Wrev(el)ige spieren

  
   Stel, u ziet een bolide op een wegeltje huppen. Letterlijk vooruit springen en dan uitbollen. Niet één keer, niet twee keer, maar drie kilometer aan een stuk.
Wat denkt u dan?
Ik zal ze u voorkauwen, uw gedachten, gezien ik de enige ben die op deze specifieke plaats kan goochelen met woorden (als ik mijn paswoord niet vergeet tenminste).
Vooreerst maakt u een vanggebaartje met uw rechterhand op twee centimeter van uw voorhoofd. Daarmee activeert u een terminologie als zijnde :
“Dronkenlap!” of “Zondagsrijder” of “Een gek, pas op!”
Wie zijn medemens wat meer krediet geeft, zal misschien hopen dat de stumperd nog op tijd een tankstation zal kunnen bereiken.
Tot zover uw waaier van mogelijkheden, peins ik.
   
Toevallig zat ik in die wagen en kan ik al uw gokjes weerleggen.
Uw zapnimf neuriede zich op automatische piloot een rustig tempo naar huis, toen haar rechtervoet plots een kramp ontwikkelde. In haar wrééf of all places. Een zeer pittoresk plaatsje, daar niet van, maar buitengewoon onhandig als je net die voet nodig hebt om gas te geven en te remmen.
En de bovenkant van de voet?
Een kuit of een teen ja, die mogen al eens verkrampen, waarop je ze even in de tegenrichting trekt tot die pling-ik-sta-stijf-pling-pling verdwenen is.
Maar op een pedaal staat die voet dus net in de verkeerde hoek om tegengewicht te bieden.
   
Aldus geschiedde :
het bestaan van onbekende spier in onaangename stand ontdekken
twee trekjes, links rechts, aan het stuur geven van verbouwereerde pijn 
als vanzelf been omhoog schrikken
voet naar achteren trekken en wat meelijwekkend kreunen 
de auto die uitbolt tot hij bijna schokkend stilvalt
gauwgauw weer gas bijgeven tot de pling-pijnlijkpijnlijk-pling zich terug nestelt
opnieuw voet binnen handbereik brengen
ontspannende handeling herhalen
enzovoort enzovoort.
   
Ik had ook kunnen stoppen natuurlijk en mijn massage aan het getroffen gebied aan de kant van de weg kunnen toedienen, maar dat is mijn vrouwelijke logica toen eventjes ontschoten.
Hup…auw… bloep…auw… spring…auw.
  
21 Reacties to “Wrev(el)ige spieren”

  1. Valerie Says:

    ’t is precies spierverkrampingstijd …. ik ben vanacht niet één, niet twee, maar drie keer wakker geworden van de geweldige kramp in mijn kuit… pijn ! pijn!

  2. madameblogt Says:

    “Niet stoppen, het gaat wel over” Ik ken dat. Als mijnheer achter je bolide gereden had, zou hij je voortgeduwd hebben – van ergernis. 😆

  3. Lalena Says:

    m’enfin, da’s levensgevaarlijk! Je bent toch moeder van vier, lief van Moose en zoveel meer? Aan de kant zetten dat ding, dat is volgens mij de enige correcte reactie op zo’n toestanden. Maar wie ben ik?
    baaij de weej: Magnesium might help

  4. micheleeuw Says:

    Dat moet een zicht geweest zijn ! Als van een die aan het leren is. 😆
    Stoppen ware beter en veiliger geweest ?

  5. elke Says:

    Zout nemen helpt. Al heb je dat nu net natuurlijk niet bij de hand in je auto.
    Tiens, ’t is trouwens lang geleden dat ik nog een kramp kreeg, meestal is mijn nek, schouder of kuit van de partij. Ik eet verzekers teveel chips. Of juist genoeg.

  6. patrick Says:

    Ha Zap mijn waaier van mogelijk gepeins is in bovenstaand geval iets primitiver. Huppel………..

  7. Yves Saint laurent Says:

    Dat is straf en strafbaar.

  8. De Gentse Zwijger Says:

    Ik heb ook ervaring met dat soort toestanden. Fietsen met een voet die net verstuikt is, kan ook zeer onhandig zijn.

  9. Margo Says:

    Niet aan gedacht om je verkrampte voet te laten staan op de pedaal, gas te blijven geven en jezelf met gestrekte arm naar beneden te bewegen en aan je wreef te krabben?
    Multitasken Zap, dat kan jij toch?

  10. Nora Says:

    Ik heb gehoord dat je dan veel bananen moet eten, maar dat kan ook een verzinsel zijn hoor, bedacht door iemand van Chiquita. Koop maar een automaat, dat gaat dan wat makkelijker.

  11. zeezicht Says:

    Als je beenspieren pijn doen, is het goed om wat oefeningen te doen, tot je spieren stijf aanvoelen. Maar de pijn is dan wel weg.
    Bananen zijn idd goed voor de benen, omdat ze veel kalium bevatten. Jullie eten veel salades (water) wat meer doet plassen, daardoor verlies van kalium.

  12. Lalena Says:

    @Nora: dat is geen fabeltje, in bananen zit oa magnesium: goed tegen krampen

  13. Zabrila Says:

    Idd, magnesium is wel effectief. Ik had de laatste tijd ook dikwijls last van krampen in verscheidene van de 600 spieren die mijn lichaam rijk is, ’s nachts, in de auto, tijdes de turnles…
    Een spier stretchen resulteerde al te dikwijls in een kramp.
    Trouwens, niezen achter het stuur is ook wat hoor!
    … En bij het verhaal dacht ik eigenlijk aan een nukkige auto die bokkesprongen maakt omdat er iets aan de benzinetoevoer hapert, met dergelijke vehikels heb ik ook al gereden…

  14. Veerle Says:

    Aiaiai, en dat zo’n pijn, zo’n kramp.
    Weet je wat ook leuk is? Zoals u misschien wel weet, leven wij nog altijd op een bouwwerf. Dit houdt o.m. in dat wij ons, om ons naar hogere sferen (lees: de slaapkamers) te begeven, nog steeds moeten bedienen van ladders wegens de ontstentenis van trappen. En als je dan midden op de ladder een kramp krijgt in je voet, is.dat.niet.prettig! En dan kan je alleen maar verder naar boven of beneden strompelen om daar dan – eindelijk – het verlossende tegentrekken te kunnen uitvoeren

  15. chelone Says:

    Die krampen van jou zijn zo poëtisch!

  16. tijdtussendoor Says:

    Pijnlijke krampen als inspiratiebron, geweldig!

  17. beo Says:

    Met het risico de laatste commentaren te herhalen; idd erg grappig dat een klein krampje zo een gans verhaal kan worden. Dat lukt niet iedereen… 😀

  18. Menck Says:

    Vrouwen en zich kramp-achtig in het verkeer bewegen: niks nieuws onder de zon, toch?
    *vette grijns*

  19. Kris Says:

    Och, van voor naar achter valt nog mee. Hier rijden de oudjes bijwijlen ook zo. Nu weet ik hoe het komt. Van links naar rechts zwalpen ware erger geweest 🙂

    Desalniettemin heeft een verkrampte voet bij jou geen nadelige invloed op een vlotte, soepele pen.

  20. zapnimf Says:

    @Valerie : Weetje? Magnesium helpt naar het schijnt! 😉

    @Madame : Weleuh… dat niet stoppen zal naast de onnozelheid van het beestje ook wel te maken hebben gehad met het feit dat ik daar helemaal alleen reed, zonder achterliggers.

    @Lalena : Neen hoor, ik hobbelde daar wat eenzaam en verlaten, ’t was alleen maar belachelijk.

    @Micheleeuw : Inderdaad, stoppen ware veiliger geweest. Dat zal ik misschien ook wel eens leren.

    @Elke : Met of zonder tequila?
    Normaal gesproken leef ik vrij kramploos.

    @Patrick : Waarom verwondert mij dat niet?

    @Yves : Neen gij… just het middel om onder die 50 km/u te blijven.

    @De Gentse Zwijger : Welja, jij moet mij dan snappen. 😉

    @Margo : Multitasken… ewel? Ik bleef toch bollen?
    Maar neen, gas geven was net de houding (voet in hoek vooruit) die de kram verhevigde, ik moest hem helemaal ahterover duwen.

    @Nora : Toeme, mijn bananenboom stond nog thuis!

    @Zeezicht : Niet overdrijven hè, we zijn nog niet in het konijnenvoerstadium beland. En joehoe… dit moet de eerste kramp zijn sinds mijn zwangerschappen. Zooooo uitzonderlijk dat ik er zelfs over ging schrijven! 😉

    @Veerle : Ik.Zou.Niet.In.Je.Plaats.Willen.Staan.Op.Die.Ladder.

    @Chelone : Volgende keer post ik het in dichtvorm!

    @tijdtussendoor : Ja, fijn… ik wacht af tot ik met een andermans gebrekkige lijf kan lachen. 😉

    @Beo : Mijn lichaam laat me op dat vlak niet in de steek. Altijd lachen dat ding.

    @Menck : Of mannen die meer vertrouwen hebben in hun gps dan in een accurate routebeschrijving en dan ergens in sjakkamakka terechtkomen! Ook altijd om het je te bescheuren! *even vette grijns*

    @Kris : Slalommen hou ik voor de volgende keer. Als er wat minder bomen in de weg staan.

  21. Blah Says:

    Spierkrampen? Heb dat sinds vorig jaar ook veel meer dan ooit. Een magnesiumkuur hielp geen fluit, meer water drinken wel. Als ik eens mijn fleske niet leegdrink (meestal in weekends) krijg is weer sneller kramp. Meestal dan ’s nachts in benen en tenen en nek. Echt fijn.
    Al is zo een kramp tijdens het autorijden ook leuk om mee te maken, manmanman….
    Ligt dat aan onze leeftijd? hihi…


Geef een reactie

