Poëzie is het troosteten van de dichtgesnoerde keel

Nog niet eens zolang geleden, kocht en las ik veel poëzie.
Dat was in de tijd toen ik als alleenstaande het leven versloeg.
Als er dan een manspersoon je alledaagse gewoonten overhoop haalt en het deelnemersveld uitbreidt en infiltreert, dan is er ineens geen behoefte meer aan lyriek omdat je hem zelf ter plekke beleeft.

De afgelopen week was een beetje hevig en ik wil mijn uitverkoren bard -Toon Tellegen- nog eens in het weblogje uitsmeren ter illustratie van van van… alles!

Uit : Alleen liefde

Nog één stap… zegt de een.
Nog duizend stappen… zegt de ander.
… tussen jou en mij, zegt de een.
… tussen mij en jou, zegt de ander.

De een neemt duizend stappen
en de ander zegt:
nu zijn het er nóg meer, nog tienduizend stappen!

De ander neemt één stap
en de een zegt:
een halve stap was al voldoende,
nu zie ik het.

17 Reacties to “Poëzie is het troosteten van de dichtgesnoerde keel”

  1. Margogogo Says:

    Ofte: elkaar halfweg tegemoetkomen. Mooi.

  2. AnneTanne Says:

    Heerlijk… die poëzie van Toon Tellegen…
    (Een aanrader: de tentoonstelling ‘Ik wou’ in M te Leuven: Kinderportretten van Ingrid Godon, en teksten van Toon Tellegen. Heerlijke dingetjes zitten ertussen. – Het boek ‘Ik wou’ staat bovenaan mijn verlanglijst voor de feestdagen…)

  3. Mevrouw Meisje Says:

    Heerlijk hé, die Toon ! Niet dat ik z’n werk allemaal ken, verre van, maar ik vind zijn schrijfsels altijd zo herkenbaar. Awel ja, ik heb er mijn blog zelfs naar genoemd 🙂

  4. HertogJan Says:

    Iets zegt me dat het een mooie verjaardag geworden is.

  5. micheleeuw Says:

    Poëzie gaat aan mij voorbij. Gelukkig heeft Margo het hier verduidelijkt of ik was weer niet mee. Elk z’n troosteten, hé.

  6. HansDeZwans Says:

    Ik loop momenteel ver achter maar hoop ooit terug samen te stappen. Of dat nu duizend of tienduizend stappen zullen zijn, who cares, als we maar SAMEN stappen. (ook mooi hè)

  7. ariadnesdraad Says:

    Een goeie bard is ie zeker, Toon!


Geef een reactie

