pedia-idioo-trie

  
   – “Mevrouw, u bent te laat.”
– “Meneer kinderdoktoor*, ik zou niet te laat geweest zijn als uw ziekenhuisadministratieve diensten achter de balie beneden die achttien wachtenden voor mij met met wat meer spoed zouden geholpen hebben in plaats van hun privételefonie tijdens hun werkuren te plegen.”
(In werkelijkheid : “Mompel mompel… heel veel volk om in te schrijven… knor.”)
– “Mevrouw, ik heb een logopedisch bilan nodig om u uw ziekenfondsterugbetaling te kunnen garanderen.”
– “Meneer doktoor, dat is het ‘m nu juist. Vooraleer ik een logopedist mag contacteren voor minizap, heb ik uw toestemming nodig.”
   
Minizap zelf zit erbij alsof ze naar een tafeltennismatch kijkt. Hij, ik, hij, ik, hij… De rest van haar lijfje durft niet bewegen. Al haar zenuwen staan stijf uit voorbarige schrik dat ze zou eindigen met – weetikveel – elektroden op haar hersenpan, platgespoten in een monsterlijke scanner ofzo. Ikzelf begrijp ook niet waarom dat kind er persé bij moest zijn volgens de telefoonstem daags voordien toen ik de afspraak maakte. Angst voor het uitvinden van een fictieve dochter? Haar inbreng in dit geheel beperkt zich tot haar fysische stilzwijgende aanwezigheid.
   
– “Mevrouw, hoe kan ik u nu een toelating schrijven als ik geen lo-go-pe-disch bi-lan kan inkijken?”
– “Maar zeer geachte heer pediater, ziehier de dyslexietest van het CLB met bijbehorend verslag, de evolutie van haar LVS-testen* voor lezen en spelling van leerjaar één tot drie : C en E-zones, een begeleidend schrijven van de zorgcoördinator op school. Wat wil u nog meer?”
– “Mevrouw, ik wil een LOGOPEDISCH BILAN!”
– “Meneer, ik mag pas hierna naar een logopedist, op woensdag eerstkomende om precies te zijn, dus als u zich zou kunnen haasten? Lees toch wat hier zwart op wit geschreven staat in al mijn verwoed verzamelde bewijzen!”
– “Sja, mevrouw, verwacht u nu van mij dat ik dit kan interpreteren?”
– “Euh ja. En zoniet, hier kan u lezen dat ze bizarre spellingsfouten maakt en bezitter is van een fameuze leesachterstand.”
Mijn ondertussen oorwurmuitdrukking stroomt door naar mijn vinger die onzacht op het gefluostifte kadertje tokkelt.
– “Zucht zucht… in het vervolg zou ik u toch graag willen zien verschijnen met een logopedisch bilan. Wat zal ik erop zetten? Een half jaar?” 
– “Een jaar zou fijn zijn?”
Stel je voor! Over zes maanden ben ik nog niet eens bijkans gerecupereerd van deze ontmoeting. Wat als ik dan terug de confrontatie met deze bricoleur moet aangaan?
Zoals zelfs een kwakzalver eer moet hooghouden, kribbelt hij wat onleesbaars op een briefje.
– “Alstublieft mevrouw…”
En als ik mijn portemonnee wil bovenhalen : “Neenee, deze consultatie hoeft u niet te betalen.”
“En bol het nu als de bliksem af, vranke teef!” hoorde ik hem ons in gedachten nog natrappen.
Maar dochter en ik staan al te giechelen in de lift, dokters frustraties wegwapperend met het kleinnood.
   
   
   
*Dit soort gebeuren mag niet bij een huisarts doorgaan.  
*LVS-testen : Leerlingvolgsysteemtesten. Bij het begin en midden (en eventueel einde) van het schooljaar worden de leerlingen onderworpen aan een landelijke uniforme test. Aan de hand daarvan volgen scores van A tot E, die meegeven in welke mate ze de leerstof beheersen in vergelijking met hun leeftijdsgenoten. E is verontrustend. A wil zeggen : gelukzak, jij zal je arme moedertje niet opzadelen met een piwiebotsing die alleen logopedische bilans eist. 
        
18 Reacties to “pedia-idioo-trie”

  1. vandepotgerukte Says:

    Bij de DVS (DokterVolSysteemtesten) bengelde dit medisch exemplaar ergens halverwege het alfabet als ik uw relaas lees.

    Was getekend

  2. tijdtussendoor Says:

    Diep ademhalen…en veel geduld oefenen…lijkt me een hele opdracht, succes!

  3. elke Says:

    De oudste ging ooit naar de logopedie maar ik kan me niet herinneren dat er zo’n voorafgaande nachtmerrie was. Waarschijnlijk iets anders dan.

  4. veerle Says:

    Ik moest met Zoonlief naar een adviserend geneesheer alvorens de logo kon starten. Daar moest hij enkele woorden uitspreken (dus was het belangrijk dat hij er bij was) en op basis daarvan bepaalde die arts dat hij recht op logo en terugbetaling van het ziekenfonds had. Helemaal niet zo’n nachtmerrieachtige toestand als bij jullie dus.

  5. Hertog Jan Says:

    Misschien had Uedele zich niet tot deze chirurgijn mogen wenden met een verzoek oorkondes en bullen anderhande te willen verstrekken ? Een chirurgijn is geen poëet of scribent en de pillendoos is hem wellicht vertrouwder dan de ganzenveer.
    Welk een idee van de bestuurders van het koninkrijk om op deze gestelde wijze van handelen zowel plebejers als het gild der chirurgijnen te verdrieten !
    Mocht Uedele volgende maal een zieltogend kindje medebrengen, de nobele man zou wellicht opfleuren en zijn kunde met veel animo tentoon spreiden.

  6. zeezicht Says:

    En moet je zoiets telefonisch regelen, dan lukt het helemaal niet!

  7. Margo Says:

    Wa voor ne kl**tzak was me da seg!? ’t Is verdomme allemaal nog niet vervelend genoeg, dat ge voor een papierke dat ge echt nodig hebt dan nog zo uw best moet liggen doen. Ik spring hier in jouw plaats de muren op, Zap, grrrr. Je zou er op den duur in schoppen!
    (ben een beetje lastig vandaag, valt dat op?)

  8. Menck Says:

    Het moet een vre-se-lijk belangrijk document zijn, zo’n logopedisch bilan. Wat een kommaneuker, zeg.

  9. Gerd Says:

    Ik moest 3 jaar geleden met het oudste kind naar de oogarts. Deze man ‘moest’ na de testen invullen dat het oudste kind klaar was voor type 7 – blinden –
    Het oudste kind had dit papiertje ook alleen maar nodig om gon-begeleiding te krijgen (en leg dat maar eens uit aan een ASS-kind) Argh….. Maarrrr hij rijdt wel gratis met de bus, ha!

  10. chelone Says:

    Ik heb nooit geweten dat een kinderdokter eerst zijn zegen moest geven. Gaat het niet gewoon van logopedist naar ziekenfonds?

  11. bram Says:

    Van franke teven en bricoleur, zelfs de tocht naar de praatdokter lijkt me in huize Zap een genot. Genoten van Uw vakantie?

  12. Sabine Says:

    Mor Zap, die doktoors weten niet wat invullen zonder dat het mooi op het lo-go-pe-disch bilan staat! Heb ooit een doktoor gehad die letterlijk tegen mij zei dat hij mijn blabla op de bilans niet begreep en altijd enkel de laatste paragraaf las. LOL

  13. madameblogt Says:

    Moest die vent daar nu zo moeilijk voor doen? Hij is toch kinderdokter! Hij kan toch onderzoeken en vaststellen dat je dochter logopedie nodig heeft! Ik zou ook gekolkt hebben. Gotver!… Zo’n wringer!

  14. Veerle Says:

    Ik heb vandaag nog tegen iemand gezegd, doktoren en communicatie, het is nog lang niet wat het zou moeten zijn. Maar troost u, bij onze jongste zoon werd een paar jaar geleden dysorthografie vastgesteld en om de logopedie (die schitterend gewerkt heeft overigens) terugbetaald te krijgen, was zowaar een attest van een neuropsychiater vereist. Dat was wel een vriendelijke, maar ik moet zeggen, zeer bizarre mens (en doordat hij ons ik weet niet hoelang liet wachten in de wachtzaal, gevolgd door een langdurig onderzoek, kostte ons dat nog een parkeerboete op de koop toe). Gelukkig mocht de aanvraag voor de verlenging gewoon bij de huisarts gebeuren 😉

  15. gewebkijk Says:

    het onderwerp is een dieptriest staaltje administatieve regelaarij, maar het leest weer als een trein… 😉

  16. Hannah Says:

    De pediater mag zelf ook eens in behandeling gaan.
    Duidelijk wat mis met die mens zijn ‘gezond’ verstand.

  17. dana Says:

    je had op dat document dat je wel bijhad helemaal bovenaan moeten schrijven : logopedisch bilan
    voila, met een lijntje eronder…

  18. micheleeuw Says:

    Heeft die man nog aan ‘de staat’ gewerkt misschien ? Bij ons is het ook altijd zo’n gezever : alles moet met de puntjes op de i zijn, omdat er al eens 1 iemand gefoefeld heeft. Administratieve bureaucratie ! Dan heb je ook nog deze : ‘neen, madam, niet hier komen afgeven … tot hoe laat we open zijn ?’ … 😆


Geef een reactie

