Net niet schielijk overleden, ondanks wratten, analfabeten en vermorzelaars

   Al mag ik dan een voorkomend meisje zijn op de fiets, getuige een vorig blogstuk, er zijn nu eenmaal situaties waar ik het loltrappende lieverdje in mijzelf soms verdring om in te ruilen voor een ongetemde boosaard. Dat wijt ik deels aan de ingeblikte voze garnalen achter een stuur die denken dat de alleenheerschappij op de weg voor hen is weggelegd.

Zo begaf ik mij -alweer op mijn zelfaangedreven groene voertuig- in het woensdagnamiddagverkeer om mijn gewonde collega een ziekenbezoekje te bezorgen. Melodramatisch ten gronde stuiken en mij daarmee een blogtitel aanleveren, verdiende op zijn minst een bloemetje. Wat volgde was een hele omweg rond een wirwar van wegenwerken naar de bloemist en geen enkel fietspad natuurlijk dat er nog aannemelijk bijlag. Deze hindernis belette uw zapnimf niet haar weg verder te sloven.

Plots heeft een aanstormende automobiliste, ontsnapt uit de afdeling ‘vergevorderde geriatrie, surplus blind en doof’ het op mijn leven gemunt door links een oprit op te rijden alwaar mijn stalen ros en ik net voorbij reisden.
“Ouwelijke onverantwoorde tuttemehola, lever onmiddellijk je rijbewijs in, jij zapnimfvermorzelaar!” had ik willen roepen, maar ik had mijn energie volop nodig om de stuntlus die ik op het voetpad maakte tot een niet levensbedreigend einde te brengen. Deze zeperd hield uw zapnimf niet tegen op haar weg naar haar barmhartig werk.

Een eindje verder moest ik verplicht pauzeren voor de slagbomen van een overweg. Achter mij schoof een lange rij auto’s aan. En allen poogden ze mij te versmoren met hun uitlaatgassen. Me dunkt dat ik toch net naast een grote plakkaat : ‘Motor stilleggen’ stond. Om je rijbewijs te halen moet je toch kunnen lezen, niet? Kom alsjeblieft niet aankakken met : “Jamaar, het is milieubelastender je auto terug te starten dan stationair te draaien…” Vette quatsch! Trouwens deze spoorlijn braakt gemiddeld om de drie minuten een trein erdoor. Hier halt houden is gegarandeerd voor meerdere boemels en vele minuten.
“Analfabete Alfamormels! Die rijdende vrijheid onder jullie kloten, wordt mijn verstikkingsdood.” wilde ik hen toesnauwen, maar ik bleef bij een bescheiden wijsvinger die duidde naar het bord. Waarop niemand zich geroepen voelde om daadwerkelijk de wet op de versmachting van argeloze ademhalende (vélo)wezens toe te passen. Vies naar mij kijken, dat wel.
Omdat uw zapnimf een taaie is, kon zij nog haar route vervolgen, hetzij gevuld met fijn stof.

Toen ik de laatste kilometers aansneed, zuchtte ik van opluchting: vanaf hier nog enkel veilig fietspad. Dat was buiten de succesvolle dermatoloog gerekend. Hij hield op woensdag vrije consultatie. Dat weet ik zo zeker omdat ik met mijn vermeende huidkanker daar ook ooit tot in de late uren wachtkamertje heb gezeten. Maar ik parkeerde mijn vehikel toen NIET op het fietspad. Net in een bocht vond dat kuddedier dat mens heet het nodig om mekaar allemaal na te apen en net zoals de eerste durver, hun rijtuig pal op het fietspad te dumpen. Maal vijf. Voor ik gadsammiewatgebeurthiernou kon klieren, week ik uit op straat om een motorkapaanvaring te vermijden. In een bocht. In een bocht waar net een nietsvermoedende bestuurder aan kwam gerold. Tegen 70 per uur (want dat mag daar). Die innocente mens schrok van mijn gevaarlijk manoeuvre en mixte woest met een vuist de zuurstof binnen zijn cabine. Ik kon het hem niet kwalijk nemen. Wat men daar beweert over je hele leven voorbij zien flitsen in de laatste seconde van een doodstrijd, is onzin. Bij mij ging de doodstrijd gepaard met uitslaande furie naar de kloefkappers die zonder nadenken vinden dat het achterlaten van hun dure bolide voorrang heeft op mijn veilige doorgang.
“Jullie wanstaltige wratten, stroempfige schurft en verachterlijke vellen zijn mijn overlijden echt niet waard, foutparkerende pretentieuze minkukels!” had ik de wachtkamer willen bestormen, maar ik hield me slechts bezig met mijn op hol slaand schrikhart.
Bang als een kwezel bibberde ik tot bij de deur van mijn oorspronkelijk doel.

Blij dat ik het bloemstukje heel kon afleveren (dat gold zowel voor de plant als voor ondergetekende) ondanks deze onbeschaamde verkeerswildernis.


38 Reacties to “Net niet schielijk overleden, ondanks wratten, analfabeten en vermorzelaars”

  1. Menck Says:

    Nu ik dit gelezen heb, vrees ik dat ik mijn onlangs verworven fiets nog maar even op stal zal laten, onervaren fietser zijnde en zo.

  2. Leen* Says:

    Mijn oprechte deelneming, zowel in uw doodsangsten als in uw ergernissen.

  3. bart Says:

    Ergens in u schuilt een grootse kapitein Haddock! Ik zou u bijna nog meer en erger levensbedreigends toewensen, ware het niet dat dat wellicht niet in overeenstemming is met uw persoonlijke preferenties. Derhalve onthoudt ik mij van dergelijke ongepaste formuleringen!

  4. bart Says:

    onthoud zonder T!!! ZONDER zeg ik U!

  5. ariadnesdraad Says:

    Oef, ik werd al zenuwachtig van lezen alleen. Maar : je hebt goeie releflexen én een goeie engelbewaarder precies!

  6. sterreklimt Says:

    Ik wou zeggen: ik werd al zenuwachtig van erover lezen, maar Ariadne was mij voor. Nuja, we zijn duidelijk al met twee.

    En wat wou u eigenlijk juist gaan doen?

    • Margogogo Says:

      Even herhalen voor je, Sterre: “Zo begaf ik mij -alweer op mijn zelfaangedreven groene voertuig- in het woensdagnamiddagverkeer om mijn gewonde collega een ziekenbezoekje te bezorgen”
      Graag gedaan! 🙂

      • zapnimf Says:

        Dat is die één die op dat terras in Gent beweerde dat ze altijd alles las. Ja die.

        Al moet ik zeggen dat ik de eerste alinea niet mee gekopieerd had en het pas een dag later zag. Maar haar antwoord stond in de tweede. Tssss.

        Hoe ga je dat nog goedmaken, Sterre?

      • sterreklimt Says:

        @margo: thanks, ik was de draad even kwijt. Ik verkeer dan ook in hogere sferen
        @zap: door u binnen een paar weekjes te komen bezoeken met een krat wijn, tiens! (en zap, zorgt een keer dat een mens hier op meer dan 3 niveau’s kan reageren please, want anders krijg ik daar nog voor onder mijn voeten subiet)

  7. Veerle Says:

    En dan ben jij echtig techtig verbaasd dat ik niet durf te fietsen?

  8. Lalena Says:

    moest dat niet ‘tuttemehoela’ zijn?

  9. micheleeuw Says:

    Dat klinkt als een normaal ritje naar het werk, met de fiets wel te verstaan. Ja, er zijn lompe boeren in deze wereld, zowel met de auto als ook met de fiets want ook in een auto moet je ogen op je gat hebben om geen enkele fietser mee te maaien …
    Blij dat jij heelhuids bent aangekomen.

  10. zeezicht Says:

    ach ’t is overal hetzelfde!
    fietsers en voetgangers zijn ongewenste obstakels!

  11. bentenge Says:

    Analfabete Alfa-mormels? Hmm, het kunnen niet allemaal alfa-mormels zijn he. Sommige waren zonder twijfel ook B-mormels (BMW), C-mormels (…) enz
    En ik ben ook niet overtuigd van je kort door de bocht (volgens mij aan meer dan 70per uur) bemerking ivm rijdende vrijheid onder jullie kloten, waren er dan geen analfabete vrouwexemplaren bij?
    Maar na een tweetal bijnadoodervaringen met de fiets kan ik me ook ongelooflijk ergeren, enerzijds aan de weggebruikers, maar nog meer aan de inrichtende overheid die ons wegennet uittekent. Onbekwame imbecielen ! Een heel goede verbetering zou reeds zijn: terug naar de borduurstenen van vroeger… zodat meneer auto niet zomaar overal op en af kan rijden zonder probleem. Ach, … het is weekend !!!!!!

    • zapnimf Says:

      Hèhèhèhèhèhè. Alfa van de alfamannetjes. De macho’s die denken dat het oncool is van hun sleutel om te draaien als ze ergens wachten. Vrouwen met een minimum aan IQ doen dat niet.

      Bentenge, waarom denk je dat alleman ondertussen met zo tank (suv) rondrijdt? Net om die borduurs niet te voelen…

  12. Tosca Says:

    Ik was al twee keren bijna aan de overkant geweest vanwege een niet oplettende automobilist, maar goed, mijn engelbewaarder draait overuren, dus dat valt wel mee.
    Bij jou zal dat ook wel meevallen.
    Er zijn wel plaatsen in Vlaanderen en Wallonië waar het gevaarlijk is om als fietser of wandelaar op stap te gaan. Brussel valt mee als je de straten kent en af en toe op de stoep rijden mag hier ook. De agenten knijpen oogjes dicht als ze goedgezind zijn.

  13. HansDeZwans Says:

    ‘Zapnimf en haar fietstavonturen’ uitbrengen die handel, gegarandeerd een bestseller.

  14. Christel Says:

    Maak dat ook dagelijks mee met mijn stalen ros. Ik kan al wegen plaveien met mijn gesakker. Ben een meester in slingeren om auto’s te ontwijken die geen moeite doen om mij te ontwijken en mijn remmen werken als de beste, alsook mijn bel. En weldra laat ik mijn gewricht van mijn middelvinger vastzetten, dan hoef ik enkel mijn hand omhoog te doen! 🙂

  15. dingske Says:

    Fietspadbochtparkeerders en ander addergebroed geven mij af en toe de onweerstaanbare drang een sierlijke aai met sleutelbos of groot uitgevallen ring te placeren…

    • zapnimf Says:

      O nee, deze schijterd heeft veel schrik voor petatten op haar neus.

      Ik ben vooral voorstander voor ipv afpakken van het rijbewijs voor grote overtredingen, de inbeslagname van de auto. Die peer van naast ons, die mocht zelfs kiezen om zijn drie weken rijbewijsloosheid in zijn vakantie te laten vallen. Waarop slaat dat nu?

  16. Margogogo Says:

    Ons wegennet is simpelweg niet geschikt om veilig op rond te fietsen! Het is wraakroepend hoe de bevoegde instanties hun kloten vegen aan de veiligheid van fietsers of voetgangers.
    Wat niet wegneemt dat datzelfde wegennet vol rijdt met klungels van chauffeurs die eender welke andere weggebruiker de pas afsnijdt en met een bijna-doodervaring bezorgt.
    We zijn allemaal dapper dat we elke dag steeds weer de baan op durven gaan.

  17. Storm Says:

    Amai gij kunt u precies ook een stuksken ergeren gij! 😉


Geef een reactie

