De tuinmannen bij de belastingen

  

zapnimf1kleinlichtroze-op-paars   Wij konden er wat van. Wonder boven wonder.
 
De federale overheidsdienst financiën is dit jaar gul geweest voor zapmoose.
Het bedrag van de aanslag in ons voordeel is groot. Denk duizenden. Denk bijna drieduizend voor mij alleen al. Moose gaat daar nog ruimschoots over. De verbazing hier in huis kolkt euforievraagtekens. Maar wij zijn geen uitpluizers, wij laten onze ogen een keer of vier uit onze kassen rollen, rapen ze weer op en leven stilletjes verder. Tussen de habitudes door gokken wij per Franse slag naar redenen als : gaan samenwonen in 2007, moose die de kinderen ten laste heeft genomen op zijn loonbrief, wij zijn zo’n magnifiek voorbeeldkoppel dat de mensheid daar wel eens iets tegenover mag stellen om ons voor die vaardigheden te bedanken…
 
Echter, zo heel tof vinden ze uw zapnimf daar bij de uitbetalingen blijkbaar niet, want toen half juni de valuta’s wegblijven (er was eind mei beloofd), raakt zij lichtjes edoch beheerst in paniek.
Het uitvlooien van het aanslagbiljet brengt duidelijkheid : de bietekwiet die de rekeningnummers doorgeeft van mijn CORRECTE weergave op mijn brief naar de praktische afdeling, had die dag op zijn eigen creatieve eilandje gezeten. Een cijfertje uit de lucht gegrepen hieeeeer! (familie Knots-intonatie!) Een eigen getalletje daaaaaaar! Kortom, geen enkel cijfer in dat rekeningnummer kan ik het mijne noemen.
 
Eigenlijk kunnen ze uw zapnimf helemaal niet uitstaan.
– Telefoontje ontvangstkantoor eigen dorp.
“Ge zijt verkeerd, madammeke, maar ik geef u de juiste nummer.”
– Telefoontje naar juiste nummer.
“Geef uw gegevens dan maar. O nee, ik mag dat hier niet in orde brengen, dat moet naar Brussel. Email? Euh… je moet maar eens op de achterkant zien van dat aanslagbiljet dat je terug hebt gekregen, daar staat het op en anders op de website van de belastingen.”
– Op de website wordt het lachen. Bij de knop ‘communicatie’ staat alleen een adres op. Voor brieven. Echte brieven.
– Het wordt een digitaal bericht naar iemand die meteen terugschrijft dat ik weer verkeerd zit, maar dat hij het juiste webadres ook niet heeft. Wel een telefoonnummer! Jeuj!
Ondertussen leur ik al enkele dagen het internet rond met een foto van mijn paspoort, een foto van dat aanslagbiljet alwaar ik heel groot de juiste IBAN- nummer heb opgeschreven met mijn handtekening erbij.
– We proberen ieder ander emailadres dat op de achterzijde staat van mijn papier.
Dagen gaan voorbij en niemand die iets laat weten.
 
Omdat ik wel minstens vijf keer in het bezit ben van het juiste telefoonnummer, toets ik dat een week later ook nog eens effectief in. Joehoe? Mijn drieduizend euro slingeren doelloos rond! Actie!
– Mens met spraakgebrek neemt op en laat mij vijf minuten lang heel het verhaal vertellen. 
“Oei, ik zal u moeten doorverbinden, momentje.”
– Zelfde mens neemt terug op na twee minuten vreselijke luide muzak.
“Meneer?”
“’t Was madame.” (Daarvoor stel je je dus voor met naam en toenaam)
“O ja, dat doorverbinden gaat niet zo vlot, nog even geduld.”
Ik veronderstel voor mijn eigen gemoedsrust dat dit gewoon de tuinman was die langskwam om zijn hark op te blinken met een brillendoekje en de telefoon hoorde rinkelen terwijl de echte bediende even een toiletpauze nam. Als het over mijn geld gaat, wens ik de uitvoerders niet aan incompetentie te linken.
– De volgende kan mij ook niet helpen, de doorverbindknoppen staan in de verkeerde volgorde. Hup naar nog een andere.
Alleluhja! Deze knakker weet zelfs al waarover het gaat! (Ik verdenk hem enkele seconden de tuinman te zijn, maar daarvoor hakkelt hij te weinig)
“Welja madame, dat is naar Brussel doorgestuurd hè?”
“Ik wilde het maar weten, meneer, want ik heb zelfs geen ontvangstmailtje gekregen. Bijgevolg wist ik niet eens of het nu in orde zou komen.”
“Luistert! Als wij naar iedereen een mailtje moeten sturen die ons een vraag stelt! Gij weet niet hoeveel werk wij hier hebben zeker?”
Ik verontschuldig mij voor het storen en denk : HOEVEEL TIJD KOSTEN TIENTALLEN VAN DEZE TELEFOONS, DENK JE, LOEMPEN OS? TERWIJL JE DAT AUTOMATISCH KAN INSTELLEN ZO’N STANDAARDANTWOORD.
Toch durf ik nog te vragen of hij een idee of ik weer twee maanden moet wachten op dat geld? Als ik de mens kreunend hoor sterven aan de andere kant van de lijn, hang ik rap rap op. Dàt wil ik niet op mijn geweten hebben!
 
 
Ik suggereer niks, maar stel dat ik zou willen frauderen, ik achtte de tijd er rijp voor. Bende morons.
 
 
PS : Tax on web belooft ons in eerste instantie voor volgend jaar 16 000 euro rijker te maken. Iets dat zelfs de minst begaafde in dit huishouden maar moeilijk kan vatten. De bedrijfsvoorheffing wordt zo erg overschat en ondanks alle ingrepen van moose, wil die uitrekenbalk onze cijfers maar niet aannemen. Er komt nog een avond gesukkel aan te pas tot de cijfers realistische vormen aannemen.
Mijn wenkbrauwen krullen toch een frons. Teruggave 2010 : ongeveer € 400 (tesamen)
Al is dat een immens verschil met dit jaar, ’t is nog altijd niet bijbetalen hè!

14 Reacties to “De tuinmannen bij de belastingen”

  1. Nina Says:

    Oei, ik wou die van mij vanavond invullen, maar na dit gelezen te hebben, heb ik nog minder goesting dan ik al had. Zucht.

  2. Blah Says:

    hehehehe 😀
    ik krijg ook een beetje terug voor de eerste keer der belastingsjaren. En ik had wel tijdig gezien dat mijn rekeningnummer niet klopte. Dus een briefje met copies ID’en en dergelijke naar ’t adres gestuurd dat achteraan op de aangifte staat. En 3 weken later ook gebeld met de vraag of alles in orde is want dat ik geen bevestiging gekregen heb en dat ik ook wil weten dat mijn rekeningnummer wel degelijk aangepast werd….
    Na veel gezucht, getik in de PC en gedoe uiteindelijk bevestiging gekregen.
    Maar nog geen centen gezien… :p

  3. hilde Says:

    ik zou volgend jaar 1,16 euro terugkrijgen 😀 goed hé

  4. Marleen Says:

    Hé hé, niet te hard lachen met die mannen, hè. Ik ken iemand die daar héél, héél, heel hard werkt! En die ook altijd zorgt dat alles in orde is. Maar zo zijn ze spijtig genoeg niet allemaal.

  5. de zeggenschap Says:

    Kafka in Apenland, dus.
    Bijdeweg: bij Tax Web van DVV kunnen ze pas rekenen! Tot op de cent, zelfs. Ik denk dat die mannen/vrouwen Reynders pas echt bij de ballen hebben.

  6. Menck Says:

    Lap, de tuinman heeft het weer gedaan. 😦

  7. veerle Says:

    Jij hebt je portie wachtmuziek dus ook al gehad deze week. En was ’t aangepast? Money, money, money… misschien?

  8. Margo Says:

    Zelf invullen in ’t klad, codes en bedragen overtypen op de- zoals de zeggenschap ook zegt- site Taxweb van DVV – via https://sofiskonline.standaarduitgeverij.be/2009/dvv.html
    Dit berekent jouw aangifte op een heel eenvoudige en accurate manier. Ik krijg altijd tot op de eurocent exact hetzelfde bedrag teruggestort als wat mijn simulatie had berekend. Simple comme bonjour, eigentlijk.

  9. Lichtindeduisternis Says:

    Mijn tenen krullen bij het lezen alleen al. Als de staat iedereen zulke bedragen zoveel te laat uitbetaalt, zal haar dat wel een mooi centje opbrengen.

  10. tijdtussendoor Says:

    Dat ze daar eens iets op verzinnen… dat gedoe ook elk jaar 😦

  11. Coudie Says:

    Zo’n kafka-verhaal. Dit jaar is mijn eerste echte belastingbrief waar een plus of min aan gekoppeld wordt. Als ik dit lees, zal het dus bang afwachten worden.

  12. ysabje Says:

    ik heb een foutje gemaakt in mijn elektronische brief. heb geen goesting om te bellen… misschien komt ’t zo ook wel in orde.

  13. clara Says:

    Zolang Reynders aan het hoofd van Financiën staat moeten we niet te veel verwachten van Efficiëntie. Het blijkt daar in zijn Minister-huis één en al chaos te zijn. Het is dus niet zo verwonderlijk dat de tuinman even de taak van de telefoniste overneemt terwijl deze even naar de pedicure was. Of naar de kapper. Of een terrasje gaan doen. Het is tenslotte hard werken op die ministeries. Voor tuinmannen 🙂


Geef een reactie

