Maar het was wel goedkoop!

zapnimf1wit-op-paars     Geen puik idee of ik grijp het bij de lurven.
Geen vergetelheid of ik heb ze al wel eens begaan.
Geen tuinblogger of ik wil erbij in een goed blaadje staan.
(Wat overigens ook geldt voor de rest van het mensdom, behalve dan misschien voor de domme mens, die wil ik niet per sé paaien, maar de rest? Geen grotere aandachtshoer als… ja ok, jullie snappen het.)

Zoals ieder najaar, kocht ik mezelf de pleuris aan bloembollen. Deze keer ging ik volslagen loos aan de minipaasbloemen.
Zoals bijna ieder najaar, bleven die zakjes onaangeroerd onder de carport rondslingeren.
Tuinbloggers inpalmen is één ding, maar daadwerkelijk gaan wroeten in moeder aarde, terwijl je evengoed ‘Castle’ op tv kan observeren of wat chicklit kan bladeren? (De terminologie past me al.) Dat is zooooo vermoeiend. En weerbestendig. En oers. O god, terwijl ik nu naar buiten kijk, merk ik dat de tuinstoelen en parasol nog steeds ergens rondzwerven in ons plantsoen.

DIGITAL CAMERA
Versta me niet verkeerd. Ik mag er graag in hangen, liggen, zitten, feesten, slapen, maar ik reikhals naar de dag dat al die groensels zichzelf kunnen reguleren. Binnen de perken.
Hoezo? “Het brengt me tot rust”??
Pakt dan een kalmeerpil.
Of doe zoals ik: niks. Dat is pas rust.

De herfst sloeg over in de winter.
Kerst en nieuwjaar sloegen toe.
En ik sloeg slaagde erin, midden in de Action -jeweetwel, daar waar je heengaat als je niks nodig hebt en verlaat met een volle kar- zo’n niet meer te vinden gloeilamp -ping- boven mijn hoofd te laten zweven. De glazen vazen waren in afslag. Ongeneerd graaide ik het hele schap leeg. Welgeteld vijf. Thuis vulde ik ze net voor de feestdagen met potaarde, die in een optimistische bui door mij in bulk was aangesleept. Ooit.
In één trek door pootte ik mijn verwaarloosde narcissen erin. Waarna ik de hele plantentuin de warmte van mijn waskot in sleepte.
Eentje voor mijn zus (kerst), eentje voor minizaps peter (2 januari), eentje voor de poetshulp, eentje voor minizaps meter (vorige dinsdag) eentje voor mezelf.

Tot zover mijn geniale inval.
Mijn zus moest het doen met een vaas grond. Bij de peter piepten er al enkele millimeters groen, de poetshulp verwelkomde reeds twee centimeter en de meters pot en die van mijzelf, sja… wij strelen iedere morgen enkele ongelijke stengels groen.

Kunnen die ondingen nu niet bloeien zoals in de commerce?
Gelijkmatig en wat rapper?
Dat je al die wortels zou zien, was ook niet de bedoeling.

 

31 Reacties to “Maar het was wel goedkoop!”

  1. Eilish Says:

    Ik vind die wortels wel wat hebben !
    En, was dat nu zo erg om in die aarde te wroeten ? Buiten is dat niet anders hoor (hooguit een beetje natter, harder, kouder ;-))

  2. veerle Says:

    Met die wortels erbij is het didactisch materiaal voor in je klas.

  3. pharailde Says:

    Je hebt toch al een pot groen, tussen al dat wit
    (en mijn paaslelietjes op de oprit, die al in knop stonden voor het begon te sneeuwen en vriezen, staan nu uitbundig te bloeien)

  4. Nachtbraker Says:

    Toch al straf dat de wortels onderaan zitten en het groen bovenaan. Zo mislukt vind ik het dan toch niet.

  5. micheleeuw Says:

    Je hebt toch al groen. Ik vind het nu al mooi maar wil wel een foto eens de bloemen er ook zijn. Afgesproken ? 🙂

  6. Leen* Says:

    Allez, ik vind dat juist schoon, met die wortels, maar ik loop dan ook rond in fruitmandjurken tot op de grond.

  7. Linda Says:

    Het komt goed hoor, ze gaan echt nog wel bloeien denk ik. Wederom heel hard gelachen. Vooral om je omschrijving van de action. Ik zie trouwens een prachtig bos achter je huis dus volgens mij is je tuin vanzelf al mooi…

  8. bentenge Says:

    Die parasol buiten, dat is pas echt optimisme !!!

  9. Christel Says:

    Het is groen in huis, dat is ook zowat alles.

  10. appelmoose Says:

    Dat waren narcissen?
    Euh… straks zijn het aardappelen met narcissnippers voor het avondeten, schat…

  11. ariadnesdraad Says:

    Ik moet toch echt ook eens naar de Action 😉

  12. Marjelle Says:

    ‘Groensels die zichzelf kunnen reguleren’ dat lijkt me ook wel wat. 😉 Nu heb ik geen tuin (en ook geen hangmat helaas), dus dat scheelt alweer.

  13. elke Says:

    Ik heb hier hetzelfde voor met tulpenbollen en vermoedelijk ook nog andere. Zou ik ze nu nog in een pot droppen? Hoewel, dan moet ik naar buiten om potaarde te zoeken, want die staat ergens in de tuin. Ondergesneeuwd. Weeral.

  14. Affodil Says:

    Ik had dus ook een grote zak narcisbollen gekocht. Te vroeg om ze te planten in de tuin want er stond nog “iets” in de weg. En omdat “iets” in de weg bleef staan, heb ik me mogen haasten om die ondingen allemaal in het donker in de grond te mikken. Intussen merk ik dat ik ze toch niet allemaal ondersteboven gepoot heb, want hetgeen bovengronds komt ziet er niet uit als die wortelen…


Geef een reactie

