De pure bakfietswijverij

zapnimf1kleinlichtroze-op-wit    Anderhalve maand te laat, maar ik wil toch eens gezegd hebben hoe jammer het is dat Plan B wijlen is.
‘Plan B? Plan B?’ hoor ik u sputteren.
Plan B was een half uurtje puur genieten per dag op VIER. (VIER? VIER? Dat is een tv-zender.)
Helaas waren Mme Zsazsa en ik de enigen op aarde die ernaar keken. Zij dan nog omdat ze erin mee speelde.
D’r zat geen reclame in Plan B. Dat alleen al is reden om te kijken. Hoe zeldzaam.
Maar dan nog keek ik uitgesteld, want in de drukte van de vooravond, kon ik echt niet mijn kookpotten, de agenda’s, de praktische regelingen in de steek laten.

Het concept was totaal onrealistisch : al wat je hier ziet, kan je zelf thuis ook knutselen.
Jajajajajaja. Toch, zo sympathiek maken ze ze niet meer.

De eerste maanden dribbelde een hartstochtelijk manspersoon doorheen zijn moestuin en demonstreerde the dos and the don’ts van duizend soorten groenten.
Na iedere aflevering verlangde ik haast naar een midlifecrisis waarbij ik mijn huidige staat van leven aan de wilgen wou hangen en mezelf een bioboerderij in Galicië gunde.

Groentenman werd bij de aanvang van de winter vervangen door een koppel couchsurfing girls met camera. De inboorlingen van de vreemde steden deden hun best, maar ik vond het idee van ‘ontspannen’ terrassen naast een drukke baan, over hekken klimmen om een stadszicht te bemachtigen net iets te ingewikkeld om er de lol van in te zien.

Beter werd het toen ene Titus, gepresenteerd als een handige harry, meubels eigenhandig ging bricoleren. Tussen de bedrijven door mikte hij klontjes suiker in een glaasje van op 20 meter afstand. Ik vermoed er nog steeds een illusoire truuk achter. Titus, die ik in een vorig leven nog herkende als acteur, freesde schuine kantjes en voren, laste rommelmarktbrol tot design, cirkelzaagde de poten van kasten, figuurzaagde een speelgoedgeweer, plakte houtlijm tot een trap van 13 meter. En allemaal zonder veiligheidsbril of handschoenen. Heel plezant om op drie meter afstand van het scherm gade te slaan, maar hola, iedereen die zich waagde aan zijn project om een bad te vervormen tot een schommelstoel, mag zondag bij mij thuis komen eten.

Mme Zsazsa en Dorien Knockaert planden iedere week een feestje en verzorgden in één trek de attributen ervoor. Op kot, kantoor of kantine overal sloop er ambiance in.
Grappige ideeën alom, maar bij je eigen wandelfeestje denk je wel : Zot? Al dat werk voor één dag? En ook : geef mij die kettingzaagkabouters en mijn hof wordt een permanent fuifgebied. Ondertussen roerde Dorien in potten met ingrediënten en knisperde er iets exotisch mee.

De minister van de dag of het ministerie van ideeën brachten allerlei initiatieven aan het licht, waarvoor je al echt een chagrijn moest zijn om er niet van te smelten. Biologisch, hergebruik en sociale ontmoetingen in één.
Ik werd er helemaal bakfietswijf van.
In de goeie zin.
Als mijn broodtrommeltje een slaatje herbergt, dan voel ik mij bakfietswijf.
Als mijn collega op haar naailes mijn trouwkleed in elkaar naait, dan noem ik haar een bakfietswijf.
Als mijn plattekaastaart gelukt is, ben ik bakfietswijf.
De kerel die op zijn elektrisch brommertje naar Volta ruisde : bakfietswijf.
Bakfietswijf als pars pro toto voor een hele levensstijl.
Maar ze moeten niet gaan treuzelen op het fietspad, die bakfietswijven, want daar krijg ik het van.

Kortom, Plan B is ware bakfietswijverij. Je voelt je gezond, milieuvriendelijk en ’t is plezant bovendien.

Probeer het alleen niet thuis na te apen, dat komt niet goed. (zie morgen)

22 Reacties to “De pure bakfietswijverij”

  1. ruimtevisser Says:

    Is dat toevallig plattekaastaart met maanzaad?

  2. bart Says:

    Groenselman Wim komt geheel zelfstandig terug, overigens. (vanaf maart, een half uur per week op 4). Moest ik weten op welke dagen en welk uur, mijn digidingk zou al geprogrameerd staan.

  3. Menck Says:

    Een allegaartje van her en der bijeengeharkte bestaande tv-concepten en het een nieuw jasje aanmeten: dat was Plan B. Het afvoeren vond ik dan ook een zeer strak plan.
    Titus De Voogdt mag me dan al een sympathieke mens toeschijnen, maar wat hij realiseerde was bovenal arty-farty. Zijn loft verwerd veeleer tot een soortement van rariteitenkabinet dan dat de daadwerkelijke afwerking in zicht kwam. Spielerei troef. De constructie van zijn trap was wél top, het moet gezegd.
    Alle hulde voor Wim Lybaert en zijn moestuinonderdeel. Dat Vier hier een wekelijks programma van maakt, verheugt me, ook al ben ik allerminst een moestuinfanaat. Lybaert is een pure, aanstekelijke mens en een enthousiaste hobbyist die ook zonder de media beslist niet uit zijn rol zou vallen.
    Geen greintje hulde echter voor Mme Zsazsa. Stenig hem of haar die dat mens op tv deed belanden. Zowel ‘Allemaal feestjes’ (Wat was me dat voor een ‘gebakken lucht’-concept, zeg!) als zij leken wel om ter snelst te wedijveren om als ‘hopeloos inhoudsloos’ te worden bestempeld. Voor dergelijke lege dozen hebben we in onze contreien een passende naam: een kalle. Laat Dorien Knockaert maar de pluimen in haar gat steken, want zij verdient ze.
    De rest van Plan B herinner ik me nog vaag. Het maakt me niet rouwig.

    Zo. Ben ik dan nu officieel een chagrijn?

    • zapnimf Says:

      Dat weet ik niet, want je hebt net niks gezegd over die initiatieven van die ministers van de dag. Net waarop ik doelde. Ik weet nu wel dat gij geen bakfietswijf bent. 😉

      Allez, Menck, ik heb alle afleveringen opgenomen en gezien. Ik vond dat echtigintechtig verfrissend. Helemaal ikke in het diepst van mijn dromen : sociaal, groen (en het dan nog doen ook) en de nieuwe hippie.

      In dezelfde categorie kijk ik wel eens naar Fabriek Romantiek. In dezelfde week maakte de knutselbabe lampjes uit een koffieservies. Zij gebruikte daarvoor een viskesbak en een diamantboor (of toch iets dat door porselein geraakt) want het water moest de boor afkoelen. Mme Zsazsa deed hetzelfde met een minibeiteltje en een hamertje, klop klop klop, meteen klaar. Als ik moet afwegen, kies ik toch voor Plan B. Net dat allegaartje maakte het voor mij zo toppie.

    • zapnimf Says:

      O zeg, gij ook al, straks heeft alleman het gezien?!

  4. Marjelle Says:

    Ah, je bent een ‘vooruitziende Vlaming’… 😉

  5. muggenbeet Says:

    IK heb er ook heel wat afleveringen van gezien en sluit me grotendeels aan bij de opinie van Menck. Sommigen hadden het, anderen veel minder.

  6. onlytheemperorwearsyellow Says:

    Ik hield wel van de brooddoos. En van de tuinman en van Titus.

  7. micheleeuw Says:

    Titus is een goeieacteur en een sypathieke gast. We hebben er al tegen staan praten na een voorstelling. Het programma ‘plan B’ niet gezien …


Geef een reactie

