Scheikunde was mijn vak niet echt

  

zapnimf1kleinlichtroze-op-donkerroze   Sommige lui hebben alles.
Ik heb zo bijvoorbeeld een directeur met een visie, een schoolvisie meerbepaald. Daarin heeft hij zelf verzonnen dat onze school nooit zal toelaten dat men in de voorhof moet kamperen om zijn nazaten in te schrijven. Uhu. Immers, onze school is er voor alle kinderen en uitsluiten stuit als een op hol geslagen flipperkast tegen onze christelijke borst.
Dat de leerlingen letterlijk aan boezembotsen doen, zo met zijn achtentwintigen in een te klein lokaal, nemen we er met de glimlach bij. Laat ons het duiden als een uitstekende oefening in het liefhebben van uw naaste. Praktijkgericht!
 
Hoezeer ik in de wandelgangen al jarenlang ‘One vision’ van Queen (zoals u al dan niet weet, Queen beheerst hier soms het huishouden) loop te neuriën, het mocht niet baten, want – spring is in the air – het wemelt van visies in het huidige schoolklimaat. Als daar maar geen broeihaarden uit ontstaan. Zo zijn wij trotse verzamelaars van beschouwingen allerhande. Naast een schoolwerkplan (zie boven) dartelen in onze kronieken ook nog een GOK-beleid, een zorgopvatting, een verkeersstandpunt, een veiligheidsoptiek, een sportmening, een ICT-benadering en een gezondheidsideologie. Mooimooimooi.

Tot ze botsten.
Enkele weken geleden kwam de collega, die instaat voor de uittekening van ons gezondheidsbeleid, met een CO2-meter op de proppen. Iedere leerjaar kreeg hem een halve dag in bruikleen. De resultaten waren adembenemend. Zuurstoftekorten werden opgemeten na amper een half uurtje met zijn dubbel dozijn verbruikers op een klasvloer van negen op zeven meter. Lucht happen, mannen!
 
Dan nu even iets anders : Hoe zou u zelfmoord willen plegen, in de veronderstelling dat het er ooit op aankomt.
Treinspoor? Brugpijler? Schietgaatje? Skiën tegen een boom? Lus aan boom? Vergiftigde appel? Kettingzaag?
Naaaaah! Reukloos en pijnloos… het kacheltje dat niet naar behoren werkt, de boiler die slecht verbrandt aan je bad, de uitlaatpijp van de wagen een beetje verlengen. Toch?
 
Dan nu terug naar het oorspronkelijk verhaal.
Met al die visies werd ik zowaar visionair! Ik zag op termijn (nog een tiental pupillen erbij stouwen) de revolutionaire oplossing vanzelf komen : een gezellige gezamenlijke CO-vergiftiging. Dit doet geen zeer, kindjes, misschien een beetje misselijkheid in het begin, stapel je alvast op elkaar, want er is geen plaats om allemaal te gaan liggen.
 
Tot iemand, die ooit wél had opgelet tijdens scheikunde, me vriendelijk wees op het ontbreken van het tweetje. CO2 is nog steeds geen CO. Hoofdpijn en concentratieverlies doden vooralsnog niet.
 
Maar pas toch maar op, collega’s en leerlingen! Want in een klas vol koppijn, kan er vanalles gebeuren!

15 Reacties to “Scheikunde was mijn vak niet echt”

  1. madameblogt Says:

    En wat als je nu eens ramen zou openzetten? Of zijn die dicht geschilderd. 🙂

  2. veerle Says:

    Dat je als juf koppijn hebt in een klas met 28 leerlingen begrijp ik.

  3. zapnimf Says:

    @Madame : Raam open gedurende een kwartier kreeg die meter niet naar groen. En koud! Koud!
    Maar inderdaad de remedie : ramen en deuren openlaten.

    @Veerle : Van twee leerjaren zijn er drie klassen, de rest mag de hoeveelheid verdelen onder twee. Er bestaan werkbaardere aantallen.

  4. Margo Says:

    Nodig volgend schooljaar: 5 stylo’s, 1 gom, 1 meetlat van ongeveer 30 cm, 3 ringmappen, 5 schriftjes, 1 geovierkant, 1 zuurstofmasker.

  5. zeezicht Says:

    Misschien eens vragen aan je andere ‘ik’ , want die is duidelijk ook niet op haar mondje gevallen.

  6. micheleeuw Says:

    Mag dat wel zo van de gezondheidsinspectie ? Daar zullen ze toch iets aan moeten doen. Tekort aan zuurstof en ik word moe.

  7. affodil Says:

    Of het van de gezondheidsinspectie mag, weet ik niet. Maar of de brandweer akkoord gaat met een overschrijding van de max. toegelaten bezetting? (alhoewel: met zoveel CO² in de lucht is er geen brand meer mogelijk, denk ik)

  8. tricky Says:

    wat klinkt dit bekend in de oren… ben al blij dat ik met ziekteverlof ben 😉 (bij ons niet alleen zuurstofgebrek in de klas, ook neerstortende plafonds, lekken in het dak, zodat het water langs het schoolbord naar beneden glijdt, en je een paraplu nodig hebt tijdens het lesgeven, stinkende afvoerpijpen van al te lang niet meer gebruikte waterbekkens, enz… en intussen heel veel lawaai van de verbouwingswerken ;-))
    sterkte daar!

  9. Blah Says:

    chemie was ook niet echt mijn sterkste vak, we zaten met te veel in de klas en ik had altijd hoofdpijn :p

  10. Dana Says:

    amai, is die school al zo groot geworden?
    leve de goeie oude tijd!
    dat is toch niet leuk met zovelen in een klas , hoe kan je die kinderen nu goed opvolgen?

  11. Dana Says:

    en scheikunde was ook niet echt mijn vak, de leraar daarentegen was wel leuk
    🙂

  12. zapnimf Says:

    @Margo : Sleur die flessen maar al aan. Met een masker alleen kom je er niet.
    En nog iets. Ouders nog schoolmateriaal laten aansleuren is sinds dit schooljaar verboden voor het kleuter- en lager onderwijs.

    @Zeezicht : Monddood momenteel.

    @Micheleeuw : Ik geloof dat in het artikel over 80% van de scholen werd gesproken. Wie gaat dat gelleke halen? Om ’t koeike te betalen? Kriebekriebekriebekrib!
    “Zet uw raam open” is hun advies, sja, die hebben ook geen goesting om voor miljarden nieuwe goedgeventileerde en ruime klaslokalen te dokken.

    @’t Gezwets : ‘k Weethet, meer zelfs, ik ken de school. Maar in de winter is het wel moeilijk schrijven met al die halve vinger handschoentjes.

    @Affodil : O maar, tijdens de les van de vierkante meter zou je nogal verschieten hoeveel leerlingen erin geraken. Als we recht staan, kan er nog tweehonderd man bij in die klas. De brandweer komt hier de brandblussers controleren, die wij nooit zullen gebruiken, want diegene die zijn leerlingen laat staan om te gaan stunten met wat poeder, krijgt achteraf een blaam. De kinders moeten zo snel mogelijk naar buiten.

    @Tricky : Kijk! Soortgenoten! Ik dacht dat het niet slechter kon dan in onze ouwe bouw, maar… ik twijfel nu toch.

    @Blah : Maar de mislukte proefkes, geef toe, dat was toch wel lachen hè?

    @Dana : Ja, containers erbij, de kelder is een klas geworden en het zorgteam wordt groter. Maar dat weegt niet op tegen gesplitste klassen natuurlijk. Aan de overkant van de straat hebben ze klassen van 15 leerlingen. Wij vragen ons af hoe dat kan.

  13. elke Says:

    Ik meen mij te herinneren dat de kinderen het vorig jaar ook al hadden over het feit dat ze om de zoveel tijd de ramen moesten open zetten.
    Is dat trouwens sinds jouw intrede dat het leerlingenaantal zo sterk toegenomen is?

  14. clara Says:

    Amai! En zeggen dat ze allemaal op tijd en stond ook nog eens de darmen luchten…


Geef een reactie

