Zo dom zijn wij, wij luieriken

   Enkele jaren geleden verhuisde ik mijn financiën alsook die van de kinderen van Dexia naar Argenta.
Het kwam mij namelijk de strot uit om met lede ogen te moeten toezien hoe in januari de verkregen intrest van het voorbije jaar werk afgekalfd (of teniet gedaan of zelfs voor negatieve bedragen zorgde) hoe die goeierds van de bank maar kosten uit hun duim bleven zuigen om mijn geld te mogen parkeren op enkele rekeningen. Leve de bonussen samengesteld uit mijn zuurverdiende centen!

Afijn, ik nam een koe en haar horens en holde op een drafje met mijn opulentie (kuch) naar het plaatselijke Argentakantoor. Later deed ik hetzelfde met de autoverzekering (bijna 100 euro per jaar minder) en betuigde ik mijn dankbaarheid met nog een hypothecaire lening erbovenop, de aanpalende woonverzekering en tenslotte hevelde ik mijn familiale verzekering en het pensioensparen over. Ieder volwassen lid van de familie kreeg er nog gratis een visa-kaart bovenop. En dit allemaal gratis en voor niks. Hoera ende hupsasa!

Nooit had ik kunnen verzinnen dat ik er vatbaar voor zou zijn, maar ik kan mij enkel zo lovend uitlaten over mijn bank omdat de twee mensen achter de ‘toog’ (Ingrid en Geert) mij binnen de korstste keren kenden en herkenden aan de telefoon, weten dat ik de dochter van mijn vader ben, mij vrijblijvend hielpen met een belastingsbrief na te kijken en altijd vriendelijk zijn en daadwerkelijk terugbellen als ze dat beloven. (Daar konden die anonieme troela’s van Dexia een puntje aan zuigen.)

Terwijl ik lustig internetbankier speelde en cijfertjes te verschoof van de ene rekening naar de andere, groeide het aantal verrichtingen aan.
En aan…
En aan…
Tot plots dit in mijn bus viel.

Vijftig enveloppen met uitprintjes van al mijn geregistreerde handelingen die ik dus niet zelf had afgedrukt op het machien in de bank of op mijn eigen printer.
Laat dat nu eens het enige zijn dat niet gratis is bij Argenta : de diensten van de post.
(Al weet ik niet hoeveel deze grap mij gekost heeft, ik heb dat precies gemist in mijn actieve internetspielerei.)

Verbaast het iemand dat ik vanaf nu na iedere virtuele operatie van mijn duiten de fictieve printknop in diggelen tok? Want, al is er op deze pc geen printer aangesloten, ik hoop dat dat voor de registreervolk van Argenta geen bezwaar is en dat ze de postbode en mijzelf nooit meer zo doen verschieten.

30 Reacties to “Zo dom zijn wij, wij luieriken”

  1. Eilish Says:

    ja, eigenlijk, hoe lui kan je zijn …
    Die ‘kleine’ banken zijn ook open op uren dat werkende mensen al lang weer thuis zijn (bij ons toch), dus moet het toch een kleine moeite zijn om af en toe eens te gaan printen, nietwaar ?
    Ik vertik het trouwens om mijn uittreksels thuis af te printen, de printinkt is ook niet gratis, het papier ook niet, en de banken verdienen mijn gedacht al genoeg achter ons gat, dus zolang ik gratis in de bank mag gaan printen, dan doe ik dat

  2. Sven Says:

    Oei, dan mag ik hier ook nog wat post verwachten… Ik zal misschien toch maar beter eens gaan afdrukken, want zoals Eilish zo correct aangeeft : ze zijn bovendien ook buiten de kantooruren open !

  3. huis met tuin Says:

    hahaha.
    en elk papiertje moest in een aparte enveloppe ofzo 😀

    Ik probeer om elk kwartaal alles in een keer af te printen. Dan staat dat ook lekker compact op +A4 vellen ipv op duizend kleine blaadjes.
    Ik denk dat ik nu nog maar 3 kwartaal achter sta.

  4. oon Says:

    Ik sta soms ook een half uur te printen bij deze klein bank. Eens om de 6 maand moet dat, geloof ik.
    Soms print ik ook gewoon naar PDF. Makkelijk en zonder papierverspilling.

  5. Liza Says:

    Ja, gewoon downloaden en opslaan in een Excelleke kan ook bij Argenta. Ik print nooit iets eigenlijk. Hoe minder papier, hoe beter. (Ik kijk toch nooit iets na achteraf.) Nu is het denk ik al meer dan een jaar geleden dat ik mijn verrichtingen gedownload heb, en toch krijg ik geen uittreksels meer met de post. Ofwel heb ik het daar gezegd dat ik dat niet meer moet hebben, ofwel hebben ze dat vanzelf door, ofwel… krijg ik morgen ook zo’n stapel in de brievenbus! Vanavond misschien toch es downloaden dan…

  6. zeezicht Says:

    wat ze ook mogen beloven… niets is gratis.
    Heb me ooit laten vangen om mijn spaarrekening te verplaatsen, na belofte van hogere intresten.
    Na enkele maanden zakten die naar bijna niets meer…
    En uittreksels haal ik zelf, mijn bank is gelukkig dichtbij.

  7. veerle Says:

    En als je eraan denkt alles af te printen zullen ze wel iets anders uitvinden om je geld te kunnen aftroggelen…

  8. Menck Says:

    “Wist u dat uw onafgedrukte uittreksels na 6 maanden via de post worden opgestuurd? Dat geldt ook voor de uittreksels waarvan u het afdrukken of opslaan via internetbankieren niet hebt bevestigd.
    Wilt u de portokosten die hieraan verbonden zijn, vermijden, druk dan minstens 1 keer binnen 6 maanden uw uittreksels af.
    Via uw internetabonnement hebt u zelfs de keuze om uw uittreksels in pdf-formaat op te slaan of om ze op papier af te drukken.”

    Aldus de site.

    Gewoon automatisch de uittreksels mailen zou Argenta ook kunnen. Zulks zou kosten voor de cliënten voorkomen. Maar dat zou dan wellicht weer net iets té positief zijn, zeker?

  9. zapnimf Says:

    Euh… blijkbaar was het niet duidelijk dat ik nu ‘print’ bij een pc waar geen printer is bij aangesloten en dan klik op ‘bevestig afdruk’ en dan gaat het lettertje achter de rekening ook weer van J (ja) naar N (nee).
    Ik heb al dat papier niet nodig. En eerlijk gezegd weet ik zelfs niet of ze die papierberg ooit hebben aangerekend. Ik vind die 50 keer een postzegel nergens terug.

    • cornutus Says:

      Hallo Zapnimf!
      Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn (voor een Hollander). Vriendelijke mensen achter de balie, kosteloze postzegels, gratis creditcards. Toe maar! Ik zou iedere brief die ik van de bank ontving met angst en beven openen. Ik zou namelijk dit verwachten:
      “Geachte heer Nutus, beste Cor,

      Hierbij ontvang je de nota voor jouw vrijwillige bijdrage aan de bank voor twee jaar gebruikmaking van onze gratis diensten. Wij hebben reeds jouw rekening geleegd, maar helaas bleek het tegoed ontoereikend. Wij vragen je vriendelijk het resterende bedrag over te maken en meteen ook je huissleutels bij de vriendelijke mevrouw Ingrid of de vriendelijke meneer Geert in te leveren, daar de woning inmiddels ons eigendom is geworden.
      Mocht deze mededeling je overvallen, dan verwijzen wij graag naar het bijgevoegde en door jou ondertekende contract waar op de achterkant in een lichtgrijze tint de bepalingen betreffende de vrijwillige bijdrage zijn afgedrukt. (Onder een fluorescerende lamp zijn deze het best te onderscheiden van het off-white briefpapier). Als je behoefte hebt aan een schouder om op uit te huilen, dan staat Geert voor je klaar, tot 23.00 uur. Papieren tissues kun je tegen geringe vergoeding krijgen bij Ingrid.

      Met vriendelijk groet,
      Guus de Graaier, directeur Argentabank, afdeling Grabbelen en Grijpen.”

      Gelukkig gaat het er bij jullie anders aan toe! 😉

    • Margogogo Says:

      Had ik dit eerder gelezen dan had ik jullie allemaal vanalles kunnen besparen. Zoals tijd, inkt, papier, and what not.
      Ik ben al jaren bij Argenta en ga gewoon naar de print pagina, bevestig dat ik geprint heb (zonder effectief te printen) et voila, opgelost.
      Ge kunt op ieder moment altijd alles opvragen als ge iets nodig hebt, dus al die uittreksels zijn voor niemendallen vandoen.
      PS: en ja, zeezichtje, Argenta rekent niks aan qua kaarten of verrichtingen en al, dit is nu eens geen fabeltje, se.

  10. ysabje Says:

    autoverzekering ook?
    mmm.
    misschien eens navragen voor volgend jaar.

    en ik ga daar ook iets aan moeten doen, aan die printdingen.

  11. Christel Says:

    In zoiets ben ik ook lui, dus met de regelmaat van de klok valt dat bij mij ook wel eens in de bus; Om dan vervolgens dat in mijn papierbak te keilen.. ik weet het puur verspilling van papier.. shame on me! Maar dat is nu echtig en ’t echtig mijn enigsten defaut! 🙂

  12. Joke Says:

    zooooooooooooooooooooooo herkenbaar! Heb ook dikke enveloppen gekregen van de bank. Ben echter nog te lui om ze open te doen.

  13. deijsprinses Says:

    Ai ai ai! Wat erg voor de postbode die dat moest meenemen! Hij was wel snel een pak brieven kwijt 😉
    Hier is het ook telkens uitkijken wat er met het geld gebeurd. Waar moet je tegenwoordig nog naartoe met je geld?

  14. middernachtsdromer Says:

    Jawadde! Ik ben ook zo’n luilak, maar mijn bank stuurt ze zo ongeveer om de maand op (één enveloppeke per keer dus). Ik moet dringend leren van die ook eens thuis af te printen… Mersie voor de reminder!

  15. Elke Says:

    Net hetzelfde verhaal over overstappen en vriendelijk en zo maar vanaf nu ga ik dus elke ochtend met heel veel schrik naar mijn brievenbus kijken? Dedju toch!

  16. micheleeuw Says:

    Ik druk ze geregeld af maar nu is het toch al lang geleden … Thanks for the reminder.

  17. Sieselaajn Says:

    Oh! :O
    Ik haast me naar de bank!

  18. Zo vrolijk als een otter « appelmoose Says:

    […] uittreksels gedaan. Ik zorg er altijd voor dat die net niet afgeprint worden. Herinner je je die klucht dat ze die eens allemaal naar huis hadden opgestuurd, weet je nog? Wel nu doe ik dat als volgt: ik […]


Geef een reactie

