Ont-sloa-p/ge?

 

   “Moose is ontslagen” informeer ik minizap als ze in de naschoolse auto stapt, “hij is dus thuis.”
“Oeioeioei,” zegt ze. En : “Aiaiai.” Ook wel : “Ocharme.’
Het treft mij dat zij niet geheel ontstoken is van empathie voor een huisgenoot. Ik zucht opgelucht om zoveel geslaagde opvoeding.
 
Er brandt reeds licht in de woonkamer als we de oprit oprijden.
 
“Kijk”, zegt onze jongste, “hij is ondertussen wakker.”
“Wakker? Waarover heb je het?”
“Awel? Jij zei toch dat hij aan het slapen was? Zo ziek zal hij dan niet geweest zijn.”
 
Hmm. In gedachten noteer ik een oppoetsbeurt voor mijn Antwerps Nederlands.

 

11 Reacties to “Ont-sloa-p/ge?”

  1. Menck Says:

    In het West-Vlaams leunen ‘aan ’t slapen’ en ‘ontslagen’ ook dicht tegen elkaar aan. Veel alternatieven zijn er niet; ‘buiten gesmeten’, ‘afgedankt’ of ‘aan de deur gezet’ zouden minizap evenzeer in verwarring brengen, vrees ik.

  2. veerle Says:

    Toen ze door had hoe de vork aan de steel zat, volgden er allicht nog meer ‘oeioei’ en ‘ajaj’ en ‘ocharme’.

  3. treiner Says:

    antwerps nederlands , dat is mijn specialiteit

  4. tosca Says:

    Wat vervelend voor Moose. Maar gezien zijn nog jeugdige leeftijd en bekwaamheden, ben ik ervan overtuigd dat hij ook ergens anders aan de slag zal kunnen en nog een deftige job kan bekomen. Ondertussen genieten jullie van wat meer tijd samen (als je ook wat vrije tijd hebt tussendoor).

  5. Margo Says:

    Talk English to your children in the sequel. Or no, then minizap will think that Moose is on fire…

  6. elke Says:

    goodie! Je hebt haar toch wel uitgelegd dat ‘ontslapen’ iets totaal anders is? Dat ware een waar drama geweest. Het kan altijd nog erger, dus. Magere troost natuurlijk, want ik vind het ontslag persoonlijk al meer dan erg genoeg.

  7. zeezicht Says:

    je had toch geen sigaret tussen je lippen?
    Nééééé, natuurlijk niet!

  8. ysabje Says:

    geweldig! dat is toch eentje om later nog te vertellen. Het zegt inderdaad iets over uw antwerpse tongval. Want ‘ik zen ont sloapen’ is inderdaad iets anders… 🙂

  9. Veerle Says:

    Ons kroost zou zeker en vast kreten van wanhoop slaken: “oh neen, zo erg, dan is ie hele dagen thuis!”

  10. Blah Says:

    oei!!!
    leuk dat taalmisverstand, maar oei dat ontslag!!! :s


Geef een reactie

