surrogaatvlezerijen en andere aanbiedingen voor het trendy gezin

   Waarom heeft die tendens over die veertig dagen zonder vlees nu zoveel succes?
Vandaag alleen al las ik blogs van minstens zeven deelnemers die de komende periode flink zullen snijden in hun eigen vlees.
Fijn initiatief, daar niet van. Voor het milieu, zo heet het, niet eens een opstoot van religie om de vastentijd wat bijdetijds elan mee te geven.
Mij hoor je niet tegenspartelen, niet dat ik tel, maar er passeren hier aanzienlijk wat spaghetti’s met gehakt dat geen gehakt is, rijstschotels met kippenreepjes die maar doen alsof en burgers die uiteenvallen van de neppigheid en ook omdat die groensels nu eenmaal niet zo goed plakken. Nu we toch bezig zijn met een hommage, de veggieballen, ook weeral verkleed als gehakt, zijn deugdelijk njammie. Om maar even te wijzen -vingeropmezelf- op de blitse modelburger die ik thans representeer.

Na dit zijsprongetje terug naar de eerste vraag : waarom heeft dat tijdelijk opzijschuiven van gekookt of gebakken dood beest zo’n navolging?

Bij gebrek aan antwoord, draag ik graag nog wat extra groene klankkleur in onzer aller slakkenhuis-oren bij :

Voor deze zomer:
– Drie jaar niet op reis gaan, tenzij met de fiets of te voet. Fieuuuw, daar slinkt uw ecologische voetpoot tot een trippelspoor.

Voor deze winter:
– De verwarming op 19° C ipv 21° C.

Voor altijd:
– Niet strijken. Nooit gesnapt waarom dat niet in meer huiskamers een evidentie is.
– Onder de 15 km, pak de tweewieler. Nee, niet die op naft. De trapson.
– Kleren en ander gerief ruilen/doorgeven.

(Zullen we dat afspreken, ja? Om te laten zien dat je het echt meent?)

Sjonge sjonge. Ik doe dat allemaal. Echt waar. Uw zapnimf is keihard per ongeluk een donkergroene. Om dat wat te milderen ga ik wel mijn droogtrommel houden hoor. En regelmatig een heet bad pakken. Lekker puh.

56 Reacties to “surrogaatvlezerijen en andere aanbiedingen voor het trendy gezin”

  1. Suzette Says:

    Ter compensatie voor al dat plantaardig gedoe douche ik ook altijd minstens een half uur…gebruik ik geen spaarlampen en heb nergens de vloer geisoleerd.

  2. Eilish Says:

    Laat ik nu graag mijn biefstuk, rosbief, mignonetje, varkenshaasje, èn echte gehaktbal eten, wel elke week strijken (welke stoffen koop jij dan, dat die niet gestreken moeten worden, of gaan jullie gewoon verfrompeld uit werken ?) Ik heb bovendien ook nog een beetje compassie met den boer die moet leven van zijn vetgemest koetje/zwijntje, die krijgt zo al veel te weinig voor zijn producten, want de grote ‘marchands’ lopen met hun geld weg.
    Maar inderdaad, de pseudo-groenen gaan hun beestje niet opeten, maar op een paard méér of minder onder de motorkap van hun 4×4 steekt het dan niet

    • zapnimf Says:

      Ik blijf erbij : strijken is voor mietjes!
      Ga eens met je gestreken broek 20 km autorijden, wel je ziet er zo verfrommeld uit als ik die wat aan mijn pijpen trek vooraleer ik die broek aantrek. Wij gaan dus gewoon in kreuken door het leven en geen kat die er wat van zegt.

      Ook al word ik hier praktisch omver gereden door allemaal van die suv-tanks en toebehoren, ik zou die rakkers toch niet van groen, zelfs niet pseudo, durven beschuldigen.

      Niet dat ik iets tegen een boer heb, maar als je iedere producent van voedsel in leven wil houden, ga je bijgod zeer gevarieerd moeten eten.

  3. zeezicht Says:

    maar wat mij dan tegensteekt aan dat vegetarisch vlees: de calorieën!

  4. peperkoek Says:

    Ik houd mijn (bijna) dagelijkse stukje vlees, ik ben niet voor niets als carnivoor geboren 😉 Daarvoor in de plaatszet ik de verwarming op 18 en doe wat meer fietsen deal 😉

  5. Leen* Says:

    Antwoord op de vraag waarom iedereen ineens meedoet: voor Michaël pas!!*smelt*

  6. ariadnesdraad Says:

    Asjemenou ! Heb ik dus toch een groen geweten ?! Yep, want ik strijk niet. Verder vrees ik dat de groene rakkers aan mij geen steunpilaar van jewelste kwijt zijn 😛

  7. Affodil Says:

    Eigenlijk feitelijk nog zo’n zot idee niet om eens een paar weken uit te proberen wat het met een mens zijn lijf doet, geen beesten eten.
    Toen onze jongsten nog thuis was (die eet al 16 jaar niets meer dat heeft kunnen rondkijken) maakte ik reggelmatig voor het hele gezin een vlees/visloze maaltijd. De kids het huis uit en 2 honden erin en je kan wel denken wat het gevolg was. En wat dat strijken betreft: alleen als ’t niet anders kan! Het leven is zoveel meer dan strijken alleen!!!

    • zapnimf Says:

      Ja! Zoveel meer! Confituur pakken ipv leverworst 😉
      Succes.
      Zelf wil ik niet fanatiek doen gedurende 40 dagen, maar gewoon af en toe zonder vlees doet een mens geen kwaad. (’t Is het kieken dat ik niet kan laten en de vis.)

  8. DZV… « natuurindekijker Says:

    […] Dagen Zonder Vlees Naar het schijnt is dat al de tweede uitgave, maar ik heb er pas vanmorgen over gelezen en toen was het al te laat om van de eerste dag mee in te stappen. Dan maar vanaf dag 2. En als […]

  9. HansDeZwans Says:

    Toevalligerwijs heb ik de laatste week niets gestreken. Ik trok de hemden gewoon aan, pull erover en hup, naar het werk. En ik dacht bij mezelf, ja waarom niet. Waarom zou ik die dingen strijken als het zo ook kan? Zap, op die lijn zitten we op dezelfde hoogte.

  10. HansDeZwans Says:

    Aangezien dat jij nu toch al zo goed bezig zijt, dat bad wat je daar pakt, daar heeft toch eerst heel het gezin in gezetten, voordat jij daar ingaat, om zo iets aan het water verbruik te doen. Dit kan er nog wel bij denk ik.

  11. planet of tine Says:

    Hier wordt ook niet gestreken – alles netjes drogen op het wasrek, opplooien en de kast doet de rest.
    Ja, wij hebben de droogkast, nadat hij technisch defekt was, ook niet meer laten herstellen en ook geen nieuwe gekocht. Het moet wel gezegd worden, dat we nog maar met z’n 2en zijn en de berg was dus niet zo heel hoog is.

  12. Nachtbraker Says:

    Consuminderen is hip! Ge zijt mee met uwen tijd, zapnimf! 🙂

  13. madame boerenerf Says:

    Strijken doe ik ook al een hele tijd niet meer. Af en toe de hemdjes voor meneer als ik ze te lang in de droogkast liet liggen. En we hebben geen kinderen dat scheelt ook enorm in voetafdruk 🙂

  14. micheleeuw Says:

    Ik strijk nooit ! Heel soms strijkt mijn schat een rok voor mij die (volgens hem) echt niet zo gedragen kan worden. Vlees eten doen we wel : ik ben tenslotte een leeuw ! Laat die beesten toch scheten laten en verbiedt die vervuilende, nutteloze suv’s …

  15. zwartnochwit Says:

    Wat ik vooral haat is mensen dingen opdringen. En jezelf beter voelen omdat je geen vlees eet, en anderen wel, de snoodaards. (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat jij dat doet, integendeel!)

    Ik vind het allemaal een beetje vreemd. De actie focust toch vooral op de ecologische voetafdruk. Maar volgens mij bezorgden de spaanse aardbeien en mango mij een grotere afdruk dan de 100 grammetjes gehakt die ik gisteren at, maar geen mens dat me scheef bekijkt omdat ik dat fruit in mijn karretje gooi.

    Toch een fijn initiatief omdat de kleine beetjes helpen. Maar ik heb het begin gemist, en wat dan met dat schijfje salami deze middag? Misschien moet ik 40 dagen niet douchen ter compensatie 😀

  16. zwartnochwit Says:

    Ohja, en niet strijken lijkt me een geweldig plan!

  17. ysabje Says:

    ik strijk niet. niet omdat ik zo groen ben, maar vooral omdat ik lui ben (en het overbodig vind). en spaarlampen zijn volgens mij milieuvervuilender dan eender wat.

  18. chelone Says:

    Ik strijk wel, het is een soort van therapie. Als ik strijk, denk ik na over alles en nog wat.
    En geef toe, een ongestreken broek ziet er een stuk minder fraai uit.
    Versgestreken was, op vele stoelen verspreid; een grote inspanning die toch wel loont, elke week opnieuw, we moeten daar toch niet hypocriet over doen.
    Een jong meisje, met een mooi gestreken kleedje, ik vind dat prachtig!

  19. koffiemetmelkensuiker Says:

    Vlees is een goeie bron van eiwitten, mensen hebben eiwitten nodig, zo simpel is dat.
    Al die artificiele producten, ik sta er wat huiverig tegenover … schimmels die vleesvervangers worden, klontjes suiker uit stevia plantjes (mocht het nu nog een siroopje zijn, dan begreep ik het, maar hoe krijg je zoiets in klontjes???) allemaal rare toestanden voor een mensje wiens immuunsysteem in overdrive gaat bij al die gemanipuleerde dingen (allergieën).
    Ik eet gewoon wat ik màg en kàn eten, en dan ook zo gevarieerd mogelijk (wat heus niet makkelijk is met een voedselallergie) het enige waar ik wél op let is of het lokaal geproduceerd kan worden, dus geen afrikaanse boontjes of ananas die met de vlieger naar hier komt 🙂
    En ik neem de fiets naar de bakker, awel ja, dat doe ik.

    • zapnimf Says:

      O maar, ik ben eigenlijk wel grote fan van stevia.
      Moose zocht op : eiwitten zitten ook in peulvruchten, gevogelte, eieren, noten, vis, melk (en vlees). Eten maar.

      • koffiemetmelkensuiker Says:

        En in Griekse yoghurt, en tonijn uit blik 😉 (de griekse yoghurt met 0% vet van Fage is een toppertje wat dat betreft)
        Nou ja, en mijn ijzer probeer ik dan te halen uit dat lapje rundsvlees eens per week.

        Die Stevia, schrijf daar ne keer iets over?
        Ik ken het hoor, vijftien jaar geleden was op dieet met de slanklijners, en toen al kon je de plantjes kopen. Er werd toen geadviseerd om de blaadjes te drogen en te verkruimelen in wat je ook maar zoeter wou maken, maar het was mij toen te veel gedoe ..

        Ik heb, voor de zoon die alles wil geproefd, gezien en bekeken hebben, een doosje met klontjes gekocht, en man (!) die dingen zijn mierzoet!!! (en ik vraag me ook af waarom ze dat doosje nou niet ofwel vol hebben gelegd, ofwel een kleiner doosje hebben gebruikt? Dat trekt toch op niks, die losse klontjes?)
        Maar wat nou het voordeel is ten opzichte van gewoon suiker, dat ontgaat mij … ?

  20. rowan Says:

    Awel, wij eten alleen vlees van een ons bekend varken, vegetarisch vlees koop ik niet, want vlees is per definitie niet vegetarisch, ik heb geen rijbewijs en rijd dus ook niet met de auto maar wel 220km per week met de fiets (moesten er mensen zijn die denken dat ik gewoon mijn huis niet uitkom), de verwarming staat standaard op max 18° (en we doen een trui aan) en we douchen ons zeer zuinig.
    Maar ik strijk wel, want anders ligt dat niet schoon in mijn kast.

    • zapnimf Says:

      Ojee, wauw, jij wordt mijn idool! Nog straffer, het kan. Het. Kan.

      Hoezo? Moet de was schoon in de kast liggen? Bij ons plukken ze gewoon hun proper ondergoed uit de wasmand, want ik haal dat niet op tijd, die kast.

  21. veerle Says:

    Veertig dagen zonder vlees… maar heb je al eens uitgerekend, die ‘vasten’ duurt dit jaar 47 dagen… de Kerk neemt hen beet…

  22. Marjelle Says:

    ‘Ik ben behoorlijk groen zonder er m’n best voor te doen’ als ik dat zo lees. 😉
    Strijken doe ik ook nooit en die nepgehaktballetjes en dito hamburgers zijn idd erg lekker ook in Nederland.
    Biologisch vlees eet ik zo’n 1x per twee weken, en op vakantie ben ik allang niet geweest, tenminste als je weekendjes weg enzo niet meetelt. Een auto heb ik ook al niet. 😉

  23. Katrien Says:

    Wij dagenzondervlees. Geen 100% omdat we niet fanatiek moeten doen.
    Maar waar ik mij wat aan stoor is de veronderstelling dat wie meedoet voor de rest toch een ecologische voetafdruk heeft die meer dan ruim verminderd kan worden.

    Het is belachelijk idealistisch dat ik hoop dat eenieder naar eigen vermogen zijn best doet om minder en bewuster te verbruiken.

    Ja, wij doen dat. En consuminderen gaat zoveel verder dan spaarlampen en de chauffage op 19 (wat al zotjes warm is overdag.) Dus waarom zouden wij ons best niet extra mogen doen om eens mee te vasten en er achteraf wat nieuwe receptideeën en goei gewoontes aan over te houden?


Geef een reactie

