Zomaar vanzelf, dertig centimeter foetsie

  

zapnimf1wit-op-paars   Uren na bedtijd stormt krulzap de trap af.
Haar gezicht breekt van zelfcompassie terwijl ze in stilte naar haar kruin wijst.
Als mijn ogen haar vinger volgen, weet ik dat ik ‘ziek’, ‘uit bed gevallen’ en ‘de kat sprong op mij’ mag elimineren van de oorzakenlijst. Boven op haar hoofd prijkt iets kubistisch dat de laatste keer dat ik haar slaapwel wenste nog ontbrak. Het lijkt nog het meest op de kruising tussen de vetkuif en babykrul die ook terug te vinden is op het peuterportret van haar overgrootvader.
 
“Boehoehoe! ’t Was maar voor de grap dat ik die schaar vastpakte. Ik wilde helemaal niet knippen. En ineens ging dat vanzelf. Zomaar. Zie nu! Jank jank. Daarnet werd ik wakker en ik ging nog eens kijken in de spiegel, whaaa-haaa-haaa-ha snif.”
 
“Och”, troost ik, “dat overkomt iedereen wel eens.”
Waarom ik nu ineens moest denken aan die keer in mijn vijfde leerjaar toen mijn moeder wat overenthousiast de schaar hanteerde en bleef hanteren – die kant is precies nog niet helemaal gelijk aan de andere kant – tot ik werkelijk op Jommeke geleek…?
“Als je je kapsel anders draagt, is het gewoon een froefroe”, beuzel ik.
 
“Jij gaat mij morgenvroeg toch helpen met mijn haar goed te leggen hè mama?”
 
Ik kan het gegnuif van mijn lach nog net inhouden tot ze uit het zicht is.
 
Wie denkt ze eigenlijk dat ik ben?
Wonderzapnimf?
De fee van Assepoester?
Haarwerken Smets?

15 Reacties to “Zomaar vanzelf, dertig centimeter foetsie”

  1. veerle Says:

    Daar dienen moeders voor, om dingen die ze zelf scheefgetrokken hebben weer recht te zetten. Heb je geen leuk sjaaltje in huis dat je op een creatieve manier in haar haren kan binden om zo de vetkuif-babykrul te verstoppen?

    Tussen haakjes: Zap Haarwerken, klinkt niet mis, he.

  2. Gudrun Says:

    Haarwerken Smets? Mwoahaha!

    Er zijn tegenwoordig van die hippe sjaaltjes en brede haarbanden. En dit weekend is er altijd nog de kapper, zeker?

  3. de zeggenschap Says:

    Wat dacht je van een roodkapje in uitgesteld relais? Of zitter er wolven achter de schaar van grootmoeder? En schietgeweren in de achterzak van de kapper?

  4. Stef Flater Says:

    Oe? Zijde gij niet Wonderzapnimf? Dat valt ferm tegen. 😛

  5. Lalena Says:

    oef, ‘k zit er weer helemaal in, met één stukje lezen 😉

  6. T* Says:

    Gij zijt toch miss Coupe Ananas? Krulzap wordt dan Ananassap..eenvoudig toch?

  7. zeezicht Says:

    Aaaaargh… ik heb ook eens met zo’n jommekeskapsel gezeten. Tien was ik toen. Mijn tante ging mijn haar eens knippen. Heel kort en dan vanachter nog met de tondeuse naar boven.
    ik wilde eerst niet meer naar school en heb dan zo’n week of twee met een sjaaltje rondgelopen.

  8. zabrila Says:

    Ik heb hier anders nog een streng haar voor verlengingen maar ik vrees dat de kleur niet zal accorderen! 🙂

  9. Blogbaas Says:

    Met moederkeszalf los je dit inderdaad niet op.

  10. Margo Says:

    Tsss, da schaap toch, haar haar verdemmeleerd! Ja, Zapnimf, dat wordt improviseren, meis.

  11. micheleeuw Says:

    Ik heb ook eens zelf mijn haar gesneden: eerst de ene helft en dan gokken voor de andere kant. Gelukkig was het gelijk.
    Wonderzap brengt alles terug in orde !

  12. Annemie Says:

    Allez Zapnimf, moeders kunnen toch alles – wat doen wij hier anders op deze wereld? 😉

  13. Dana Says:

    gelukkig was het maar een “krul”
    het had ook een stuk oor of vingertop kunnen zijn….

  14. zapnimf Says:

    @allen : Het werd een staartje en de twee loshangende stukken vakkundig met schuivertjes weggemoffeld. Een sjaaltje zou te opvallend zijn, gezien zij dat nog nooit op haar kop heeft gehad.
    Mamakapperalleskunner zal volgend weekend (ze zijn vrijdag vertrokken naar hun vader) proberen een nieuw modelletje in die krullen te krijgen met de knipschaar.

    @T* : Doe iets aan uw geheugen, het is te sterk.

    @Zeezicht : Tien à elf jaar is blijkbaar de leeftijd om zo rond te lopen.

    @Zabrila : Euh… denkhetookniet. Toch bedankt.

    @Dana : Dat oor hebben we al gehad, maar toen was ik de schuldige.

  15. Blah Says:

    HAHAHAHAHA, ik zou ook stuk liggen jong! Allez, toch ACHTER Blahkinds rug, want die haar haar, da’s ook haar dada zenne! Goh, die zou dat ERRRRUG vinden zoiets!!! Maar ik zou stukket liggen, echt waar, hahahahaha!


Geef een reactie

