En of ik hem kneep. Ribben breken is niet mijn specialiteit.

   Uw zapnimf heeft geen gestel dat zich leent tot altruïsme.
Zuchtig ja, als er weer wat gered of geholpen moet worden, maar onbaatzuchtig?

Evenwel, bij een van mijn uitstapjes naar een oord van plezier, de Action, zat gisteren op een bankje op het plein voor de winkel een mevrouw.
Een mevrouw met een lege omgevallen rieten tas. Haar grijze hoofd, het haar erop althans, werd vastgehouden door haar twee handpalmen. Ze leunde voorover en ik zag slechts haar kruin met daarachter een voorovergeboven lijf.

Dan nu voor echt : wat denkt u dan?

Ik zal u meedelen wat ik dacht : “Toeme, dat menske doet hier terplekke een attack, hersens of hart, maar iets beroert/ds alleszins.”
Behalve enkele belegen taarten die, geleund tegen hun fietszakken, hun hele leven vertelden tegen elkaar (Jaaa, onze Jos heeft het niet van de poes (sic). Een ingegroeide teennagel uhu, en eerst wou ‘m daar nog nikske aan doen hè? Snapt gij dat nu? Maar ik zei ‘m, als ge nu niet…), zag ik in mijn verkenners 360° niemand die meer medische honneurs zou kunnen waarnemen als ikzelf. Om de simpele reden dat er niemand anders rondliep, de twee viswijven buiten beschouwing gelaten.
Een ambulance bellen zou me toch lukken, dacht ik zo. Mijn kennis van CPR dateert alweer van twintig jaar geleden. En dat was een pop, daar kan je geen ribben van breken!

Stap 1 : Ertegen praten en knijpen als ze niet antwoorden. Adem controleren.
“Mevrouw! Mevrouw! Gaat het met u? Voelt u zich goed?” deed ik een echte na.

Het besje keek verwonderd op.
“Of alles in orde is met u?”
De verwondering maakte plaats voor verontwaardiging : Of de madam zich alstemblieft met haar eigen zaken wilde bemoeien?

Tot daar de edelmoedigheid.
Zou ik er alsnog in knijpen?

25 Reacties to “En of ik hem kneep. Ribben breken is niet mijn specialiteit.”

  1. HansDeZwans Says:

    Pfff, Zap, dat is nu een verwarrende vraag. Weet je, het is voor mij in feite lang geleden, laat ik eerlijk zijn. En of ik er in zou knijpen? Ja, ik denk het wel. Heel voorzichtig dan wel. Eerst in de ene en daarna zachtjes in de andere. Maar er tegen praten zoals jij doet???? Nee, dat gaat ook te ver voor mij. Dan mag het al lang geleden zijn, nee, er tegen praten dat vind ik een beetje ‘weird’.

  2. elke Says:

    Goed genoeg om vanzeleven nooit meer iemand te willen helpen. Maar de volgende keer ga je dat toch weer doen, hé. Hé? Ik ken u, hoor 🙂

  3. Margogogo Says:

    In het volgende seizoen van Benidorm Bastards zal onze eigen Zapnimf stralen!

  4. Christel Says:

    Dan wil je al eens helpen en krijg je het deksel op de neus!!!

  5. zeezicht Says:

    ik zou net zo reageren, zonder na te denken. Maar als je dan afgesnauwd wordt…

  6. Jos Says:

    Haha, het hing in de lucht zeker!

  7. bentenge Says:

    maandagen… altijd rekening mee houden. Het was voor haar ook maandag en dan is den bakker dicht en moet ze haar patéke missen. Ne mens zou er van minder depressief bij gaan zitten. Zeker als je plots beseft dat je gewoon vergeten was dat de bakker dicht is. En dan komt iemand vragen hoe het gaat? Een avond zonde rpatéke als dessert? Sjonge. 😉

  8. Gudrun Says:

    LOL! Deksel en platte neus, zou ik zo denken. Ik zou teruggesnauwd hebben, denk ik.

  9. micheleeuw Says:

    Wat een toestand ! Eerst bang dat er iets ernstigs is met dat mens en dan zo’n reactie ! Wat een boeretrien !

  10. Suzette Says:

    Had er gewoon alsnog CPR op toegepast. Hupla, met een judovoetje onderuithalen en meteen erop. Want je moet dat af en toe toch oefenen hé, anders zakt dat in.

  11. Menck Says:

    Oma’s aan de top!

    (De top van de allerhoogste boom, that is.)


Geef een reactie

