De hele week Jos-dag met triestige pieren

  

zapnimf1kleindonkerroze-op-lichtroze   Enige tijd geleden dacht ik op een curiosum gebotst te zijn.
Een noorderbuur met een drogehumorblog.
 
Niet dat dat zo uitzonderlijk is, Nederlanders in het algemeen, ik struikel er zowat over.
Ooit had ik er pikante affaires mee. Als ik de post uit de bus haal, kan ik zo drie bakstenen omhulsels aanwijzen waar zich steenrijke karakterkoppen met een ‘Ollands accent’ in schuilhouden (gevlucht voor hun fiscus) en in Antwerpen is er altijd wel een  luidruchtige kliek aanwezig binnen de tien stappen. Wie oplet, vermoedt haast een overschot.
 
Deze – eerder bescheiden – meneer echter beweert een huisvader puur sang te zijn. Iets dat ik in mijn contreien nog nooit in levende lijve heb ontmoet : een Jos die zijn tijd opmaakt aan de zorg voor een gezin. Tataaaa… Jos van Venrooij.
Tot ik enkele weken geleden gewaar werd dat hij een bedrieger is. Thuisblijfvaders moeten hun dagen vullen met koffie drinken, Jos!
Neen, Jos kon het niet laten om tussentijds ook nog creatieve vruchten af te werpen. Plots bemerkte ik in de randarcering van zijn ‘Bewijs-blog’ een afbeelding van een boekje, afgeleverd door zijn eigen schrijvende en illustrerende hand : De depressieve regenworm (en dertien andere vieze beestjes).
 
“Hadsikideeeee!” Borde ik de wolf achterna, onderwijl kozen de slokken koffie het verkeerde keelgat.
Ik stik van de triestige pieren onder mijn vriendinnen. (Over hun vieze beestengehalte spreek ik me nu even niet uit.) Dit versjesboek voor volwassenen leek me een ironische verrassing om ze op te beuren. ‘Kop op!’ en ‘en steekt ‘m door een lus’ leek me ondertussen al wel afgezaagd om hun inzinkingen uit te drijven.
 
Dus informeerde ik bij Jos hoe ik dat boekje vlot in handen zou krijgen.
 
Mail Jos (maandag) : “Gelijk oversteken, ik stuur het boek per post en jij stort op mijn rekening.”
Mail zap (dinsdag) alwaar ze haar adres opgeeft.
Mail Jos (dinsdag) waar hij zo vriendelijk is om zijn rekeningnummer door te spelen.
Mail zap (woensdag) met de vraag naar zijn IBAN rekeningnummer, we zijn hier wel grensoverschrijdend bezig.
Mail Jos (woensdag) waarin hij zich schriftelijk afvraagt hoe hij daar achter kan komen.
Mail Jos (woensdag) : “O makkie, gewoon internet bevragen!”
Mail zap (donderdag) toen ze ontdekte dat het luie zetelnetbanken enkel toegankelijk is voor betalingen aan landgenoten. Voor de buitenlanders mag je aan het loket van de bankinstelling aanschuiven.
Mail Jos (vrijdag) die geduldig blijft en vraagt of ik het kleinnood al uit de brievenbus heb mogen halen.
Mail zap (vrijdag) over de werking van de post in België.
Mail zap (maandag) over haar uitje naar Argenta en hoe de kassamevrouw eiste dat ze naast het IBAN-nr. ook nog een BIC-code kon voorleggen. Hoe zapnimf even uit het lood geslagen werd en tenslotte de afhandeling van dit gedoe omdat de kassamevrouw zo vriendelijk was om het uit eigen beweging op te zoeken.
Mail zap (dinsdag) : “Hoera, de postbode heeft een depressieve aardworm gedropt!”
Mail Jos (dinsdag) met een heuse ‘ophemeling’ over de vrije Europese economische ruimte en haar gemakken.

de_depressieve_regenworm
 
Fijn Jos! Leuk om te lezen! Echt waar.
Maar ondertussen flapperen mijn vriendinnen wel weer als bronstige kolibries rondjes in het universum.
Kan je misschien ook iets over manische gewervelden schrijven?

10 Reacties to “De hele week Jos-dag met triestige pieren”

  1. tijdtussendoor Says:

    Zijn bewijsblog lees ik erg graag…je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de rest!

  2. Nagolore Says:

    Fantastisch…àls je iets vindt, Zap dan is’t ‘formidabel’; dat is het !!! ‘verukkeluk!’

  3. madameblogt Says:

    Wat een creatieve duizendpoot! Daar heb je inderdaad een pareltje van een blog ontdekt, Zap!

  4. micheleeuw Says:

    Hoe klein de (blog)wereld geworden is, bewijs je nog maar eens.

  5. zeezicht Says:

    Heerlijk blog om te lezen! Hoe heb je dat gevonden?
    Even dacht ik dat je die andere Jos bedoelde (vroeger mijn voorbeeld) maar ondertussen een beetje passé.

  6. veerle Says:

    Hij is goed, he, die Jos van Venrooij!
    Ik was ook al een tijd aan het twijfelen of ik die depressieve regenworm zou bestellen. Aangezien jij het een leuk boekje vindt, denk ik dat ik mezelf ook wel zo’n weekje Jos cadeau doe.

  7. JosvanVenrooij Says:

    Ik bloos. Bedankt Zap, voor je lieve woorden. En alle anderen ook trouwens.

  8. bram Says:

    bronstige kolibries lijken mij erg geweldig 🙂

  9. Laleña Says:

    Hé, tof boekje! en gezien dees madam kinderboeken verzamelt zal ik eens aan Jos zijn bel trekken, IBAN en biccen zijn me niet vreemd 😉

  10. zapnimf Says:

    @Zeezicht : Via Kriskras indertijd.

    @Laleña : ’t Is een versjesboek voor volwassenen, mijn lieve.


Geef een reactie

