In vervoering door de vervoermaatschappij

  

zapnimf1kleinlichtroze-op-donkerroze   Theoretisch gemeten is zapzoon een snuggere kerel.
Zo nu en dan brengt dat zijn arrogantie op het randje van aanvaardbaarheid. Pasjaneigingen (‘ik kan de tafel niet dekken… moet studeren’), neerkijken op  zijn zussen terwijl hij zichzelf koelte toewappert met een bewijsstuk dat rapport heet en een eigenwaan die alleen een beginnende puber kan ontwikkelen. Naast Jef Hoeyberghs dan.
 
Ergens daartussen popt er geregeld een zapmoes op om de grensoverschrijdingen met een opgestoken vingertje terug tot normale proporties te laten slinken. Kordaat edoch liefderijk. Een die communicatievaardigheden promoot die de sociale omgang met de wereld buiten het zoonzaplijf gangbaar maakt. En hem na een dovemanspoging vervolgens wel eens toebijt : “Pokkejong, toontje lager!”. Doof is doof, dan kan het geen kwaad.
 
Om het helemaal ondraaglijk te maken, vermenigvuldigt pedanterie zich als het in aanraking komt met het air van een vriendje. Kapsones in het kwadraat. In die hoedanigheid zette ik het tweetal een tijdje geleden af aan een bushalte. “En zoek maar een extra lange film uit! Uw moeder heeft nood aan enkele pretentievrije uren.”
 
Een (hoogstwaarschijnlijke) gruwelprent later, mocht ik twee hoopjes schim van wat ik ooit eigendunk noemde, terug oppikken. Hij die zich twaalf jaar geleden een weg baande doorheen mijn schede, keek daarbij behoorlijk droefgeestig.
“Wat nu?”, informeerde ik, “is de film jullie niet goed bekomen?”
“De cinema  was in orde, maar al de rest…”
Van de rest bestond er een dubbeltje, waarop een inspecteur van de Lijn netjes zijn proces-verbaal had ingevuld : Vastgestelde overtreding nummer één : geen geldig vervoerbewijs/bewijsstuk dat recht geeft op gratis vervoer. Nog op te hoesten : zeventig euro.
 
Zoon zou nog vele malen als een hamburger op de bbq, in elkaar krimpen telkens hij een oog op de zeventig liet vallen. Want die vormden ontegensprekelijk een flinke afroming van zijn pecuniareserves.
 
Ik foeterde.
Ik spelde : crimineeltje – schoelie – deugniet.
Ik gniffelde stiekem in mijn vuistje, er was slechts een busrit voor nodig om een macho in spe de nek om te draaien.
En toen luisterde ik.
 
Zijn tienbeurtenkaart werd terug uitgespuwd door de paal die er doorgaans zijn stempel op drukt. Het machien deed raar. Omdat hij ook niet alle wijsheid in pacht heeft, wist hij niet wat te doen. (Ik : “Naar de buschauffeur stappen, tiens! Oenemeloen! Oneerlijke donder!”) Dus ging hij maar zitten. Bij het zien van de drie beren van controleurs, sloeg de schrik hem om het hart en de paniek toe. Ze vroegen zijn paspoort, maar hij had niks bij zich waarmee hij zich kon identificeren. Braafjes dicteerde hij al zijn gegevens. (Ik : “Allez, toch nog half eerlijk, mijn opvoeding is niet helemaal voor niks geweest.) Hij mocht zijn verhaal doen en daarop nam een van de mannen zijn kaart en hervalideerde ze, maar schreven een pv uit in plaats van er een rit af te halen. Oja, hij kreeg ook nog een foldertje met daarin alle uitleg over de administratieve boetes en of ik alstublieeeeft een mailtje wilde schrijven naar boetes@delijn.be om er alsnog onderuit te komen? Alstublie-ie-ie-ie-ft?
 
Ik liet hem anderhalve week gaar stoven in zijn eigen angstzweet (‘Schrijf het dan zelf!’), genoot van zijn nieuwe status als onderdanige en toen overtrof ik mijzelf, gezeten achter het toetsenbord :
 
“Blablabla… verlegen jongetje van twaalf, rijdt zelden met de bus… geleuter… uw materiaal liet het afweten… toch niet zijn schuld?… bladvulling… totaal overdonderd, niet weten wat doen (beetje autistisch soms)… arm joch, zo geïntimideerd door drie (3!) controleurs… ja, mijn beste, je zou zelf ook in je broek doen van de bibber!… letterhinkstapspring… en zo eerlijk, zooooo eerlijk van meteen al zijn paspoortgegevens mee te delen (hoeveel zijn er zo è è è?)… slijm… verschoning, excuses… hij zal het nooit meer doen… zo’n lief, timide zoontje… een voorbeeld voor ons allen meestal…”
 
Na een dikke maand viel er dit in de brievenbus :
 
Geachte,
 
Wij hebben intussen tijdig uw reactie ontvangen.
Wij aanvaarden de door u aangevoerde argumentatie als een verzachtende omstandigheid.
Om deze redenen wordt u geen administratieve boete opgelegd en klasseren wij het dossier.
Wij wijzen er u op dat bij een nieuwe identieke vaststelling binnen de twaalf maanden u wél een administratieve boete zult krijgen.
 
Sindsdien hoef ik bij overtreding van het huisregelement nog enkel ‘boete’ en ‘wie heeft de kastanjes voor jou uit het vuur gehaald?’ te lippen en zapzoon schikt zich wonderbaarlijk naar de regels.
 
Leve onze Vlaamse Vervoermaatschappij!
Zij brengt mij in vervoering!

18 Reacties to “In vervoering door de vervoermaatschappij”

  1. Marleen Says:

    Yay, De Lijn maakt het imago van overheidsdiensten eens goed. Ach ja, ’t moet niet altijd tegenvallen, hè!
    Zapzoon durft nu toch nog wel met de bus mee te rijden? Die van ons zouden van schrik te voet gaan, zelfs naar verre eindpunten!

  2. madameblogt Says:

    Waar een mooie schrijfstijl al niet goed voor is. 😉

  3. Karen Says:

    Bangelijk verhaal :D. Dus dat werkt echt? Ik dacht dat dat e-mailadres enkel voor de show was en nekeer ze een pv uitschrijven daar een dikke vette stempel DEFINITIEF opstond. Nuja. Hip hoi voor De Lijn!

  4. micheleeuw Says:

    Dat heeft Moederzap weer goed voor elkaar gekregen ! Wanneer vertel je het aan Zoonzap ? Volgend jaar ? 😆

  5. zeezicht Says:

    Ah, zo hou je een stok achter de deur, kan van pas komen.
    Je hebt het goed kunnen uitleggen om hen te overtuigen!

  6. Aïda Says:

    Alweer een extra motivatie voor de chauffeurs om zich niks meer aan te trekken of passagiers wel of niet in het bezit zijn van een vervoersbewijs.

    Iedereen gratis, dat zou tenminste eenvoudig zijn. Direct alle agressie op de bus opgelost.

  7. (mw) Says:

    Moest het controlesysteem op de bus naar behoren hebben gewerkt, dan was dit allemaal niet nodig geweest. Eigenlijk toch wel een veeg uit de pan voor De Lijn, dus.

  8. Stef Flater Says:

    Ik heb al meer dan eens gezien dat die controleurs van de Lijn liever kinderen intimideren dan echt controleren. Waarom die zoveel met drie op stap zijn, begrijp ik ook niet goed. Zijn ze zo bang dat er hen iets zal gebeuren?
    Soit, alles is gelukkig goed afgelopen.

  9. elke Says:

    Power to the mother! Yeah!

  10. tijdtussendoor Says:

    Moeders krijgen alles voor elkaar 😉

  11. Dana Says:

    Knap gedaan !
    straf verhaal wel ! zou mij niet gelukt zijn (maar ik behoor dan ook tot de familie …Tulp ?)
    🙂
    Of werkt je ex bij de Lijn?
    🙂

  12. Veerle Says:

    @ Stef Flater: hier in Gent zijn het ook dikwijls 3 controleurs, dit is nodig voor de controles op de gelede bussen. Die hebben drie deuren, dus aan elke deur stapt er een controleur op (zie ne keer dat er een reiziger ontsnapt via een onbewaakte deur …)

    Gelukkig heb je het inderdaad in orde gekregen (ik weet niet of mij dat zou gelukt zijn), maar als levenservaring voor je zoon kan het in elk geval tellen. En zo heeft hij al (of nog) een straf verhaal om later aan zijn kleinkinderen te vertellen.

  13. zapnimf Says:

    @Marleen : Nu je het zegt. Ik denk van wel, maar hij pakt maar zelden de bus. ’t Is een schoolfietser.

    @Madame : Bwa, ik wijt het aan de argumentatie!

    @Karen : Blijkbaar zijn ze bij De Lijn wel klantvriendelijk. Allez, zeggen zij die er wel eens gebruik van maken in mijn kennissenkring.

    @Micheleeuw : Hij wist het meteen hoor. Ik doe hem alleen even herinneren aan het feit dat ik diegene ben die hem veel geld uitgespaard heeft.

    @Zeezicht : Ik vond het een beetje niet just dat hun automatische kaartjesknipper het niet deed. Vandaar, zij misschien ook niet.

    @Aïda : Als ik één seconde had gedacht dat hij expres niet zou betalen, hij mocht in zijn buidel tasten (en als hij de boete had gekregen, ook). Omdat ik me echt wel kan voorstellen dat hij overdonderd was bij het sputteren van dat kastje en niet wist wat te doen, schreef ik een mail. Die tienbeurtenkaart was blijkbaar gewoon geldig, er staan nog vier beurten op.
    Alsof hij zijn lesje niet geleerd heeft.

    @(mw) : Vinger op de wonde. Waarom hapert dat spel?

    @Stef Flater : Ik geloof in de goedheid van de mens. Ze zullen echt niet de bedoeling hebben gehad om dat jong bang te maken. Als ik de nieuwsberichten van in elkaar geslagen personeel hoor, begrijp ik wel dat ze niet alleen de ambetanteriken onder ogen willen komen.

    @Elke : *wappert strijdlustig met vuist*

    @Tijdtussendoor : Ja? Kamer laten opruimen, behulpzaam zijn, niet tegenspreken, niet alles uit de ijskast opfretten?
    Moeders kunnen toch niet alles.

    @Gudrun : Het mag al eens meezitten.

    @Dana : Jou gaat dat inderdaad niet lukken. Jij gaat je zoontje zo verwennen dat hij nooit de bus moet nemen : “Ik breng en haal je wel, lieverd.” Ik ken u wel hoor!

    @Veerle : Voor later weet ik niet, maar de eerstkomende tijd gaat hij het nog wel heugen.

  14. Dana Says:

    @Zapnimf: ’t gaat wel zekers ! Ik verwen wel graag mijn ventje maar vanaf pubertijd is dat gedaan hoor !
    (dus ik heb nog een paar jaren, ha ha)

  15. Dhr Ligne Says:

    Mevrouw, wij vinden het een hele eer invloed te hebben op het gezag van uwentwege tegenover uw zoontje. Wij hebben ons hier op het bureau kostelijk geamuseerd bij het lezen van uw blog en besloten meteen om u een abonnement toe te zenden op naam van uw zoon.
    Met vriendelijke groeten

  16. zapnimf Says:

    @Dana en Ligne : Jaja, eerst zien en dan geloven. Hèhèhè.

  17. Margo Says:

    Stond er geen PS in jouw mailtje?

    “PS: ik heb een populaire en dus veelgelezen blog waarin ik voor een luttele 70 euro de reputatie van De Lijn wel eens zou kunnen opsmukken. Wat denkt ge?”


Geef een reactie

