“Oeje aan oiolle!”

  

zapnimf1kleindonkerroze-op-paars   Drie hoeraatjes voor het rotatiesysteem van de middagbewakingen in onze school!
Uw zapnimf – genoteerd als leerkracht lager onderwijs bij het werkstation – draait bijgevolg iedere donderdagmiddag rondjes op de kleuterspeelplaats. Jochei jochei!
 
Kende u mijn top drie der verafschuwelijkheden bij drie- tot zesjarigen al?
1. Dat kakt maar raak na de lunch en kan nooit zelf zijn/haar billen vegen.
2. Dat draagt een hele dag snottebellen in hallucinante kleurschakeringen mee alsof het een te koesteren vriendschap is.
3. Diegenen uit deze categorie waarvan je met zekerheid kan zeggen dat er binnenkort een logopedist aan te pas zal komen wegens articulatie onbestaand en brabbelklanken in overvloed, kiezen mij uit om heel hun leven te vertellen. Of iets anders. Weetikveel?
 
Mijn collega uit de tweede kleuterklas was net een schaafwondje aan het beplakken, toen dinkske vastberaden naar me toekwam. Maxim? Of Jan? Of Antoine? Iets met een ‘a’ in ieder geval. Er volgt een jabbertalk van het kind waarbij hij zijn vuist liet zien.
Ik liet mij zakken op ooghoogte.
Ik vroeg hem tot vier keer toe : “Wablief jongen?”
Ik probeerde lichaam en mimiek te lezen.
Ik gokte in het wilde weg : “Moet ik voelen aan je hand?”
 
“Oeje aan oiolle!”
 
Ten einde raad gooide ik het over een andere boeg :
“Maar zoeteke toch, wat zie ik nu? Er heeft iemand een dikke slijmerige groene neuskeutel in je gestopt. Haal hem er maar uit met je zakdoek.”
 
“Oeje aan oiolle!” negeert hij mijn opmerking.
Pas wanneer er een medekleuter kwam vertalen, daagde het me dat ik moest voelen aan zijn ‘forsbollen’. Vanzelfsprekend toch?
 
Wie van mening is dat zijn/haar kleuter schattig, adorabel, lief en om op te vreten is, laat mij u gezwind uit uw droom helpen. Die jochies wurmen zich met honderd tegelijk in de zandbak, alwaar ze ruw mekaars schop afpakken, er niet voor terugdeinzen om het net onrechtmatig verworven kleinnood op iemand anders schedel uit te proberen, vervolgens zoeken ze zichzelf er nog een leuk emmertje bij op eveneens crapuleuze wijze en nu ze voorzien zijn, dient het gereedschap om zoveel mogelijk kilo’s zand te verstouwen naar andermans kap, nek, kruin. Liefst vanuit de top van de klimpiramide en wie durft protesteren moet niet verbaasd zijn dat er plots onbekend schoeisel je vingers plet.
 
Tijdens mijn optreden in deze drukke verzoeningsrol, kwam Maxim of Jan of Antoine – iets met een ‘a’ – mij nog geregeld vertellen dat hij een pang-pang vasthield (oef! begrepen) en daarna wilde hij dat ik terug schoot. Om later zijn vriendje voor te stellen, te specifiëren wat het vriendje in het spel te betekenen had. Vermoed ik.
En ineens zei hij daar iets klaar en duidelijk :
“Anja is klaar!” terwijl hij naar de toiletjes wees.
 
Mijn hulpbehoevende ogen zochten die van mijn collega, maar die deed plots allerlei educatiefs en pedagogisch met een groepje bijstaanders.
 
“Anja is klaar! Poep kuisen.”
 
“Ja jongen, Anja is klaar.
Pssst, volgende keer aan juf Martine daar vragen hè?
Want ik heb een top drie en jij staat er drie keer in.”

31 Reacties to ““Oeje aan oiolle!””

  1. madameblogt Says:

    Je ruïneert mijn denkbeeld over schattige hummeltjes. 😆

  2. moekemicheline Says:

    Dus, na de onthaalmoeder gaat het leven gewoon verder 😀

  3. hilde Says:

    ge zijt te beklagen 😀

  4. madam arabelle Says:

    En toch wil er nog altijd zélf zo eentje. Wreed hé, dat moederinstinct.

  5. micheleeuw Says:

    Nu weet ik weer waarom ik er geen wou ! 😉

  6. zeezicht Says:

    Ik ben er nog niet aan uit wie hier eigenlijk te beklagen is… 😉

  7. veerle Says:

    Maar ge hebt toch aan rsbollen kunnen voelen, en dat is ook al iets.

  8. veerle Says:

    aan ‘forsbollen’ dus… iets wat anderen niet tijdens de middagpauze kunnen doen.

  9. Dana Says:

    ja, in de kleuterschool is dat toch allemaal nog schattig zekers !
    behalve nummer 1 – dat is ook niks voor mij – en niet voor vele kleuterjuffen want wat ik vroeger heb meegekregen van school in een plastic zak…….je wil het niet weten !

  10. Jevski Says:

    Dat forsballen- en panpang-kereltje, dat de beëindiging van Anja’s anale activiteiten nauwlettend in het oog hield, zit duidelijk in de Oedipus. Geen ongevoelige periode !

  11. Sabine Says:

    Ooi ies eentje gehad dat mij ook altijd vanalle onwaaschijnlijk onverstaanbare zaken kwam vertellen. Toen ik er op uit kwam wat het te betekenen had, bleek het een vraag te zijn, aan mij gericht nog wel: twa

  12. Sabine Says:

    twas: scheirdegijouhol? En dan sta je daar…..
    voos ze, sommige kinders 🙂

  13. De man van Zoniën Says:

    Vastbinden aan de radiator met een sok in hun mond? (sarcasme-modus uiteraard 😉

  14. elke Says:

    Kleuters zijn maar lief als het de jouwe zijn (en dan nog, met momenten) en als ze niet in een zandbak gezeten hebben. Ik ben voorstander van een douche vóór het naar huis komen. Niet van die douches zoals de Duitsers vroeger, we gaan niet overdrijven…

  15. de zeggenschap Says:

    Verkeerde job gekozen, nimf, had bij de vuilkar moeten lopen.
    Of huur een snoetenpoets(t)er in.
    Ja, ruimdenkendheid is van alle leeftijden.

  16. hildeken Says:

    tja elke leeftijd geeft z’n ongemakken – geen enkel werk is ideaal – en er zijn zo dagen datetalleenmaartegensteekt…

  17. Duvel Says:

    In het middelbaar onderwijs versta je wel wat ze willen zeggen. Geloof me, dat is nog erger.

  18. Annliesbet Says:

    wat geniet ik van dit verhaal … omdat ik bewust geen kinderen gewild heb en al mijn vrienden en vriendinnen wel en nu maar klagen …
    Beste vrienden en vriendinnen : ik moet geen poepen afkuisen, behalve die van mijzelf dan en dat volstaat.

  19. Jevski Says:

    @ Annliesbet
    Hoeveel poepen heeft u dan ?

  20. Patsy Says:

    Dit postje zou ik censureren voor mama’s en papa’s die op het punt staan hun hummeltje naar de kleuterklas te sturen. Die heb je net enkele slapeloze nachten bezorgd 😉

  21. Duvel Says:

    @Annliesblet
    De klassieke instinker. Het gezaag en geklaag over de allesvernielende, zelf bevuilende, luid wenende , onhandelbare kinderen ernstig nemen.

  22. Patrick Says:

    Ja, ze geven vreugde en leed zeker die pagadders?.

  23. Margo Says:

    Na het doorploeteren van het gezoog van en gezorg voor 4 zelfgeproduceerde peuterkleuters had ik nochtans durven zweren dat je aangekakte billen vegen, snottebellenneusjes cleanen en brabbeltaaltjes verstaan gewend bent, Zapimf. But than again, ik kan het wel begrijpen; een speelplaats vol klein gespuis van andermans kweek is niet hetzelfde dan je eigen bloedjes. En toch…ze zijn zo lief, mevrouw.

  24. Leen Says:

    Vanaf nu denk ik elke donderdag aan die arme kleuters en brand ik een kaarsje voor hen!

  25. Jennifer Says:

    Alhoewel ik daar bij mijn eigen peuter/kleuter geen last van heb (maar ze praten dan ook duidelijk en hebben haast nooit snotneuzen) vind ik andersmans kleintjes meestal ook maar niks. Kleuterjuf zou ook werkelijk niet aan mij besteed zijn.

  26. bram Says:

    joechee leve de kleuter met jabbertalk, snotslierten en broekhoest (ben ik blij dat die van mij met papier om kunnen gaan)

  27. zabrila Says:

    Jouw rondjes, een ontlasting voor de echte kleuterjuffen…
    Goed dat er een vertaler/tolk beschikbaar was, al had kennis van SMOG (ondersteuning taal dmv gebaren) je ook dienstig kunnen zijn. Op mijn werk is het ook dikwijls gokken…
    Heerlijk verteld tenandere!

  28. vandepotgerukte Says:

    Wat hebt U een wreed leven.

    Was getekend

  29. sneeuwkoningin Says:

    *zit met de pilstrip in de hand tweestrijd te voeren met niemand minder dan zichzelf na het lezen van dit stukje*

  30. clara Says:

    Je hebt geluk dat ze nog naar toilet gaan om hun kakje te droppen.

  31. zapnimf Says:

    @Madameblogt : Het telt niet voor kleinkinderen! Gij weeral geluk!

    @Moekemicheline : Het leven van in de pamper verhuist nu naar de wc-pot, maar voor de rest? Ja.

    @Hilde : Niet echt, daarom dat ik toch maar eens klaag.

    @Madam Arabelle : Ja, dat is zo, bij de geboorte zijn ze altijd en altijd gewild…

    @Micheleeuw : Maar het is nog niet te laat! Het kan nog! Wat is nu een snottebel?

    @Zeezicht : Denk er gerust nog een etmaal over na.

    @Veerle : Als het coca-cola man geweest was… ik zou geen vier keer wablieft moeten gevraagd hebben!

    @Dana : Als wij het niet willen weten… waarom schrijf je het dan? Kakmie!

    @Jevski : Ik ga teleurgesteld zijn, de dag dat jij eens geen figuur uit de geschiedenis/psychologie/filosofie uit je hoed gaat toveren om je commentaar kracht bij te zetten. Ik blijf het lollig vinden.

    @Sabine : “Scheirdegijouhol?” *grove verslikkingsverschijnselen!*
    En jij? “Neen, maar wel uw oor eraf als jij je niet wegscheirt?”

    @De man van Zoniën : Maar daar zegt u iets zinnigs!

    @Elke : Hm. Afgevoerd wegens onrealiseerbaar. Wij hebben één douche op school en die staat dan nog vol met chocolade/melk bakken.

    @De zeggenschap : Om bij het ruimdenkend te blijven : wat is er mis met hun eigen mouw?

    @Hildeken : O maar, als je de korreltjes zout een beetje uit de weg veegt, kan je merken dat ik over dit jobke voorals nog niet te klagen heb.

    @Duvel : ‘k Weet het. Twee klassen hoger kunnen ze zich ook al heel expliciet uitdrukken. Soms hoeven ze daar niet eens voor te spreken.

    @Anneliesbet : Wacht tot uw man incontinent wordt!
    Klagen = relativeren. Maar af en toe moet het.

    @Patsy : O? Zei ik er niet bij dat het nooit of te nooit geldt voor je eigen koters? Dat zijn altijd de propersnoetige engeltjes. Zeker weten!

    @Patrick : Dat regenereert vooral veel humor.

    @Margo : Elaba! Mijn kind schoon (letterlijk) kind! Zoals je zegt, kak/snot/l’enfer c’est les autres.

    @Leen : Een fijne geste. Ik zal het de kleuters vertellen. Ze zullen opgetogen zijn! 😉

    @Jennifer : Zei ik al dat ik voor lager onderwijs ging omwille van al die onweerstaanbare lichaamssappen bij kleuters? Wist ik veel over bewakingen?

    @Bram : O maar, daar zitten er ook genoeg tussen die met papier om kunnen gaan :
    “Juf, huppeldpup heeft mijn poep al afgekuist.” (Stront aan de bril, stront aan de muur, stront aan handen en nog steeds stront aan de poep.)
    Het gaat ‘m erom HOE ze met dat papier omgaan!

    @Zabrila : Ik ben doorgaans supersmogger! Maar af en toe gaat het toch je petje te boven.

    @Vandepotgerukte : U mag het geldelijk verlichten als u zich daar geroepen toe voelt. Dank u voor uw steun.

    @Sneeuwkoningin : Als baby zijn ze nog schattig. In het slechtste geval slaapt u niet meer, zuigen ze uw energie tot nul en huilen ze de klok rond. Hun snot is wateriger, de utiwerpselen van melkvoeding stinkt nog niet zo heel erg.
    Daarna kan je ze nog altijd ergens te vondeling leggen.

    @Clara : Dat deel van de ongelukjes, daar heb ik nog niet over durven schrijven. Wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn!


Geef een reactie

