Een derdehandse 2010? Dan zijt ge pas echt passé!

  

zapnimf1kleinlichtroze-op-paars   Het mag ook eens.
Uw zapnimf als lichtend voorbeeld. Ik kan mij ergere zaken inbeelden, een muggenbeet op een net niet krabbaar plekje bijvoorbeeld, ik zeg maar iets.
 
Onlangs blonk er in mijn mailbus zo’n doorstuurgrap. De vrijetijdsbesteding van de mens die geen blijf weet met zichzelf, u bent van dat soort gesel waarschijnlijk ook niet gevrijwaard. Maar de persoon die de moeite had getroost om dat ding mijn kant te gooien, bleek (wel… – zie later -) over een lange termijngeheugen te beschikken :
“Kennen we dat mens van ergens?”, schreef ze.
 
Dit was mijn ‘rondje flonkeringen voor iedereen’  (klikklik) uit 2006. Het overkwam – echtigintechtig – de zus van een vriendin.
 
En hieronder zie je hoe iemand anders aan dat verhaal een eigentijdse interpretatie heeft gegeven en het op het weurld waaid wep heeft gekeild.
 
Ik had eind van de week een afspraak bij de gynaecoloog.
Vroeg in de ochtend kreeg ik een telefoontje van de assistente, dat er een
Afzegging was en of het me schikte al om 9.30. Ik zei ja.
Ik had net alle gezinsleden naar school en werk gestuurd, toen ik zag dat
Het al 8.45 uur was.
Ik had 35 minuten nodig om bij de praktijk te komen, dus ik had niet veel
Tijd meer.
Zoals alle vrouwen, ben ik erg op de hygiëne, vooral bij een bezoek aan de
Gynaecoloog, maar nu had ik echt geen tijd meer voor een uitgebreide
Wasbeurt.
Ik rende de trap op, gooide m’n nachtpon in de hoek en maakte het
Washandje,wat op de rand van de wastafel lag, nat en haalde het snel door
M’n ‘onderkant’.
Ik gooide het washandje in de wasmand, trok snel iets aan, sprong in de
Auto en racete naar de dokter.
Bij de dokter moest ik even wachten voordat ik opgeroepen werd.
Aangezien ik de routine wel kende, sprong ik op de tafel, keek naar de muur
Aan de andere kant en wenste dat ik in Parijs was of ergens  duizenden km
Verder weg in een paradijselijke omgeving.
Ik was een beetje verbaasd toen de dokter zei: ‘Jeetje, we hebben wel
Extra moeite gedaan vandaag ‘
Ik gaf geen antwoord. Toen ik buiten kwam slaakte ik een zucht van
Opluchting en ging naar huis
De rest van de dag was ook routine :  boodschappen, schoonmaken en eten
Koken.
Mijn zes jarige dochter was aan het spelen in haar kamer, toen ze ineens
Uit de badkamer riep : ‘Mam, waar is mijn washandje?’ Ik zei dat ze een
Nieuwe moest pakken.
‘Neeee!!!’schreeuwde ze. Ik moet die hebben die hier op de rand van de
Wastafel lag.
Daar lagen al mijn glitterdingetjes op ! ‘
 
“Owkeey”, denk je dan, “een onbekende met een raar gevoel voor hoofdletters, die je script wat heeft gepimpt. Kan gebeuren.”
 
Een poosje later word je geconfronteerd met opnieuw een gepikt idee van je. Ditmaal door een kennis. Een kennis waaraan iets schort aan haar herinneringsvermogen.
 
Eindejaar 2008 stuurde ik haar dit.

nieuwjaarskaart2008
 

Haar beste wensen zagen er exact een jaar later zo uit. (Als je slim was geweest, had je naar mij desnoods een roodborstje op een besneeuwde tak gestuurd, maar toch niet dit?)

nieuwjaarskaart2009
 
 
Ik zeg het maar, Y, als je mijn creatieve beginselen volgend jaar nog eens recycleert, weet dan dat ze derdehands zullen zijn. De grondslag ervan vond ik op de boekenbeurs, weliswaar opgesmukt met mijn eigen draai, maar toch… 
Dan zijt ge pas echt passé!

19 Reacties to “Een derdehandse 2010? Dan zijt ge pas echt passé!”

  1. zeezicht Says:

    Ik heb daar ook al dikwijls aan gedacht, de wereld kan je schrijfsels lezen, maar ze ook in beslag nemen. Misschien is er een manier om dit te voorkomen?
    Ik weet er geen…

  2. tante annie Says:

    soms is per ongeluk wat te veel van het goede zeker

  3. madameblogt Says:

    Moest het werkelijk jouw eigen werk zijn, heb je recht van spreken. Voor alles wat jij in eigen naam (of onder pseudoniem) schrijft, geldt de (Belgische) wet van het auteursrecht.

  4. sneeuwkoningin Says:

    heu,misschien kom ik nu volledig uit de lucht gevallen maar hey,jullie getroosten jullie nog om kaartjes te schrijven met kerst…of je het idee nu pikt uit een boek of van iemand anders…same difference…No?

  5. Aïda Says:

    Als het een troost kan zijn.

    Ik las die reactie bij Tante Annie, nog voordat jij gereageerd had en ik dacht: zoiets zou zapnimf ook nog schrijven (en meemaken), maar die reageert normaal gezien toch altijd onder haar eigen naam?

    Ik herinner me ook dat er een tijdje geleden een lezersbrief in Humo stond en die bleek ook gewoon gepikt van een blog.

    En vorige maand las ik op een andere blog (weet niet meer waar) een reactie die verteld was als een eigen ervaring terwijl ik dat voorval in die week nog net gelezen als voorbeeld “wat niet te doen bij een sollicitatiegesprek”. Maar hier speelt natuurlijk het voordeel van de twijfel. Ze kan écht als case gediend hebben. Ik heb ook al dingen meegemaakt die zouden kunnen dienen als voorbeeld in boeken. In “Wassalons voor dummies” bijvoorbeeld.

    🙂

  6. Dana Says:

    geweldig gynaecoloog verhaal ! een glitter….euch vulva?
    zal ik aan denken als ik volgende keer nog eens ga…..hopelijk begin ik dan niet te lachen….

  7. micheleeuw Says:

    Ik zal waarschijnlijk op teentjes trappen maar ik heb al vaak iets geschreven nadat een ander me op het idee had gebracht. Zoals vandaag …
    De wensen op een ontvangen kaart heb ik ook al gebruikt voor iemand anders.
    Ik ben zelf niet crearief genoeg om het zelf uit te vinden dus ‘leen’ ik ideeën en geef daar een draai aan en vertaal dat naar mijn eigen ervaringen.
    Ben ik nu stout ?

  8. Blue Says:

    Je schrijft te goed ! 🙂
    mijn schrijfsels pikken ze niet…. kerstkaarten al zeker niet…. daarvoor moet je er versturen…

  9. Margo Says:

    Gynaecologie = Glamour & Glitter.

    Ideetjes pikken, herkauwen, bijkneden en recycleren…doen we het niet allemaal?

  10. Laleña Says:

    Originele kerstwensen overnemen, daar heb ik me ook al aan bezondigd, de tijd dat ik nog kerstkaarten schreef, want hemel, wat moet een mens al niet verzinnen?
    Maar de kaart zelf kopiëren ? Jamais.
    Leest die plagiaatvriendin je blog niet?

  11. veerle Says:

    ’t Is natuurlijk triestig, maar zie het als een compliment dat ze je ideeën pikken.
    Dat gynaecoloogverhaal doet me er trouwens aan denken dat ik dringend een afspraak moet maken. Gelukkig speelt Zoonlief niet met glitterdingen.

  12. chelone Says:

    Nee, dit vind ik niet kunnen. Bestaat dat gezegde niet: Met de eer van een ander gaan lopen?

  13. Leen Says:

    Ik kan nu alleen maar aan die glittertjes denken, aan niets anders meer …

  14. Duvel Says:

    Die nieuwejaarskaart herken ik van het vroegere PMS .
    “en welke cijfertje zie je tussen deze kleurtjes?”
    ;-).
    Als bloggers er een traditie van zouden maken om leuke , goed geschreven postjes te plagiëren moet je ze auteursrechtelijk beschermen zapnimf. Je zou er schatrijk mee kunnen worden. Postjes van een ander plaatsen en de indruk wekken dat je het zellf geschreven of meegemaakt hebt. Flauwekul.

  15. georgina75 Says:

    Imitatie is een mooi compliment, toch?
    Maar ik snap je frustratie enerzijds wel. 😉

  16. Blogbaas Says:

    Op die manier ontstaan evergreens moet je maar denken!

  17. (mw) Says:

    Je moet eens googelen op de eigentijdse interpretatie van je verhaal. Meer dan één site nam het over. Blinkende vulva’s gaan het blijkbaar helemaal maken in 2009.

  18. madam arabelle Says:

    ge dient tot stichtend voorbeeld van uw medemens.

  19. zapnimf Says:

    @Allen : Het is allebei natuurlijk niet letterlijk overgenomen. Het idee is gebruikt, dat is al. Nu zo erg is dat niet, maar in het geval van de kerstkaart vond ik het toch redelijk dommig dat ze naar mij net de deze stuurde dan.

    En inderdaad, iedereen pikt al wel eens een idee en maakt er het zijne/hare van in een aangepaste vorm.


Geef een reactie

