Eye of the tiger… hmm, uilskuiken

  

zapnimf1kleinpaars-op-zwart   Lang lang geleden betrapte ik zoonzap ijverig achter de pc opzoekingswerken verrichten naar ‘myopie’.
De reden hiervan lag naast hem ; een brief van het medisch centrum waar hij eerder die week zijn gezondheid liet testen. Er was bijziendheid vastgesteld bij het joch en het raadplegen van een oogarts werd aangeraden.
 
Wat wisten die klungels daar nu van? verontwaardigde hij zich. Allemaal quatsch! Zever in pakskes. Hij zag prima. “Is dat daar een pukkel op je kin, mama?”
 
Maar de prijslijst van de frituur, ons toegestraald vanaf een homecinema van twee vierkante meter, die kon hij niet ontcijferen. Bij ondertitelde films op tv, zat hij toevallig altijd voor de zetel in plaats van erop en als ik boos was, werd mijn gezicht plots ook onleesbaar voor hem. En die pukkel op mijn kin is een veeg choco, mol!
 
Zapmoeder belde een middagje oogartsen en ontdekte terstond een nieuw knelpuntberoep.
Twee en halve maand later mocht zapzoon op consultatie.
Eergisteren was het dan eindelijk twee en een halve maand later. Na een tiental minuten letter- en cijferstaren deelt mevrouw de oftalmoloog ons droog mee : “Jammer, u bent net enkele maanden te laat of hij kwam in aanmerking voor terugbetaling van de bril door het ziekenfonds.”
Joe-hoe?!
 
Ha ha ha! Die achterlijke oculisten toch.
Het brillenmeisje – de volgende uitstap in het geen-tijd-meer-te-verliezen-programma – zette puntjes op de i : de leeftijd tot terugbetaling is recentelijk opgetrokken tot zestien. Daarnaast bleef ze geduldig aandraven met diverse soorten monturen die zoonzap volgens eigen zeggen allemaal naar het rijk der nerd flitsten. Jaah zeg, ik kon ergere rijken bedenken : Aristoteles Onassis, Bill Gates, Warren Buffett om er maar een paar op te sommen en hun geld werd alvast niet verspild aan een hip stel voorzetlenzen.
 
Zoon en ik elimineerden tot er nog één leuk modelletje op zijn neus overbleef.
“Pssst pssst, mama”, probeerde hij fluisterend de opticien erbuiten te houden, “ik geloof dat die brillen hier niet echt van goeie kwaliteit zijn, want ik zie even slecht mét bril als zonder.”
“Pssst pssst, zoon”, pssst-te ik terug, “misschien omdat ze er de echte glazen nog moeten invijzen…?”
 
Wat baten kaars en bril, als het uilskuiken verdwaasd is door bedorven hersendril?

16 Reacties to “Eye of the tiger… hmm, uilskuiken”

  1. Happy Genes Says:

    Bedankt voor de tip. Ik wist niet dat er een terugbetaling was voor brilmonturen-en glazen. Zaterdag gaan we een bril kiezen voor de dochter, ik ga zeker vragen of de opticien geconventioneerd is.

  2. Jevski Says:

    Zolang de oren, waar het montuur op inhaakt, maar niet verkeerd staan.

  3. Madame Says:

    Voor zover ik me nog kan herinneren, geldt de terugbetaling door het ziekenfonds voor brilmonturen enkel voor afzichtelijke monturen. Destijds van die ijzeren, ronde vehikels. Laat je door die “korting” dus niet misleiden. Wat je volgens mijn vertrouwen in jou inmiddels niet gedaan hebt.;-)

  4. zapnimf Says:

    @Happy Genes en Madame : Ik had op voorhand een bon van De Voorzorg meegekregen voor een 50% korting op een brilmontuur naar keuze. Wel te innen bij slechts één optieker in het dorp. Maar omdat de terugbetalingsleeftijd opgetrokken is tot 16, heb ik die niet kunnen gebruiken want hij is niet cumuleerbaar daarmee. Totaal (oogarts, montuur, glazen) betaald : € 255. Teruggekregen van het ziekenfonds : € 215. Dat het hier over een eerste bril ging, hielp ook mee.
    (Per jaar kan je per gezin één bon krijgen. Ook te gebruiken voor een zonnenbril ofzo.)

    @Jevski : Dat moet je dan maar eens verkondigen tegen flapoorbegiftigden. Of die het met je eens zullen zijn?

  5. De Huisvrouw Says:

    Verloren geld, binnen een week gaat hij zeuren voor lenzen.

  6. Tamara Says:

    Die laatste quote in je postje is geweldig 😀

  7. Stef Flater Says:

    Zowat de helft van de Belgen draagt een bril (of lenzen) en dan bedoel ik geen zonnebril. Eentje meer of minder, wat maakt het uit.

  8. Janina Modaal Says:

    Zo een nerd-bril, dat is tegenwoordig megahip, stel ik vast in den uitgang.
    Nu nog een debardeurke en hij is in no time van t straat!

    Wens hem succes met zijn bril!

  9. Dana Says:

    haha, grappig van je zoon, dat is zoals tegen een glazen deur lopen wanneer je het glas niet hebt gezien…

  10. zeezicht Says:

    Dan valt de prijs nog mee hoor!
    Maak hem af en toe een complimentje, hoe intelligent hij er uitziet met bril, goed voor zijn zelfvertrouwen.
    Of is hij tè intelligent om daarin te trappen? 🙂

  11. tricky Says:

    krijg een flash-back naar mijn jonge jaren…
    over een paar maanden zeurt ie om lenzen, wedden?!

  12. veerle Says:

    En van wie heeft hij die hersendril geërfd?

  13. Gudrun Says:

    kikkerdril of gedrilde hersenen? Gebrilde hersenen?

    Ik vraag me af: mensen die er met een bril intelligenter uitzien, zouden die zich ook zo gedragen?

  14. annava Says:

    Haha! Die zoon van jou heeft al even goede humor als zijn moeder.

  15. micheleeuw Says:

    Prachtig geschreven ! 😆
    Hopelijk verslijt hij geen brillen zoals mijn broer, indertijd …

  16. zapnimf Says:

    @Huisvrouw en Tricky : Lenzen, dat is met je vingertop in je oog prikken? Dat durft hij niet!

    @Tamara : Dus al de rest trok op niks, wil je zeggen? 😉

    @Stef Flater : Eentje meer of minder (maal vier misschien), weet gij hoeveel boeken en cd’s je daarvan kan kopen?

    @Janina Modaal : Hebben ze ook debardeurekes met skeletten en monsters op? Want anders…

    @Dana : Dat overkomt mij zelfs nog in ’t spiegelpaleis op de kermis.

    @Zeezicht : Inderdaad een eerste bril valt mee van kosten. Complimentjes helpen niet bij die gast. Zeggen : ‘als je hem niet opzet, geen zakgeld’ wel.
    Naah, hij merkt al dat het veel duidelijker wordt met bril. Hoewel hij hem alleen voor school moet dragen, zat hij er gisteren toch ook al tv mee te kijken. En hij staat er echt goed mee, dus dat loopt wel los.

    @Veerle : *wijs naar zijn papa*

    @Gudrun : Ik heb ook eentje gepast waar ik zeeeeer intelligent mee stond, maar ik was toch maar zo slim om hem te laten liggen tot ik ooit echt een bril zou nodig hebben. Dubbel dus die vraag.

    @Annava : Zijn uitspraak : ik ben komiek en tevens je zoon, in acht genomen…

    @Micheleeuw : Ik ken uw broer niet, maar ik hoop mee.


Geef een reactie

