Zo slim zijn wij nu, wij machtelozen

   Dan denk je dat je barst van slimmigheid omdat je eindelijk die Luminuselektriciteit geruild hebt via groepsaankopen georganiseerd door de provincie Antwerpen…
Blijkt onze nieuwe factuur van Essent in werkelijkheid 4 euro duurder per maand uit te vallen dan bij dinkske van hierboven.

Zei ik al dat er ook nog een toffe brief in de bus viel van de eerste Lullo dat we 50 euro boete moeten betalen omdat het contract voortijdig is onderbroken? Of hoe we op geen enkele wijze van onze factuur konden afleiden wanneer precies het contract afliep? Dat als je inlichtingen wil, ze je daarvoor enkel zo’n betaalnummer opgeven?
Moose vond op het internet een lijst met gratis nummers die eveneens bij de betrokken instanties uitkomen, maar die om economische redenen het best bewaarde geheim van het jaar blijven. Ha! Gratis, ja, maar enkel als je Frans praat, want in het Nederlands willen ze je niet te woord staan. En terugbellen om het einde van contract door te geven, zoals de fransoos beloofde, doen ze dus ook al niet. Met andere woorden : we weten niet wanneer we een verbintenis met die boeven zijn aangegaan of wanneer we ze mogen opzeggen.

Of hoe Luminus ergens te midden van het jaar ons ineens met zachte drang aanmaande om uit eigen beweging 30% meer te betalen bij de voorschotten, want anders zouden we tegen een schuldenberg van enkele honderden euro’s kijken op de eindfactuur. Dat deden we bijgevolg niet en bleven gewoon ons oude bedrag storten. De gevreesde honderden euro’s waren er in werkelijkheid 93.
Ach… 10 euro zou ik bij de eindafrekening krijgen omdat we overstapten naar dokken met domiciliëring. Nooit gezien natuurlijk.

Moest ik ballen hebben, ik voelde er mij nu bij gepakt.

25 Reacties to “Zo slim zijn wij nu, wij machtelozen”

  1. Gamine Says:

    Als gij geen ballen hebt ben ik tante Fabiola

  2. Menck Says:

    Stuur uw grieven eens naar Test-Aankoop (contact via http://www.test-aankoop.be) en reageer misschien meteen ook op het forum der Luminus-gedupeerden: http://www.test-aankoop.be/forums-topic-detail-test-aankoop-p173487/topicsrc/492492.htm
    In het verleden heeft deze consumentenorganisatie me toch al goed geholpen.

    Weet je nog dat “ons Gerda” het indertijd vaak had over ‘kloteklanten’? Ze had toch meer dan eens gelijk, me dunkt.

    • zapnimf Says:

      Als ik dat daar zo lees, krijg ik de indruk dat die mensen met hun tig mails zonder antwoord precies ook niet helemaal aan hun trekken komen. Zij een forum, ik heb een blog om te spuien.

      Ik heb zopas met Essent gebeld (wat een service, geen seconde moeten wachten en voor de verandering eens iemand heel vriendelijk aan de telefoon). Ik mag te allen tijde het voorschotbedrag zelf verhogen of verlagen. Dat het deze keer duurder is, is volgens de mens aan de foon omdat het een dure maand betreft en in februari de nieuwe voorschotten berekend worden voor de rest van het jaar (minder suggereerde hij). We zullen zien.

  3. zeezicht Says:

    tja… wanneer ben je slim? …

    • zapnimf Says:

      Vanaf een IQ van 130 ben je hoogbegaafd.
      Maar volgens mij is er nog een verschil tussen slim en hoogbegaafd. En dan is er natuurlijk ook nog ‘verstandig’.
      (Of intelligent, schrander, uitgekookt, sluw, snugger, geslepen, gewiekst, scherpzinnig, clever,…)

  4. ariadnesdraad Says:

    Van één pot nat gesproken… Luminus en consoorten zijn wel allemaal beetje ’t zelfde zeker ?

  5. Leen* Says:

    Wij (enfin: de Gilbert, ik hou mij daar minder mee bezig) hebben pas ontdekt dat dag- en nachttarief bij onze provider nadeliger is als enkel een dagteller. En ik maar zitten wassen om 21u ’s avonds!

  6. AnneTanne Says:

    Ai, dat is erg…
    Toen hier in de gemeente die groepsaankoop werd aangekondigd hebben we er zelfs niet naar geïnformeerd, omdat we al een paar jaar met meer dan volle tevredenheid ‘onzen ellentriek’ via Ecopower hebben.
    En behalve dat die hele gunstige voorwaarden heeft, zijn we nog het meest te spreken over de ‘Jip-en-Janneke’-taal waarin alle documenten en verslagen zijn opgesteld.

    Maar heb je via die groepsaankoop niet ergens een kanaal om je beklag te doen? Dat kàn toch gewoon niet op die manier… Gerold, zo zou ik me voelen (om niet in handwerktermen te moeten spreken…)

    • zapnimf Says:

      Vandaag was het kanaal een telefoon naar Essent zelf. (zie boven)
      Jaarlijks opzegbaar, dus ik maak straks de balans op en zie dan wel weer. (Ik noteer Ecopower in mijn geheim schriftje. Was dat de leverancier die overlaatst positief in het nieuws verscheen met zijn Jip-en-Janneke-taal? Hèhè)

  7. bart Says:

    allez joepie, zo’n bemoedigend bericht net nu we elektrabel buitengesjot hebben en in’t vervolg tanken bij Essent en Nuon. Ik zie het al helemaal zitten :-/

  8. ysabje Says:

    ik wor turrelut van die energiebedrijven. wraakroepend vind ik het. maar ik kom ook niet verder dan wat puberaal gevloek.

  9. bentenge Says:

    Ik ga eerlijk zijn, aan banken en hun kosten voor niets heb ik een grondige hekel, maar van den elentriek trek ik mij nu ne keer niets aan zie. Die betaal ik gewoon. Aan dienen Lullo van hier helemaal boven. 🙂 Maar ik ben dan ook niet slim, helemaal niet. Ik ben liever lui dan mentaal moe.

    • zapnimf Says:

      Mor seg, ik ga u in mijn volgende blogstukje bedienen. En niet speciaal omdat gij het zijt, maar het stond al klaar.

      Wij waren jarenlang lui. Ooit wilden we eens zelf op eigen kracht overstappen, kregen een bevestigingsmail van de nieuwe leverancier (weet al niet meer wie), maar er zou nog een tweede volgen als het bijna zover was. Ik zeg mijn bestendige betaling op bij de vorige…
      Tataaaa, ik kreeg gewoon een aanmaning tot betalen. Er was niks gebeurd. De tweede mail is er nooit doorgekomen en niemand had iets gedaan. Tof!

      Deze keer volstond een mail naar de groepsaankoop en enkele gegevens over de meterstand en -factuur en een paar klikken op de enterknop. Dat ging vlot.

  10. HansDeZwans Says:

    Heb ook ooit gedacht om over te stappen maar uiteindelijk niet gedaan. Precies maar goed ook als ik dat hier zo lees.

  11. deijsprinses Says:

    ’t Zijn allemaal dezelfde smeerlappen, als ze maar geld uit je zakken kunnen slaan. Je moet tegenwoordig een stoute mond hebben om nog dingen gedaan te krijgen. Bij Luminus zien ze mij nooit 😉

  12. micheleeuw Says:

    Voorlopig blijf ik nog bij Electrabel en betaal schoontjes wat ze me vragen. Eens op werkbezoek daar geweest en daar geleerd dat zij alle distributie in handen hebben en het VERHUREN aan de andere. Hoe kunnen die andere dan goedkoper zijn ? Ik weet het ook niet meer …


Geef een reactie

