’t Werd per ongeluk zilver

  

zapnimf1wit-op-paars   (Weeral ergens een weekend)
Soezelend wiegde ik me in het doorgebroken ochtendlicht. Mijn ogen nog lang niet paraat om de dag te beginnen. Ik genoot de sensatie van het hoofdkussen. Ik koesterde de warmte van de bedpartner. Traag meanderde zich een koetjes en kalfjes gedachtenstroom op gang :
“Mijn sok heeft een gat.”
“Wie zit er in bad met de radio te luid?”
“De totale kostprijs van een kind tussen nul en vijfentwintig jaar bedraagt 205 000 euro volgens de Standaard. Help, ik heb er vier.”
“En een ervan zit mij nu te ergeren met haar (puberzap, ik herkende de badkamergeluiden) lawaai.”
“Hebben we al eten voor straks?”
“Vandaag heb ik geen goesting om te spreken.”
 
Woordenloos probeerde ik die boodschap over te brengen naar moose, het grote telepathiewonder van ons twee, maar hij stond nog op uit.
Dus hielp ik mijn ambitieuze voornemen al meteen naar de vaantjes en zei :
“Vandaag heb ik geen goesting om te spreken.”
en riep :
“Zet die tjingeltjangel stiller, puberzap!!”
Zo. Daarmee was alles gezegd. Ik verzonk wederom in stilte. Zwijgen is goud.
 
Het werd echter zilver.
Ik pleitte, taterde, discussiëerde, praatte, converseerde, haalde uit, palaverde, kwinkeleerde, kwebbelde, ouwehoerde, opperde, spuide, verkondigde, ventileerde, stortte uit, vertelde, vermeldde, beweerde, drukte uit, merkte op, keuvelde, kletste, snaterde, deelde mee, slaakte, verdedigde en verklaarde.
 
Ja eey, vergeet u nooit dat een veeleisende kroost constant aandacht vraagt, dat de weekinkopen in je boodschappentas krijgen met gebarentaal net iets te veel van het goede is en dat je vier vrienden die dag had uitgenodigd?
 
Maar weet dat ik eigenlijk geen goesting had om te spreken.

16 Reacties to “’t Werd per ongeluk zilver”

  1. Dana Says:

    en ik had geen zin om te lezen vandaag ….maar ‘k kon het ni laten

  2. Dana Says:

    Is er ooit wel eens stilte in jullie huis ?
    en zeg nu niet dat de zapjes het meeste lawaai maken hé !
    🙂

  3. JosvanVenrooij Says:

    Dat is E 8000 per jaar, per stuk dus..

  4. Veerle Says:

    Oh, ik herken dat. Is bij mij niet zozeer geen kwestie van geen zin om te spreken, maar vooral geen zin om over al van die praktische dingen te spreken (en na te denken).

    Enne, bedankt hé. Als we een synoniem van ‘praten’ nodig hebben, weten we waar we wezen moeten.

  5. Stef Flater Says:

    Helaas, om de één of andere mysterieuze reden kan ik het me moeilijk inbeelden dat jij echt de ganse dag geen goesting had om te spreken. Een paar uurtjes: ja. Maar een ganse dag? Hou je nooit vol. Zelfs zonder uw kids in huis.

  6. Laleña Says:

    ken je dat (nog)?:
    ’t is niet omda ‘k wijs
    da ge moe kijken

    ok, een beetje minder kletsen, klappen, tetteren, palaveren… zie ik je nog doen, maar zwijgen, een godganse dag?
    dan zou ik de dokter bellen, moosje : )

  7. elke Says:

    Ik ken dat. Soms heb ik ook geen goesting om te spreken. Of in mensen om me heen. Rust en stilte, de hele dag lang. Zolang het maar niet te lang duurt. 😉

  8. micheleeuw Says:

    Wanneer je bij collega’s zit die niet tegen je (willen) praten, gaat het al veel gemakkelijker, zo’n hele dag niet (veel) zeggen …
    Maar jou lukt het nooit ! 🙂

  9. anna Says:

    wat lijken pubers me toch zo leutig!

  10. veerle Says:

    Misschien eens op retraite gaan in zo’n klooster waar niet gesproken mag worden.

  11. (mw) Says:

    Gij? Zwijgen?
    Mwoehahahaaaaaaaaaaa!

  12. tijdtussendoor Says:

    Ik ken zo’n klooster…adresje doormailen?

  13. gewebkijk Says:

    och, het is de gedachte die telt…

  14. Margo Says:

    Mensenlief, ik mag er niet aan denken dat er 4 kinderen in mijn huis rondlopen. Ik kom uit zo’n nest van 4 en had, als jongste van de 4, wat er eigenlijk totaal niet toe doet, wree last van al dat tumult elke minuut van de dag. Een overdosis aan beweging en geluid heb ik me opgedaan, vandaar dat ik nu zo gehecht ben aan stilte en rust en niemand rond mij die beweegt of de stilte volbabbelt.
    Courage zenne meis, courage.

  15. zeezicht Says:

    Allee gij? Niet spreken?
    Het zou je niet lukken, zonder na te denken zou je al aan ’t babbelen zijn.

  16. chelone Says:

    “Zet die tjingeltjangel stiller, puberzap!!”
    Zo. Daarmee was alles gezegd. Ik verzonk wederom in stilte. Zwijgen is goud.

    Waardoor Moose op ‘aan’ stond zeker?


Geef een reactie

