Gekust door Wouter Deprez

  

zapnimf1kleinwit-op-lichtroze   Yeeh yeeh yeeh!
Wij bemachtigden een ticket voor Wouter Deprez.
Eelt. Over zijn vader.
 
Vorig jaar had ik voor dezelfde voorstelling twee uur op de openingsdag van het nieuwe cultuurjaar in ons dorp in de rij gestaan, maar zoals een tegenslag moet steken, gingen de laatste kaarten voor mijn neus de deur uit naar een type dat het volgens mij helemaal niet verdiende. Wild haar enzo. Een oogopslag kaatsen alsof humor iets buitensporigs intergalactisch is, waar wij – suffe mensheid – pas in het jaar 128 015 mee in aanraking zullen komen. Onverfijnde wenkbrauwen en stinken naar sla met tomaten. Wiebelen bovendien. De onbeschaafderik!
 
Nu alle onverdienden eruit gefilterd waren, kregen een jaar later ook de cultuurminners kansen.
Wel spijtig dat de vertoning op donderdagavond plaatsvond. Donderdagavond ben ik meer zetelhanger dan toogspringer. Maar kom, als je tweemaal voor die vent een lijdensweg getrotseerd hebt…
 
Eelt was in één woord keiharddemoeitewaard. En in vier woorden ook.
De levensloop van zijn vader en diens ontreddering toen bij moeder de vrouw kanker gediagnosticeerd werd. Lachen! Euhm.
 
Ik kon zelfs zijn flarden West-Vlaams verstaan dankzij een stoomcursus van mijn geliefde. Daags voordien had die mij alle vervoegingen van ja en nee ingeprent voor het slapengaan. Ik herken dat nu. Yok! En als ze vragen of het regent : ba nint.
Uhu, wij zijn een wissel-educatief-werkend bedkoppel. Hij weet nu ook wat ‘oemmes’ (immers) en ‘vaaier’ (verder) betekent. Communicatie is belangrijk in een relatie!
 
De metgezellen wilden hun après-theater doorbrengen in een brasserie wat verderop, maar ik verplichtte moose van onze dorst te lessen in de kantine-van-een-voorschoot-groot behorende tot de zaal want ik wilde klappen met Wouter.
“Kind, sta daar toch niet zo bakvisachtig met je jukbeenderen gedraaid in een grijns.”, sis-kletste moose uit zijn nek in de mijne.
Niet dat het groupiegebeuren voor ons een familiair gegeven is, maar er bestond een reden waarom we op een confrontatie wachtten. Namelijk : de blik van verstomming op Deprez’ gelaat als hij hondervijftig kilometer verder dan verwacht zijn ouwe schoolkameraad moose zou herkennen. Jaja, ik ken het verhaal van het fameuze hamerspel, om de beurt bij iemand thuis gespeeld, ondertussen van buiten. Gemaakt door pa Deprez en zwaar dat die houten schijf was! Op hun vroegere klasfoto’s staan zowel moose als Wouter alsof ze dongen naar de prijs van grootste kneus en dan kan ik er nog zo ’n tien anderen aanwijzen die ook in aanmerking zouden komen. Dat waren nog eens tijden, die jaren negentig, je mocht rondlopen zoals je wou en later kon je het toch nog tot podiumbeest of ICT’er schoppen!
 
“Moosie!?” gorgelde Wouter mijn partners vroegere bijnaam. De toon was gezet.
Uw zapnimf werd netjes voorgesteld en Wouter veinsde beleefd een beetje belangstelling. Toen hij hoorde hoeveel kinderen er onder  mijn vleugels verbleven, schrok hij alsof het een overdraagbare ziekte betrof. Hijzelf heeft een negenmaander. Pamper, groenteprak en af en toe eens oppakken. De leeftijd wanneer er nog zekerheden zijn in het leven.
 
Diezelfde klasfoto van hierboven werd afgegaan.
“Oja, Carol Huppeldepup, die zie ik regelmatig in Antwerpen fietsen.”
“De andere Wouter, die is naar Zuid-Afrika geëmigreerd.”
 
Uw show was zeer de moeite. Paste naadloos. Evenwicht.
 
“En creepy… Tom, daar gaat het nu ook goed mee. Tenminste, als hij zijn structuur aanhoudt.”
“Hoe? Het laatste dat ik daarvan hoorde was dat hij in een psychiatrische afdeling zat?”
 
Was dat volledig biografisch? Heeft uw moeder ook daadwerkelijk kanker gekregen?
 
“Goh, de Lamote zal ook nooit veranderen hè? Leeft diens vader nog?”
“Yot (of yoch of yok of… mijn hersens kunnen ook niet alles juist registreren). Sjonnie! Nog altijd dezelfde ouwe snoeper”
 
Herkenbaar ook. Onze pa lapt ook zo’n dingen.
 
“En Pieter… die heeft nu drie kinderen.”
“Van die… die… dingske?”
“Yot (of yok of yoch)!”
 
Twintig namen verder – het was blijkbaar een grote klas – blablabla, gingen we ieder weegs naar huis.
 
’t Was dan dat Wouter Deprez mij gekust heeft.
Nuja, zo héél speciaal voelde het niet aan.
 
De jukbeenderen hadden ondertussen ook al wat van hun glans verloren.

14 Reacties to “Gekust door Wouter Deprez”

  1. De Huisvrouw Says:

    Volgens mij is Jok met een J. Maar ek ben natuurlijk heen West-Vlaming.

  2. Menck Says:

    Er dient dringend nog wat West-Vlaams vervoegd te worden in bed, me dunkt.
    En zie: da’s het voordeel (of nadeel?) van een meeting: ik kende het verhaal reeds. Geen nood: de geschreven versie overtreft zelfs de gesprokene.

  3. Marleen Says:

    Ik heb hem onlangs ook gezien. Leuk! Maar ik heb hem niet gezien achteraf in ’t café. Kamagurka daarentegen heeft nog uuuuren staan klappen met schoon (en opdringerig) vrouwvolk.

  4. madameblogt Says:

    Zoals Menck opmerkt, je had het zaterdag verteld. Maar bloemrijk beschreven door ene Zapnimf was het weer prettige lektuur.

  5. micheleeuw Says:

    Ik kende het verhaal nog niet (duh) en vind het prachtig geschreven, zoals steeds.

  6. elke Says:

    En ’t zal joj geweest zijn van ja-hij.
    Dit verhaal komt mij een beetje bekend voor. Kan dat? Joat.
    (oh, ik zie dat er dat nogal gezegd hebben over je verhaal. Het blijft goed hoor, zap. Bluuv’n goan!)

  7. T* Says:

    kussen met Wouter…vet heil!

  8. Dagoog Says:

    Os’t joen intereseert, ku’j Eelt ook lezn. D’r es doar nen boek van hemakt ewist. (laat dat maar eens vertalen en haal dat boek maar eens uit de bib. Ik heb er alvast al van ‘henotn’.)
    Wouter zelf heb ik helaas nog niet ontmoet alhoewel ik op amper 5 minuten van Gèlwe weune. 🙂

  9. zapnimf Says:

    @Huisvrouw : Moeidoeni Aantwaarpse trinet!

    @Menck : Bedvervoegen is onze specialiteit!
    Oei, misschien moest je de rest van de week niet meer komen lezen hier… ik heb daar zoveel verteld dat misschien nog in woorden gegoten gaat worden.

    @Marleen : Wilt u nu suggereren dat uw zapnimf van het opdringerige soort is? Hein?
    In die ‘schoon’ kan ik me helemaal vinden.

    @Madameblogt : Alles moet eens gezegd en dan geschreven worden. Ik lees het zelfs meer dan één keer (na).

    @Micheleeuw : Duh… eigen schuld, dikke bult. Of nog beter : je hebt niks gemist.

    @Elke : Als er nu nog iemand in dit reactieluik komt zeggen dat hij het al gehoord heeft… die geef ik een mep.
    Dank u voor uw zorg voor mijn ja-vervoegingen, waarmee ik niet aangeef dat ik het nu allemaal ga onthouden.

    @T* : Hahahaaaahaha. Ja! En zieg geil!

    @Dagoog : “Moose moose… wa schreft tie ier na?”
    Beste dagoog,
    Eens gericht naar de pee luisteren helpt om eens iets te weten te komen. Namelijk dat hij nu bij Gent woont. Veel succes nog met uw zoektocht in Geluwe!
    (Maar misschien ken je moose wel van vroeger!)

  10. zeezicht Says:

    Jaja, ik heb het verhaal ook gehoord…
    Maar in jouw schrijfsel is het precies gegroeid, jok jok…
    Ofwel heb ik toen maar half geluisterd. 😉

  11. Margo Says:

    Tiens, ik was daar zaterdag ook maar ik herinner me niet dat ik je dit verhaal heb horen vertellen.
    Maar ik wil wel eens een mep van je, dus: goh Zap, dees is oud nieuws, dit heb ik je al horen vertellen.

  12. Gudrun Says:

    LOL heel herkenbaar!

    Wouter Deprez is nen sympathieke mens, da’s just 🙂

    Mo he hoa hie ne kee oan Moes moete vrohe of dat jij u ne kee de hanse vervoehinge van ‘ja’ liert: bajak, bajag, bajaj/bajas/bajat en ton ook noh van baneenek.

    Geloof me, hilarische bedbezigheid.

  13. Janina Modaal Says:

    Janina zag Eelt ook al, afgelopen zomer en zag toen ook dat het goed goed goed was. Jot Jot.

  14. elke Says:

    Margo was zat!
    En om te meppen zul je moeten komen. Altijd welkom, maar dan liefst zonder mep.


Geef een reactie

