Met de handen in het haar

  
   ’t Zijn net de getuigen van Jehova.
Ook onuitroeibaar.
Achter die eersten heb ik al met de riek gelopen, hun woordenvloed, over de archislechte wereld waar mijn kinderen in moeten opgroeien, verpletterd tussen de dichtslaande deur en ze proberen te overtroeven met een bloemlezing uit het moppenboekje in het toiletschuifje. Niks hielp, ze bleven met verse regelmaat oppoppen als de bacteriën in de snotneuzen van de kleuters die ik binnen een week weeral mag gaan super-viezen tijdens de middagpauze.
   
De geweldige vondst van mijn babysittende moeder had al evenmin succes om op een adequate manier ervan af te geraken. Zij deed het, de simpele. Een foldertje aannemen. “Hahaha, binnen de vijf minuten buitengewerkt! Gewoon briefke aannemen en uitzwaaien, zo doe je dat.” En haar kin sloeg daarbij een kwartslag naar omhoog om haar superieuriteit kracht bij te zetten. Jammer voor ons ma dat ze hier een vaste dag toezicht hield op mijn netgeborene. Exact één week later kreeg ze hoog bezoek. Ongenodigden die haar interpelleerden over de inzichten die de uitverkorenen haar schriftelijk hadden willen bijbrengenActie en reactie. Hoe ze dat opgelost heeft, kon ze zich later ook niet meer voor de geest halen, maar het zal alvast iets met ‘mond vol tanden’ geweest zijn.
   
Tot op zekere keer een van die brave godsleurders uit schrik voor de kenau die op het punt stond om mijn persoon over te nemen uitriep : “Maar mevrouw, als u dat liever wil, kunnen wij toch uw adres noteren als zijnde niet welkom?”
Het vijftal jaren dat daarop volgde, kenmerkten zich door rust, peis en vree. Toch aan mijn voordeur. Die overwoekerde gestaag, de sleutel verdween in de vergeetput en duizenden ongewervelden maakten er hun toevluchtsoord van. (De rest van de mensheid baant zich immers een weg langs de achterdeur om het zapdom te betreden.)
   
U voelt al nattigheid natuurlijk. Waarom bezit iedere sekte het soort dwarsligger dat hoopt dat bekeringen schering en inslag zijn in mijn woonst? Ja hoor, niet te verdelgen, opeens stonden ze daar weer. “Of ik misschien ondertussen nog niet van gedacht veranderd was?”
   
’t Zijn net de getuigen van Jehova.
En dan heb ik het over de luizen die na enkele jaren afwezigheid weerom de kop van krulzap als vaste stek kozen.
De rie… luizenkam, tevergeefs.
Verpletterd worden tussen mijn nagels is als kietelen.
En van mijn moppen vallen ze ook niet dood.
De schaar dient volgens krulzap enkel en alleen om ogen uit te steken. De mijne, als ik nog maar durf te suggereren.
   
De firma Radikal, verstrekkers van verzengend vergif voor vettige frisuurbeesten, zag zijn omzet deze zomer vervierdubbelen.
Ra ra ra…
Radeloos.
  
15 Reacties to “Met de handen in het haar”

  1. Karel Says:

    Ik heb ooit eens in een vlaag van waanzin wat zitten lispelen op zo’n website… Biblicality…
    Na uiterst korte tijd ontving ik reeds de boodschap:

    You have been banned for the following reason: Called Jesus a nigger
    Date the ban will be lifted: never

    Tsss, ik bewaar die desktop nu als trofee natuurlijk

  2. Hannah Says:

    Eén van mijn dochters was er een paar jaar geleden ook vatbaar voor. We hebben ze uitgeroeid met Nix en geduld (dochter is gezegend met een weelderige dos).
    Toen ik haar juf vroeg of zij er geen last van had (er zat namelijk een kind in de klas dat zowat het hele schooljaar geplaagd werd door die ondingen) antwoordde ze dat je haar kleuren helpt. Daar zijn ze niet gek op, beweerde ze. Maar voor ‘haarkleuren’ (desnoods in dezelfde kleur) is je dochter misschien nog iets te jong … Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.

  3. veerle Says:

    Het oudercomité bij Zoonlief op school heeft een luizenteam.
    Maandelijks controleren ze de haren van alle leerlingen. Wie luizen heeft krijgt (discreet) een brief mee en wordt verplicht een behandeling te starten. Sindsdien krioelen er nog heel weinig van die beestjes op school.

  4. Gudrun Says:

    Ik ben ongelofelijk fan van Silicom, een product dat je bij de apotheker kan kopen. Geurloos, gevaarloos, niet eens vettig, en bijzonder efficiënt!

    Het legt een laagje silicone rond het onbeest, zodat het stikt. Werkt bij het korte haar van Wolf, maar ook met mijn vroegere lange haar, en voelt alsof je gel of zo hebt ingedaan. Nachtje slapen, en wassen, en klaar. Niks geen geklooi met kammen of zo. Echt eens proberen! Vooral het feit dat het compleet geurloos is, is bijzonder aangenaam.

  5. Laleña Says:

    een netelig probleem dat lang kan blijven hangen, dat ondervonden wij toen we onze jongste 9 jaar geleden van school veranderden; ongeveer alle middeltjes in huis gehaald en heel blij waren we met de uitspraak van de apotheker: ‘In die school zijn alle luizen resistent tegen alle produkten die we verkopen’ : (

  6. micheleeuw Says:

    Ik krijg al jeuk als ik het lees ! Brrrr !

  7. Patrick Says:

    Gij kunt dus die beesten niet ompraten? Awel, respect voor die beesten.

  8. Veerle Says:

    Ik ga heel veel hout vasthouden (want ik ken diene Murphy nogal goed), maar het is hier gelukkig al een heeeeele poos geleden dat die rotbeesten van zich lieten horen, allé eerder voelen (nog een geluk eigenlijk dat die beesten geen lawaai maken als ze zo rond uw oren zitten te wriemelen)

  9. zabrila Says:

    Ik krijg een kriebelig gevoel. Zijn dat ook geen vèr- of hoogspringers?

  10. Gudrun Says:

    @laleña: toch die silicone proberen: is geen kwestie van resistent of niet, aangezien het geen gif is. Het wérkt! (en nee, ik heb daar geen aandelen in :-p )

  11. Laleña Says:

    @Gudrun: zal ik zeker doen als ze nog eens op bezoek komen!

  12. zeezicht Says:

    Kunnen die ook langs de virtuele weg je huis binnendringen?…
    Ik krijg precies al jeuk…

  13. tosca Says:

    Hopelijk werkt jouw wasmachine goed want alle beddegoed moet op hoge temperaturen gewassen worden.
    De nat-kam methode is doeltreffend. Een paar druppels rozemarijn en teatree (olie) op de hoofdhuid in combinatie met een luizendodend product helpt ook. Dit ruikt minder sterk dan knoflook dat nog doeltreffender zou zijn. (stel je voor…) Tenslotte is de electronische luizenkam zeer efficiënt. Met een mengsel van water en azijn kan men de neten gemakkelijk losweken. Tot slot : luizen kiezen dikwijls de properste hoofdjes;

  14. zapnimf Says:

    @Karel : ’t Is ook een manier. Een doeltreffende.

    @Hannah : Nu je het zegt, dat van dat haar kleuren heb ik ook al eens gehoord. Hmm, dat hou ik als laatste redmiddel.

    @Veerle-sprokkels : Die procedure volgen ze bij ons ook hoor. Van zodra ze gesignaleerd worden, krijgt de hele klas een brief mee naar huis. Maar daar ben ik vet mee, als ze niet weg willen na herhaaldelijke pogingen met vergiften en kammen.

    @Gudrun : Silicom dus. Morgen eens gaan zoeken, want ook al zie ik met het blote oog niks meer, ze blijven krabben.

    @Patrick : Soms kan je me ook overschatten hè?

    @Laleña : Dàt verzwijgen die vroedvrouwen ook hè, als je aan het procreëren slaat, de blijvende miserie met hoofdbeesten.

    @Micheleeuw, Zabrila en Zeezicht : Als je afkomt, zal ik nauwgezet jullie haardossen controleren.

    @Veerle-murphy : Hier zijn ze ook jaren weggebleven, maar eens ze de weg terug hebben gevonden, vinden ze het blijkbaar wel aangenaam toeven in de krullen.

    @Tosca : Oja, dat heb ik nog verzwegen, hoe dikwijls ze van sloop en lakens ze veranderd zijn. Iedere keer als ik ze weer eens luizenvrij probeerde te krijgen. De elektrieken luizenkam is kapot (te veel gebruikt?)
    Merci voor de tips!

  15. affodil Says:

    Hopelijk is het intussen te laat, maar misschien voor een volgende gelegenheid en in het geheel niet schadelijk voor het haar: haarconditioner. Hoofdhuid en haar goed insmeren met een conditioner en dan de luizenkam erdoor. Een paar keer herhalen de daaropvolgende dagen. De krengen plakken in het goedje en kunnen zich niet meer vasthouden aan het haar. En je krijft er een glanzende haardos van.


Geef een reactie

