Als de rook om je hoofd is verdwenen

 Eerder waren we vurige (sorry!) pleitbezorgers ervan.

Zie des avonds.

Des morgens.

Des winters.

stappersvenknip

En dan nu, enkele maanden na de brand.

(klik en nog eens klik om details)

Wim Devilder zegt tijdens het journaal dat het herstel van de Kalmthoutse Heide zeker 10 jaar zal duren.
Als Wim het zegt, zal het wel waar zijn. Immers, de brandmerken van 1996 zijn nog zichtbaar, dat lichterlaaiefeest is nog niet helemaal verteerd.

Mijn ouders waren vaste klant op de wandelwegen tussen de Putse moer en het Stappersven. Minstens wekelijks lieten ze er hun voetsporen achter.
Minizap die in haar uitlatingen meestal pas nadenkt na de oorveeg, flapte uit : Ooooo bomma, hoe erg. Jullie zijn waarschijnlijk al dood tegen de tijd dat de hei terug in orde is!

Bomma, bompa, wanhoop niet, wij vonden bewijs!

Samen met wijze vrienden bekeken we de vlakte en vonden dat het uitzicht erger kon.

Al vraag ik me wel af waarom die schapen allemaal zo’n roetkleur hebben.

9 Reacties to “Als de rook om je hoofd is verdwenen”

  1. M. Says:

    De meeste – niet verbrande – ondergrondse plantendelen zullen opnieuw uitlopen. Bepaalde heidesoorten (onder meer kraaiheide) bevatten echter olie die bij brand vrijkomt, waardoor ook de wortels verbranden en het herstel ervan zeer moeilijk tot niet zal plaatsvinden. Zonder menselijk ingrijpen zullen mossen en grassen hun plaats innemen.
    Ik hoop van harte dat het gezond verstand zal zegevieren.

  2. Duvel Says:

    Die purperen heide van, Preudhomme ben ik spuugzat en op dat groen was ik ook al lang uitgekeken.
    De bossen, de weiden,de velden, allemaal groen, groen en nog is groen
    Ik vind het wel wat hebben , zo’n zwartgeblakerd landschap, je kan er lekker ver kijken en bovendien staat het bij je haarkleur.
    Ik wil graag 1 of 2 hectare Kalmthoutse heide (of wat er van overblijft) oranje of roze komen spuiten. U vindt dat ik een punt heb ? Teken dan mijn petitie “meer ros in het bos”op facebook .
    Btw; Echt blij dat je terug blogt ben ik niet maar ik ga me er ook niet kwaad om maken.

  3. Laatste dagen « Casa Murphy Says:

    […] aan ramptoerisme gedaan en de gevolgen van de brand op de Kalmthoutse Heide gezien (zie daarvoor alhier), alwaar we een konijn in het veld zagen (dat er een uur later zowaar nog steeds zat), fazanten, […]

  4. elke Says:

    Niet te druk maken, Zap, de Vlaamse regering zal dat wel doen. Ten eerste moeten ze van Europa een bepaalde oppervlakte heide hebben (verschillende soorten dan nog, die zullen wel niet allemaal daar voorkomen, er wordt er ook nin West-Vlaanderen voorzien, zij het dan op beperkte schaal). Ten tweede lag en ligt het er al. Het zou dan ook te gek zijn om (nog meer dan nu nodig voor Europa) gronden op te kopen en daaraan te beginnen. Daar hebben ze zeker het geld niet voor. Ten derde is het ongetwijfeld habitatrichtlijngebied en is dat the place to be daarvoor.

    Ik leg het je met plezier eens live uit. Al heet dat dan wel: mijn werk meenemen naar huis. Geen idee of je dat wel wilt, hoor 😉


Geef een reactie

