Waarom zapnimf niet meteen wielerfanaat nummer 1 zal worden

   Kijk allemaal naar jullie beeldbuisje vanavond, want de sluitingsprijs wordt weerom gereden. Je zou er onze pa kunnen tegenkomen ergens in beeld.

Of kijk niet, wat kan het mij een zak schelen, stomme koers.
Behalve dan dat ik op die dag niet vrij in ons dorp en in de buurdorpen kan bewegen, want de hele regio ligt lam. ’s Avonds laat ligt ook de halve bevolking van Putte-niet-bij-Mechelen lam(gezopen). Waar is dat braaksel? Hier is dat braaksel!
Toestanden waar uw zapnimf niet warm of koud van wordt.

Toen echter vorig jaar de Tour door het dorp daverde, waren we aan onszelf verplicht van toch iets mee te pikken van die heisa. Het was immers geleden van 1973. De kleuter die ik toen vormgaf heeft daar nooit wat van geweten.
Dus. Op zondag 4 juli 2010 hupten zappelmoose in 100 graden Celsius en vele uren op voorhand naar de dorpskern. Het parcours werd afgesloten met nadarhekken en wie niet op tijd was, moest noodgedwongen aan deze of gene kant van de straat blijven. Wij kozen de kant van de drankstand. Mits wat ellebogenwerk, had het sextet zaps+moose zichzelf een uitkijktoren gecreëerd boven op een postmoderne zitbank van 20 meter lang. Zeshonderd medemensen kwamen op hetzelfde idee. Bovendien werden wij met ons hoofd bijna in de hangende plantenbakken gemanoeuvreerd, wat achteraf de zegen van de schaduw met zich meebracht. Van op mijn uiteindelijke plek, kon ik achter mij ook een glimp opvangen van het reuzenscherm dat voor de gelegenheid toonde wat Sporza uitzond. Nounou, we hadden het slechter kunnen treffen.

Met kitch en praal passeerde eerst een reclamekonvooi. Dit wil je echt niet doen als jobstudent : verkleed als iets met een zware pels petjes, sleutelhangers, folders, andere brol gooien en onderwijl met je kont op de muziek mee schudden of iets onverstaanbaars in een microfoon kwelen. Oh man, ik verveelde me reeds steendood en het peleton zou nog anderhalf uur op zich laten wachten. Zweten, puffen en dorst hebben (jaja, de drankstand, maar dan was je wel je plaats kwijt) zo herinner ik mij de namiddag.

Naarmate de tijd verstreek, richtte ik het gelaat meer naar het scherm. De renners doorkruisten Zeeland. Zeeland! Jeuj, dat ken ik. Zo rijden wij wel eens naar zee, vandaar dat het ook Zeeland heet. Hoe educatief alweer, die zap. Ik herkende de autoweg. Oeoeoeoeoe scherpe bocht naar rechts en meteen volle snelheid de baan op van Bergen op Zoom, Hoogerheide… Geen ontsnappingen (of wel, maar dat ben ik dan alweer vergeten) en tegen 45 km per uur raasden ze over de grens. Ik poogde winkeltjes te herkennen en de optieker, ja, daar de bakker, oooo, ze zijn al bij de nonnenschool, subiet zijn ze hier! Spannend! Het kruispunt! Tril tril.
Tegen die tijd stond ik zowat te springen op die houten planken.
“Daar sta ik! Daar sta ik!” schreeuwde ik, wijzend naar het scherm.
“Zoef zoef zoef” deed het achter mijn rug.
Dan pas, drong het live aspect van de opvoering door.
Tegen de tijd dat ik mij omgedraaid had, zag ik nog net de staart van koers door de bocht verdwijnen…

Dat ‘m voor mijn part terug 40 jaar uit ons dorp blijft! Stomme koers.

20 Reacties to “Waarom zapnimf niet meteen wielerfanaat nummer 1 zal worden”

  1. ariadnesdraad Says:

    Weet je meteen weer waarom er zoveel mensen de koers op tv volgen… ik snap je helemaal!

  2. Sven Says:

    Ik wist dat ik je van ergens kende !!!

  3. bentenge Says:

    Misschien eens de Alpen overwegen? Daar geraken ze “met moeite” nog voorruit. Maar ik snap het ook niet. Nu ja, ik snap zowieso niets van massagebeurtenissen… die zeggen me niets.

  4. margogogo Says:

    Je moest maar niet zo’n ijdeltuit zijn en jezelf op den tellevies hangen bewonderen. Tsss, staat ze’r zogoedals middenin en mist ze’t nog compleet. Gij zijt mij toch wel nen nummero zenne gij.

  5. Suzette Says:

    “Daar sta ik” roepen als je in beeld bent is al stom, helemaal als het dan achter je gebeurt. De tour is ook stom. Sport uberhaupt. Televisie ook trouwens. Hangende plantenbakken vind ik daarentegen wel weer heel leuk.

  6. Menck Says:

    Putte-niet-bij-Mechelen, jawel. Eentje zal het alvast nooit meer vergeten: http://www.sporza.be/cm/sporza/extra/opvallend/111011_scheirlinckx_mist_sluitingsprijs

  7. micheleeuw Says:

    Whoehahaha ! Zou ik ook tegen komen !
    Ik vind koers ook niets : hadden ze een brommer genomen, dan waren ze er al lang geweest !
    Op mijn eerste kennismaking met live voetbal, in het stadion dus, wachtte ik op de herhaling bij het eerste goal ! Ook stom, hoor. 🙂

    • zapnimf Says:

      Zo was ik een paar jaar geleden te laat op school om de kinderen af te halen omdat alle verkeer tegengehouden werd. Met de brommer waren ze er al geweest en ik op tijd.
      Zwijgt. Over voetbal wil ik zelfs niet denken dat ik dat ook nog live zou moeten meemaken.

  8. bart Says:

    als de tijdrit van de ronde van België (of aanverwante koers, ik wil het kwijt zijn) hier in Woubrechtegem voorbij komt, dan zitten wij met ons vijfkoppig gezin op ’t terras van ‘Het Hoefijzer’, met 180° zicht op heel de straat. We zien ze komen, we zien ze gaan, en we hebben geen seconde dorst want meer dan vier tafels zijn er niet op dat terras (en ze zijn nog niet eens allemaal bezet ook). Dat er niet meer volk op den boerenbuiten woont, ik versta dat niet.

  9. bart Says:

    852 ondertussen, want die van Goosens heeft vorige maand een tweeling gekocht!
    En de tewerkstelling zit op een half uur rijden (Gent of Brussel, of in mijn geval Ronse), net ver genoeg om helemaal ontstrest weer thuis te komen. (want van enig verkeer is op de verkeersas Ronse – La Houpe – Opbrakel – Nederbrakel – St Martens Lierde – Steenhuize-Wijnhuize – Sint Lievens Esse – Woubrechtegem niet echt sprake; Ik gewaag al van vertraagd verkeer als er drie auto’s voor mij aan’t rondpunt staan aan te schuiven). Maar blijf vooral allemaal ergens ánders wonen, alstublieft 🙂

  10. appelmoose Says:

    Tiens, ik dacht me te herinneren dat de reden waarom het gezappelmooste daar stond was dat het in een bocht was met direct daarna een vluchtheuvel en twee putdeksels, met in het achterhoofd: Als ze toch moeten vallen, dan hier en dan zijn wij erbij geweest!


Geef een reactie

