Een lijstje voor de sint tegen de hongerstaking

   De kinderen vinden het brood niet lekker.

Dat is niks om achterover van te vallen want de kinderen vinden onze charcuterie minimaal, onze douchefaciliteiten marginaal (ok, hij is voorlopig even verstopt), onze open haard te artisanaal en de hele inboedel hier banaal. En één tv en één kinderpc is te weinig. Oja, onze kapsels markeren ze als onhip.

Wat ik denk over hun bilspleten, het niet willen dragen van fluovestjes, rapportpunten, bijna ontsnappende borsten, taalgebruik en snobisme, dat is voer voor latere blogposts.
Met heimwee in het hart lees ik de weblogs van kersverse moeders. Zoon is daar nog god, dochter wil haar moeder worden als ze groot is. Wie ben ik om deze illusies naar de vuilnismand te trappen? Het is vol ongeduld wachten op wetenschappers die de hormonen van de puberteit kunnen isoleren en ze opslaan voor latere generaties om er eens flink mee te lachen. Of er wilde dieren mee bangmaken.

Welnu, over dat brood kan ik de gegroepeerde zaps niet helemaal ongelijk geven. Het komt in bulk uit de supermarkt en wordt bij thuiskomst in de diepvriezer gepleurd. Niet echt haute cuisine. Wel koele. En grappige als er iets zwaar met buitensporige vorm heeft op gelegen, herken de boterham!

Zoals het lot wel eens meer last van speling heeft, brengt een collega een reclameblad van Aveve mee met daarin honderden verschillende meelprodukten om zelf uw brood te bakken. Tegelijkertijd merkt bompa op dat er volgende woensdag broodbakmachines te koop aangeboden worden bij Aldi en ben ik die flepse prooi die daar natuurlijk niet aan kan weerstaan. Met nog twee zakken geprepareerde bloem voor grof en wit brood er achteraan sleurend.

Bij experiment één snijdt zapnimf in haar vinger. Een wit broodje creëren is één ding, er sneden uitkrijgen iets anders…
Bij poging twee (het grote brood van 1000 gr) vrees ik voor het glas in het deksel onder de druk. De pot is te klein, hoewel er een pijltje en een stand 1000 gr op dat ding is aangeduid.
Streven nummer drie komt niet eens van de grond. Het uitstellen van de tijd tot de ochtendglorie heeft zijn start gemist. Ik weet nog steeds niet wat er mis loopt.

Maar jongens toch. Zo mals. Zo smeuiig. Zo smaakpapilverwennend.  Laat komen die tips voor zaadjesbrood, fruitjesbrood en kruidjesbrood, in dikke schijven.

De koters daarentegen zeuren de vlooien van de katten.
Grote puberzap wil er niet van eten : Ge denkt toch niet dat ik zo’n dikke plak in mijn brooddoos ga proppen? Daar kan je niks op smeren, niet plooien en dat is alleen maar broodsmaak want de rest proef je niet.
Ook de andere zaps morren. Een boterham behoort dun te zijn en mijn motoriek heeft dat nog niet door.

Vraag lekker  een snijmachien aan  sinterklaas, jullie ondankbaar gebroed.

34 Reacties to “Een lijstje voor de sint tegen de hongerstaking”

  1. Christel Says:

    De Zapjeugd bij ’t krieken van de dag naar de bakker sturen om vers brood begot!!! Hop op het stalen ros de geur van vers brood volgen… allez vort, ju! 🙂

    Zo hun moeder zich laten bezeren…..:-) die al de moeite doet om lekker brood op tafel te toveren en het dan nog afkeuren… 🙂

  2. March Says:

    Ik bak met een machien van de Carrefour een licht tarwebrood met
    200gr. volkorenbloem
    550 witte bloem
    (of ineens 750g licht tarwe mix van aveve)
    8g zout
    6g droge gist (als hij vers is is 4g genoeg, anders komt het idd tot tegen het deksel)
    20g broodverbeteraar
    drie eetlepels olijfolie
    440ml water
    bakprogramma voor bruin brood (3u40)
    Ik heb al kunnen vaststellen dat dat water toch wel essentieel is, en gist ook.
    Zonder olijfolie heb ik de indruk dat het snel uiteenvalt.
    Maar een snijmachien is inderdaad wel handig.

  3. bart Says:

    Ik ben in de loop van 15 jaar zelf brood bakken ondertussen aan mijn derde broodbakmachine toe (1: panasonic, rats versleten , 2 domo: buitengekegeld na een paar maand wegens slecht machien, 3: weer panasonic). Bloem van aveve is goed, die van de colruyt (Boni) ook. Een allessnijder is inderdaad geen overbodige luxe, meestal hebben ze die ongeveer tegelijkertijd in de Aldi in de aanbieding.
    mijn recept: 200g witte bloem, 50 gr roggebloem, 350 volkorenbloem. 385cc water, een scheut olijfolie, droge gist en zout en een schepje biologische broodverbeteraar van AVEVE. Ons kinderen lusten ondertussen geen wit brood meer (maar ze zijn dan ook nog in het ‘mijn papa is fantastisch en kan zelfs brood bakken’ stadium). Als ge aan het experimenteren wilt slaan: thekneadforbread!

    • zapnimf Says:

      Oooo, die linkkerel doet ergens pesto in zijn brood! I like.
      Als je dan alles nog zelf doet, moet er dan geen zout en suiker mee in? (zo staat het toch in mijn boekske)

      Maar van zo’n natuurknakker als jij, Bart, had ik minstens manueel gekneed brood in rare vormen zelfgebakken in de open haard of op de bbq, verwacht.

  4. HansDeZwans Says:

    Tja, de jeugd, het is niet meer zoals in onze tijd. Ik ben achter heel wat gekke toestanden gekomen in de eerste week dat ik de kinderen had. Dit zijn dingen die hun aangeleerd zijn, maar niet door mij
    1. ze willen enkel maar sandwiches mee naar school.
    2. hoe gij smeert die niet voor ons?
    3. liefst boterhammenworst voorzien voor de hele week.
    4. op de vrijdag graag een roerei, maar dat mag dan weer niet tss een sandwiche, dat is lekkerder tss een boterham
    5. als er geen boterhammenworst meer is, dan is choco, muizenkeutels, speculaaspasta helemaal niet lekker tss een sandwiche

    Maar ik blijf hier rustig onder en probeer hun uit te leggen dat dat geen gewone voorwaarden zijn, dat ze zich maar een beetje moeten aanpassen. (zucht)

  5. ariadnesdraad Says:

    Ik begin een idee te ktijgen waarom zoveel broodbakmachines onaangeroerd blijven staan… Bewondering voor ’t feit dat je de moeite wil doen !

  6. Matthias Says:

    Ah. Herkenbaar… 10 jaar geleden ten huize van haalden we zo de nagels onder het bloed van ons moeder. 😉 Als het u kan gerust stellen: oefening baart kunst, en wij zijn volledig bijgedraaid. Zo’n versche, warme boterham uit het broodmasjien, dat smaakt.

    Niet plooien dus. En een snijmachine, ja dat is gerief dat je niet meer afgeeft eenmaal je het in huis hebt.

  7. Menck Says:

    ’t Was ook mijn eerste gedacht: er staat zo nu en dan eens een snijmachine in de aanbieding bij Aldi. Uit ervaring weet ik: superpraktisch ding!

    • zapnimf Says:

      Overmorgen naar een babyborrel in West-Vlaanderen en meteen efkes langs de schoonouders passeren om hun snijmachien af te luizen (als ze dat nog hebben) en anders zal het inderdaad een koopje hier of daar worden. Krulzap is volgende week jarig, misschien kan ik dat voor haar inpakken. Twee vliegen enzo.

  8. elke Says:

    Oh, ik dacht tot net voor de laatste reactie hier: ‘ik ga zeggen: volgende week zijn er in denaldi’. Maar iemand is mij voor. En ’t was eigenlijk geen waar ook…

  9. Margogogo Says:

    Dus volgende keer, als ik nog eens bij jullie blijf slapen na een trouwfeest of zo, zal ik vers gebakken brood van eigen deeg geserveerd krijgen aan jullie rijk gevulde ontbijttafel? Voor mij mogen dat dikke plakken zijn.

  10. Oontje Says:

    Mmm, versgebakken brood. Hier ook al een jaar of 6 een vaste waarde in ons huishouden.
    Ik laat twee broodovens tegelijk het deeg kneden en bak dan de broden in de oven. Zo kan er al tenminste niemand zeuren over het gat van de haak.

  11. micheleeuw Says:

    Mijn schat gaat naar de bakker dus kan ik niet helpen. Wel bewondering voor je poging(en).

  12. margeauxendeengelen Says:

    Recepten zijn een beetje afhankelijk van je machine (panasonic rules en domo schijnbaar niet zo geweldig),
    En ze zeggen dat die recepten heel minutieus moeten worden afgemeten (maar ik lap dat allemaal aan mijn laars),
    Die kant en klare pakjes (ook van denaldi) zijn praktisch (maar niet zo lekker, behalve het ciabatta dan, dat je gewoon bakt alsof het wit brood zou zijn), dus hop naar de Colruyt voor zo’n familiepak 9-granenbrood (ik eet dat alleen ook op)…
    De dikte van de sneden is afhankelijk van de goesting (maar kan ook afgemeten worden aan de hoeveelheid beleg) … Kortom: volhouden (al was het maar voor de geur zo ’s morgens!)!

  13. Eilish Says:

    Ook ik ben op de aanbieding van ‘den Aldi’ ingegaan (als ik nu niet gekloot ben, wanneer dan wel ?) Ik ben zelfs zo slim geweest om meteen een snijmachine erbij te kopen (was bij ons tegelijk in aanbieding, allebei aan dezelfde prijs) Ondertussen heb ik ook al de Aldi-kant-en-klaar bloem geprobeerd (levert volgens mij véél te zout brood op), bloem voor boerenbrood (Delhaize huismerk 2.5kg) geeft goed brood, en is bovendien goedkoop (meegenomen)
    De ervaring met brood van 1kg heeft me veel werk opgeleverd om heel het machien weer prober te krijgen (brood gerezen tot aan het deksel van het toestel) en ook om dat verdomde brood dan uit zijn vorm te krijgen. Na wat probeersels (chocoladebrood, rozijnenbrood) weet ik dat 600gr bloem een ‘goeie’ hoeveelheid is, daar kieper ik dan ook een volledig pakje droge gist bij van 11 gr (anders moet ik me bezighouden met 5 of 6 grammekes af te wegen). Bij vele recepten staat er dat je melk en vetstof bij het brood moet doen, ik doe dat allemaal NIET, gebruik alleen water (enige eigenzinnigheid is me niet vreemd !)
    Met puberende ‘youngsters’ heb ik ook ervaring, mijn oudste poppemieke krijgt brood van de bakker mee naar school in de brooddoos (daar heeft ze niet zelf om gevraagd, maar ik vind mijn zelf gebakken kunsten te brokkelig om mee te geven) Ik heb gewoon een groot brood gekocht, in portietjes van 3 boterhammekes ingevroren, zo heeft ze elke dag haar verse ‘stuutjes’.
    En nog iets pracktisch : ik gebruik het programma nr 6, duurt maar 58 minuten, en is goed brood. Zelfs als je brood wil maken waar achteraf nog dingen bijmoeten (chocolade, rozijnen, …) gebruik ik dit programma. Dan stop ik het toestel na de eerste kneding, doe er de nodige ingrediënten bij, en laat het opnieuw beginnen aan zijn 58 minuten. Dat vind ik toch héél wat tijd (en electriciteit) bespaard dan een programma van meer dan 3 uur !
    Bij deze wens ik je nog veel bak- en blogplezier ! Mijn schrijfsels vind je hier : http://www.bloggen.be/eilish, ik heb trouwens ook over mijn aankoop geschreven onder de titel ‘geld moet rollen’
    Sorry, bij deze is dit wel een erg lange reactie geworden …

    • zapnimf Says:

      O maar, wij kicken op lange reacties. Ik heb ze met veel interesse gelezen.
      – Snijmachien gaan zoeken in den Aldi (of elders) want de schoonmama heeft er toch geen meer.
      – Delhaize boerenbrood! (als ik er ooit eens kom)
      – Ah, dat van dat korte programma, vroeg ik mij al af, wat het verschil tussen 3 uur en 1 uur is. (uitproberen dus)
      – Die tip van dat kneden, chocolade, terug kneden ga ik ook eens doen.
      – Ik heb dat ding amper een week en jij hebt er al die dingen al mee gedaan? Rappe!
      – En ik kom eerstdaags langs. (maar nu is het te goei weer om eens flink bij te lezen, want dat doe ik meetal bij nieuwe blogs)

  14. patrick Says:

    yet, another day out of the lofe of … Zapnimf!
    PS. my favotite


Geef een reactie

