Zapnimfke, gij zijt een toffe griet!” (En dan piets ik die gele puist in de vlucht nog even uit.)
Zie! Daar kan het ook niet aan liggen.
   
Nog eentje lager, nood aan intermenselijke relaties, daar ben ik ook niet van verstoken. Nog geen halve week geleden zaten hier in de tuin sociale contacten bij de vleet. Ook daarnaast mag ik niet klagen over mijn vrienden, ze weten mij altijd te vinden als ik hen van dienst kan zijn. En bij een mensarm dagje, ben ik niet eens te beroerd om tegen een straatsteen te klappen.
   
Op het lagere echelon spreekt men van fundamentele behoeften. Zich veilig voelen? Eeey, wie mijn karuur al eens heeft bekeken, weet dat iemand die mij wil afschrikken al een ferme trukendoos mag meezeulen om een ietsiepietsie onveiligheidsgevoel bij mij op te wekken. Op het niet fysieke vlak ben ik ook steeds met mijn gat in de boter gevallen : huisje tuintje boompje kindjes huisdieren, gezond en wel, en allemaal te steken op mijn revers.
Zekerheid? Joehoe! Ik ben benoemd in het onderwijs. En voor wie het toevallig nog niet gelezen had, ook in de liefde gaat het ons voor de wind. (Sorry schat dat ik gisteren net in een moment van stilzwijgen verzonken was toen je belde om mijn stem eens te horen.)
   
Waarom? Waarom toch blijf ik dan steken op dat laagste schavot? Dat van de organische noodzakelijkheden : eetwaar, stoelgang en -waters en seks. Zo primair van me en zo nadrukkelijk aanwezig in de dingen die ik schrijf. (Zeezicht wees me er gisteren nog op.)
Nu mijn neus op die onwelriekende feiten is gedrukt, kan ik niet langer blijven trappelen in de ontkenning. Ik ga hier zwart op wit mijn leven beteren. Mezelf nooit meer afvragen waarom er in boeken en films altijd wordt verzuimd van regelmatig het kleinste kamertje te bezoeken. Übermenschen verdringen die details uit hun boeiend bestaan, die lezen de krant en geven daar onderbouwde kritieken over. (Ik lees de gazet en denk : wat een kakstuk, gezeik en stront aan de knikker.) Intelligente lui kijken tv en braken daarna beschaafd geformuleerd hun gal daarover uit. (Ik zet de beeldbuis af want ik heb nog een een paar woorden te kladden over hoe neanderthalerig ik de witte zetel van mijn vriendin bevuilde.)
Wie een grein zelfrespect overhoudt, leest boeken waarover je al eens mag nadenken en noteren hun bevindingen daarna netjes gestructureerd voor hun al even leesgraag publiek. (Ik heb al moeten bekennen dat ik het hardst moet lachen met hapklare chiclit, laat staan dat ik er achteraf reclame voor ga maken.)
Enfin, ik heb nog werk aan de winkel in het domein zelfontwikkeling, eruditie en autodidactiek, maar weet dat ik voor u allen mijn best zal doen! (Al beloof ik niks.)
   
En weet je wat het ergste is?
Ik moet zelfs twintig jaar na de intrede van het volwassendom nog steeds keineig gibberen met : “Trek eens aan mijn vinger.”
   
‘k Weet het… ‘k Weet het… onbetamelijk.
  
24 Reacties to “Nog te verwerven : zelfontwikkeling, eruditie en autodidactiek”

  1. dana Says:

    troost u, ik kende zelfs de piramide van Maslow niet enkel de voedselpiramide !
    🙂
    ’t is wel heel boeiend moet ik zeggen, hier ga ik meer over lezen

    ik zal voor jou eens ne schetenzak kopen ! dan kom je niet meer bij….
    🙂

  2. beo Says:

    @Hill: Zet ze in ’t voorbijlopen even terug met de voeten op de grond, wil je?

  3. Evelien Says:

    Eerste keer dat ik die piramide in het Nederlands zie, eergisteren er nog examen over gehad 🙂

  4. elke Says:

    Tiens tiens, nadat ik er gisteren op gewezen werd door mijn dochter van 7 dat er een NIEUWE gezondheidspiramide bestaat met onderaan sport en bewegen (waar is dat tijd dat dat uit de mode was?), kom jij nu met nog een anderen af. Mijn hele wereldbeeld weerom om zeep en ondersteboven.
    En troost je, jij bent tenminste grappig inplaats van kijk-eens-hoe-slim-en-verstandig-ik-ben. Dat ligt aan de top van de persoonlijkheidspiramide.

  5. Margo Says:

    Ah, ’t is dát wat er aan jou mankeert, ik wíst dat er iets niet helemaal in orde was

  6. Gerd Says:

    Geen probleem, weet je nog hoe ‘slap’ we lagen na de zoveelste “boenk, ieder jaar …”
    Het bleef gewoon grappig, vooral als het uit onze monden kwam (euh… vonden wij dan toch, niet?)

  7. De Huisvrouw Says:

    Ik zei het toch al : gij zijt een faan mens. Meer moet dat niet zijn. Hoop ik toch. 😉

  8. Blah Says:

    oei. aangezien mijn postjes met regelmaat gaan over kak enzo, ben ik blijkbaar ook blijven steken in dat onderste kotteke? oeps…

  9. Zabrila Says:

    Eetwaar, stoelgang, waters en seks… dat zijn toch normale fases in de ontwikkeling niet? Behalve als je in ene blijft steken? Wat zal het zijn: een orale, anale of genitale fixatie, het is me niet duidelijk waaronder ik “trek eens aan mijn vinger” moet catalogeren.

  10. De man van Zoniën Says:

    Trek eens aan mijn vinger? Gewoon een “flatulente fixatie”?

  11. madameblogt Says:

    Och meiske, troost je. Ja de groei komt toch de aftakeling. en ik kan het weten. 😆

  12. Leen Says:

    Zoveel zelfkennis… wat is het die rond draait bij jou?

  13. Duvel Says:

    Het model is al lang achterhaalt.
    Het gaat allemaal om behoeften. De grote behoefte en kleine behoefte en jij beleeft aan beiden blijkbaar veel plezier. Waarom begin daar dan over te zeiken ?
    Bovendien is het maar een theoretisch model, dat hij later nog heeft aangepast zoals je zelf ook al wel zal gelezen hebben. Aan de top van de piramide staat, volgens mij, voor iedereen: gelukkig zijn. En dat ben(zijn) je(jullie) duidelijk.
    Als je toch bij zijn theoretisch model wil blijven heb je ook daar te top bereikt op jouw eigenste onnavolgbare wijze of zoek anders maar uit wat hij bedoelt met zelfactualisatie. Je voldoet perfect aan de criteria. Het intellectuele geschrijf waar je naar verwijst, zo zijn er al meer dan genoeg. Jij kijkt er misschien naar op, naar de vlotte, kritische stijlvolle, fijn humoristische… (vul zelf maar namen in) maar er zijn er hier vele die op kijken naar jou, en dat kan maar niet dikwijls genoeg gezegd of benadrukt worden. Daarom dat ik het nog is een keertje zeg. Jij ijdeltuit, maar zeker geen kakmadam 😉

  14. Menck Says:

    Dat jij zou blijven steken op het laagste schavot, daar geloof ik nu eens niks van, zelfs niet mocht je het puur bloggewijs bedoelen. Komaan, zeg.
    ‘Zelfontplooiing’, daar wringt bij mij van tijd tot tijd het schoentje.

  15. zeezicht Says:

    Ik kende deze piramide ook niet. Maar als ik het goed bekijk dan ligt de mijne toch ook goed overhoop. In theorie is dat allemaal fijn uitgelegd, maar in de praktijk, om die volgorde dan nog aan te houden, dat zal wel andere kak zijn.

  16. zapnimf Says:

    @Dana : De zoveelste schetenzak dan die we binnen de week naar de knoppen krijgen. Jaja, de appels zijn hier niet ver van de boom gevallen. Zo’n ding draait hier overuren tot hij plots echt ploft.

    @Beo : Hij zegt dat hij mij niet leest. Verloren moeite. 🙂

    @Evelien : Wilden ze weer moeilijk doen op school, ja?

    @Elke : Dat zou dezelfde kunnen zijn, als je bewegen een basisbehoefte wil noemen. Bij mij kan je dat tekenen als zo’n wolkje ergens in een hoekje van de kader met enkele van die droombelletjes ernaartoe. Maar nieuw is ‘m in ieder geval niet.
    “En troost je, jij bent tenminste grappig inplaats van kijk-eens-hoe-slim-en-verstandig-ik-ben.”
    Euh… het zou tof geweest zijn van je als je die ‘inplaats’ vervangen had door ‘en’. 😉

    @Margo : En nu benadruk je nog eens je hoge gevoeligheid en het opvallen van mijn mankementen? 😉

    @Gerd : Ojaaaaa. En het liefst in het chique boekske dat er op trouwfeesten ligt om je wensen in te pennen. Ewel, ik vind dat nog altijd een hele grappige, in onze context dan toch. Bij anderen is het gewoon platvloers, dat spreekt voor zichzelf.

    @De Huisvrouw : Faan ja, maar dat zeg je enkel omdat je Gaston aan dezelfde ziekte lijdt.

    @Blah : Sja, Blah… zelfkennis is het begin van alles! 😉

    @Zabrila : Duidelijk anaal. Bedankt voor je steunende woorden! 😉

    @De man van Zoniën : Welja, zo kan je het ook omschrijven en dan het geluid van een vertrekkend vliegtuig nabootsen.

    @Madame : Oei, de aftakeling… is dat wanneer je ‘J’ in plaats van ‘N’ gaat schrijven?
    Serieus nu… veel aftakeling heb ik nog niet kunnen bespeuren in je hersenhelften.

    @Leen : Wat het is wat er rond draait bij mij? Euh… mijn vinger? Tegen mijn voorhoofd? Een groot ego? Moose die staat te schooien voor een kus? De hele kamer als ik teveel heb gedronken?

    @Duvel : Ook gaan wikipedia-en?
    Kijk, een paar reacties naar boven geven ze dat nog steeds mee op school, achterhaald of niet.
    Pssst, ’t was maar om te lachen hoor, maar ja ja ja, laat maar komen die bevestiging! Ik heb nog plaats ervoor!

    @Menck : Oei, doe het met beetjes, eerst het zelfplooien (in allerlei bochten en tuinen), daarna de zelfontplooiing!
    Je moet daarvoor wel lenig genoeg zijn natuurlijk.

    @Zeezicht : Een geklutste piramide, als andere kak dus. Wat kunnen wij het toch eens zijn met elkaar.

  17. elke Says:

    Ik hou wel van verstandig zijn, niet zozeer van kijk-eens-hoe-verstandig-ik-ben. Da’s wat anders, hé. Je valt zonder twijfel is de categorie verstandig. Slijm 😉

  18. Yucca Says:

    nou nou nou, ben je echt zo streng voor jezelf of is het een pose? 😉

    die trek eens aan mijn vinger blijf ik ook hilarisch vinden hoor, net als een echte scheet laten. Heeft wrsch te maken met dat mijn moeder dat totaal uit den boze vond en mijn vader het toch niet kon laten. Als kind vond ik dat al supergrappig juist omdat het niet mocht.

  19. Blanche Says:

    Velen komen nooit op de bovenste trap en zij die er toch vaak komen weten dat een klein duwtje volstaat om helemaal terug naar de voet van de piramide te duikelen.

  20. micheleeuw Says:

    Je bent gelukkig en voelt je goed in je vel ? Meer moet dat niet zijn. Dat je ons hier dagelijks tranen met tuiten doet lachen is een bonus.

  21. adelheid Says:

    Als dat geen zelfontplooiing is dat gij doet…
    Een glimlach toveren keer op keer door wat je schrijft : op je eigen manier! Wat zou je nog meer willen (dit is een vraag)?

  22. zapnimf Says:

    @Elke : Zonder twijfel! 😉 Slijm goed ontvangen 😉

    @Yucca : Sttt. Een pose. Streng voor mezelf? Dat bestaat niet.

    @Blanche : Oja, de duwtjes. De duwtjes des levens en daarna terug klimmen maar.

    @Micheleeuw : Jamaar, ik wil jouw ‘leegloop’ niet op mijn geweten hebben hoor. Het vel zit wel snor.

    @Adelheid : “Als ik kon toveren, kon toveren, kon toooooveren…”
    (Dit is een antwoord) : Een volle tank mazout op kosten van het huis ofzo?

  23. Mijn Maslow (met dank aan zapnimf) « Bright sides Says:

    […] 3, 2008 Ingedeeld onder: Senza Categoria — Bright @ 10:46 am Een tijdje geleden las ik deze post bij Zapnimf. Tijd om even stil te staan bij mijn (gigantische -> ik kreeg ‘m niet […]

  24. Leon Says:

    Ik zocht naar piramide van Maslow en kwam op dit stukje. Waar zijn de schatten te vinden in een piramide? En weet men welke schachten men kan vinden? Doorgangen van boven naar beneden en kriskras door zo’n bouwwerk. En diep in hun binnenste een dode. Het is maar een opbergkast.


Geef een reactie

