Mohow! Santé!

  
   Hm. Ik heb gisteren nog wat verzwegen.
Niet alleen kwamen al die ongepaste beroepen samen in onze tuin, de beoefenaars ervan zijn – hou u vast – ook nog allen West-Vlamingen. Ja? Ja? Daagt het? Uiteraard kunt u zich mijn paniek levendig voorstellen. West-Vlamingen! Ik versta dat soort niet. Oren spitsen, liplezen, concentratie hoger draaien, niks helpt daartegen. Weg met Gerrit Callewaert uit Bavikhove! Tekstballonnen boven koppen willen wij (Antwerpenaren) als we per ongeluk in een converstatie met die vreemdelingen verzeilen. En als het niet per abuis is, omdat je ze zelf uitgenodigd hebt, zou er een gratis tolk met hen moeten meereizen. Maar ik ben ondertussen al groot genoeg om te beseffen dat mijn wenken nooit uit zichzelf bediend worden, vandaar dat ik zelf een oplossing brouwde. Eigenmaak! ’t Ziet blauw, ’t kapt naar binnen als limonade en het lost iedere spraakverwarring op. Eén glas en je kan al volgen waarover het gaat. Twee glazen en je bent helemaal mee. Drie glazen en je actief gesproken Westvlaams groeit zienderogen. Vier glazen en je krijgt een nooit geziene universele verbroedering. Wij leenden onze zwemkledij uit en zij (het mannelijke gedeelte toch) bakten ons vlees. Een uitstekende deal, al kwamen onze kalkoenlapjes redelijk zwartgeblakerd terug van het rooster. De kok in de voedselinspecteur was nog niet helemaal ontwikkeld tot zijn eindpunt. De voedselinspecteur in de voedselinspecteur was ook ietsiepietsie afwezig. Ik heb het wel gezien dat die worst eerst de grond heeft geraakt vooraleer hij op een bord terecht kwam! De zaps niet… die lieten het hen smaken.
   
De mens die alles van verf en zijn techniek weet, is toch doorgedrongen tot de verboden gebieden. Doordat de leute er zodanig ingebakken zat (onder de aangebrande korst ongetwijfeld) werd het samenzijn in die mate uitgestrekt dat hij zijn kinderen te slapen legde in de zapjeskamers. Over kleur en ambacht zweeg hij bij zijn terugkeer in alle talen. Of dat nu positief of negatief is, het maakte geen moer uit, gezien zelfs zwijgen in alle talen zeer verstaanbaar uitgewisseld kon worden.
   
Wij vrouwen brachten alles wat het kerelbestand in de tuin verklootte terug tot punt één : hun manzijn. Waarmee alles giechelend verklaard werd. Zo ook het incident met voedselinspecteur, zwembad en beteuterde kindergezichten, maar daar zal betrokkene nummer drie u later nog over berichten.
   
Net na de nachtelijke zwempartij van de kinderen, kregen we regen. 
Een ander iets dat ik leerde over West-Vlamingen : je krijgt ze met geen stokken terug naar huis. De parasol werd erbij gesleurd en lekker dicht bij elkaar eronder ging het feestje gewoon verder… 
   
Enfin, stress voor niks.
Zou ik die gisteren gekochte koelbox nog terug kunnen brengen naar de winkel? 
   
15 Reacties to “Mohow! Santé!”

  1. elke Says:

    Wij van de westvlaanders verstaan elkaar zelfs niet, dus geen nood. Maar we zijn wel gezellig (zeggen we zelf).

  2. The Clumsy Chef Says:

    ach, als je het kan oplossen met vier glazen vocht kan het toch zo erg niet zijn. En kijk eens, zelfs dit west-vlaams en ( dankzij een receptie op het werk) lichtjes dronken commentaar is nog niet eens zo onverstaanbaar. Zeh nu zelf é!

  3. Margo Says:

    Maar allez, uwen binnen is nu toch proper en steriel

  4. zapnimf Says:

    @Elke : Ik krijg dat zo opgelost… ook een kannetje blauw spul? Heel gezellig (maar dat wist ik al langer).

    @TCC : Zijn er ook nog andersprovinciale lezers hier? Nog een blauwke?

    @Margo : Gij zwanst? Acht kinderen die de living tot cinemazaal hebben omgetoverd en bovendien naast de wc hebben gepist? Die etensresten over heel de keukenvloer, gevallen bij het afwasmachien in te laden, sja, die zijn dan weer van mij.

  5. veerle Says:

    Zijt ge wel zeker dat die kinderen naast de WC hebben gepiest? Want na dat blauwe drankje…

  6. annava Says:

    Moet je een koelbox hebben als je onbekende mensen ontvangt?
    Dan wil ik die koelbox wel kopen. 🙂
    Binnen een week krijg ik mijn nieuwe collega’s (blijkbaar is de helft het afgetrapt in het jaar dat ik weg was) op bezoek. Stress alom

  7. Bright Says:

    hier ook W.Vl roots… ‘k ben bli da gh’eulder ghejeund hèèt
    Maar hoe kon het ook anders ? In zo’n goed gezelschap.

  8. zeezicht Says:

    Jaja… een kannetje met blauw spul… was dat vorige niet groen?

  9. 2complex Says:

    De dieje va de west-flutn zien plakkers wi…
    Hier al regelmatig een BBQ gehad die uitliep tot de eerste zonnestralen. Zalig….

    Ahja, blauwkes zijn altijd welkom!

  10. De Huisvrouw Says:

    Oh nee, ge hebt toch weer geen Engels gebrabbeld na het derde glas zeker?

  11. Stef Flater Says:

    Psst. Ik zal eens iets verklappen. Niet alle West-Vlamingen zijn zo gezellig. Ze zijn wel in de minderheid. 😉

  12. zabrila Says:

    Dat met geen stokken naar huis krijgen is geen eigenschap van West-Vlamingen, hoor.
    Dat ligt aan uwen hof. En uwen parasol, dat blauw (of was het groen?) goedje, en ulder… euh… magnetisme…

  13. micheleeuw Says:

    Veel stress voor niets, dus, maar amusement troef. 😉
    Verstoa je nu nog West-Vloams of is het drankje uitgewerkt ? 😆

  14. zapnimf Says:

    @Veerle : Ja hoor, want de volwassenen pakten een struik of boom in de hof 😉

    @Annava : Dat was om te tonen hoe verantwoord wij ons vlees in die hitte soigneerden, om indruk te maken dus.
    Allez, stress? Waarvoor is dat nu nodig? 😉

    @Bright : Ghejeund? Is dat zoiets als gejonkt? 😉

    @Zeezicht : Ahum, het was hetzelfde in ieder geval, maar laten we die discussie over groen of blauw niet meer hervatten. (In de fles ziet het blauw!)

    @2complex2understand : Sja, zonnestralen… daarvoor moeten er eerst nog wel zonnestralen zijn hè? Moose moest de dag nadien terug gaan werken, dus in die lengte van nachtfeesten hebben we wat gesnoeid.

    @De Huisvrouw : Zou het? Wat maakt het uit, ze verstonden het toch!

    @Stef Flater : Dat moet zijn, want ik ben ze nog niet tegengekomen, de niet jolige Westvlamingen. Al wel veel over gehoord.

    @Zabrila : Voor u nog een drankje, L/lieveke!

    @Micheleeuw : Ik ga dat moeten onderhouden, peins ik, het stikt op mijn blog van de Westvlamingen zo te lezen.

  15. De man van Zoniën Says:

    Beste Zap,
    Ik begrijp je volkomen. Ik heb een West-Vlaamse vriendin en heb ’t ook moeten leren 😉 Meer nog, ik heb ook nog in Limburg “verkeerd”. Van ’t een extreem in ’t ander! 😉


Geef een reactie

