“Je weet toch dat dat erfelijk is?” zeiden mijn vriendinnen

  

zapnimf1kleindonkerroze-op-paars   Waarom liet je ze toe?
Waarom liet je ze des nachts vrijlijk derwisjen als een onstuitbare tol? Die niet te stoppen gedachten?
Mijn wekenlange bevelen van slaap, al was het maar opgewekt door een pil, negeerde je.
‘Superioriteit!’ en ‘sneller raderen dan uitspreken’ werden je metgezellen.
Plannen deed je, iedere dag nieuwe denkpistes bewandelen, voorgetreden in de donkere uren van insomnia.
Onze lede ogen keken toe. Naar het continuüm waar wij niet toegelaten werden, waar je fantasma een ware vorm kreeg.
In ons machteloos antwoord schreeuwden we ten einde raad om een ambulance. Een middel dat jij, koning van de manie, maar matig kon appreciëren. Getuige het kapotte brilglas dat achterbleef in de gang.
 
Ja, ik heb het tegen jou, pa.
Rust, genees en word je vroegere ik weer eigen. De depressie wacht op je, wij zullen er ook zijn.
 
 
Mijn vader heeft voor de derde keer in zijn leven (de eerste dateert van voor mijn geboorte, de tweede is een jaar of twaalf geleden) een manische opstoot. Deze resulteerde in een psychose om schrik van te krijgen. Opname kon niet uitblijven. Zes dagen psychiatrie en nog steeds mag er niemand op bezoek.
(De vorige keer kwam hij ervan af met medicijnen en genezing in huiselijke kring.)
 
 
Oja, pa, hou je daar koest, wil je?
Ook al moesten wij ermee lachen, het verplegend personeel vond het minder lollig dat je hun sanitair saboteerde zodat de gang helemaal onder water stond…

24 Reacties to ““Je weet toch dat dat erfelijk is?” zeiden mijn vriendinnen”

  1. hildeken Says:

    sterkte … het is niet leuk zoiets te moeten meemaken…

  2. Bloem Says:

    Niet gemakkelijk … je omschrijft het zodanig dat ik stiekem een beetje moet lachen. Maar er zit ook wel verdriet in … veel sterkte.

  3. micheleeuw Says:

    Dat is minder ! Dat hij maar vlug weer ‘de oude’ is zodat jullie het kunnen vergeten.

  4. Jevski Says:

    Elk huisje ..
    maar erfelijk in de zin van genetisch bepaald ?
    Ik dacht het niet, neen !

  5. Lalena Says:

    Hij hoort het niet, wacht totdat hij ‘wakker’ wordt, dan gaan jullie samen weer kunnen lachen.
    Hou je taai en laat de vriendinnen kletsen
    x

  6. Marleen Says:

    Families … sterkte voor iedereen!

  7. Gudrun Says:

    Erfelijk bepaald? Ik vrees van wel, ja, de hele familie van mijn vaders kant zit ermee.

    Mijn pa is nooit erg extreem, maar heeft er wel voortdurend van, en moet voortdurend medicatie slikken.

    Succes, zou ik zo zeggen, en hou je sterk!

  8. eventjeswicht Says:

    Die verdomde psyche toch, hè. Ik wens je veel sterkte en steun van de mensen rondom je.

  9. tijdtussendoor Says:

    Hopelijk is hij snel weer zijn gewone zelf. Fijn dat hij op jullie kan rekenen, sterkte!

  10. elke Says:

    Dit klinkt allemaal niet zo goed, zap. Hopelijk is hij er snel weer overheen. *duimt*

  11. madameblogt Says:

    Als ik me goed herinner (zie nababbel Creatief Schrijven) stond het er al een tijdje aan te komen. Hij komt er weer bovenop, Zappie. Positieve gedachten zijn sterker dan we denken.

  12. gewebkijk Says:

    hopenlijk is het driemaal is scheepsrecht
    (en dus de laatste)
    sterkte…

  13. Patrick Says:

    Als ik me het nog juist herinner, heeft je vader niet veel met verven en verdunners gewerkt? Is dat niet eerder de oorzaak?( ( Men spreekt wel eens van de verversziekte) Dus niks genetisch. Jij blijft natuurlijk wel prettig gestoord:-)

    Schouderklopje

  14. Margo Says:

    Erg, voor hem zowel als voor zijn naaste omgeving.
    Is MD erfelijk bepaald? Er is meestal een genetische kwetsbaarheid om de stoornis te ontwikkelen, een biologisch genetische overdracht/vatbaarheid.
    Mocht jij er ook vatbaar voor zijn dan zou je dat allang gemerkt en ondervonden hebben, Nimf. Je kan wel een deeltje geërfd hebben, mss minor ups en downs of lichte en korte depri fases die er komen zonder specifieke aanleiding (PMS telt niet)
    Cruciaal voor je pa is dat je beseft dat hij aan een ziekte lijdt en dat je hem steunt en er voor hem bent.
    Be strong.

  15. Nina Says:

    Lol, de kapoenenstreken en fratsen zijn alleszins al doorgegeven vermoed ik…Verder: veel sterkte!

  16. zeezicht Says:

    Het is goed dat hij gesteund wordt!
    En troost je met de gedachte dat het binnenkort weer over is…

  17. clara Says:

    Hopelijk is het einde weldra in zicht. Van de ziekte, uiteraard.

  18. affodil Says:

    Zapje: veel sterkte. Het komt wel weer goed, maar intussen is het toch bang afwachten.

  19. S. Says:

    Dat laatste was misschien zijn eigenste 1-april grap. Het is de tol van de creatieve geesten. Niet licht voor jullie en voor hem, waarschijnlijk. Ik hoop dat alles snel weer beter gaat.

  20. de zeggenschap Says:

    Die voortdurende doorstroom van donkere, vreemde gedachten is even onstuitbaar als het ontluiken van de lente. Dat is de natuur die zomaar haar gang gaat. Niemand is daar tegen gewapend.

  21. veerle Says:

    Het zal tijd nodig hebben, maar toch hoop ik dat je vader over niet al te lange tijd weer zijn ‘oude ik’ is. Sterkte!

  22. zapnimf Says:

    @Allen : Dank jullie wel voor jullie steun.

    @Madame : Ja, toen zag ik wat borrelen, hij deed geagiteerder dan normaal, maar dat is later weer weggeëbt. (Hij kreeg het ineens in zijn kop dat hij een extra wc moest installeren. Allemaal goed, maar die stond er dan ook binnen de twee weken : deur gekapt, ander deurgat dichtgemaakt, water doorgetrokken, wc geplaatst, tegels, wasbak… hij kon het niet ‘op zijn gemak’ doen en was daar te veel mee bezig.)

    @Patrick : Dat heb je mis. Hij is wel een paar jaar plaatslager geweest en dan zal hij wel al eens een auto herspoten hebben, maar dat is veertig jaar geleden.

  23. ilse Says:

    ow, dat is geen fijn nieuws. Veel sterkte en zorg goed voor elkander…

  24. ysabje Says:

    toch eng he, zo’n opname. Alsof het hoofd sneller liep dan de mens die het draagt. Ik wens hem veel beterschap…


Geef een reactie

