Tasten in (het) Duister(s) geldbeugel

zapnimf1kleindonkerroze-op-lichtroze    De brievenbus is leeg op twee brieven na.
Twee loonbrieven zelfs.
Twee loonbrieven die een geïndexeerd bedrag zouden tonen. Yeah yeah.
De mijne draagt altijd zo’n leeuwtje links bovenaan. Ondergetekende krijgt haar pree van de Vlaamse overheid. Jeweetwel, zo’n verguisde ambtenaar die maar de helft van de tijd doet alsof ze werkt.

Vierkantige Vlaamse leeuwtjes zijn bijgevolg altijd voor mij. Deftige brievenopeners daarentegen zijn niks voor mij. Eén ruwe vingerhaal, één verminkte enveloppe en één blik daarna doen de vraagtekens uit mijn lieflijke hoofdje slaan. Bijna 1000 euro te betalen? Hoezo dokken? Ik moet krijgen! En mag het wat meer zijn? Ik frons, ik grom, ik overloop in gedachten, ik vermoed een boete, mijn humeur verdonkert eensklaps vijf maten in een nog te oerknallen eigen wereldbestel, ik onderzoek iedere letter op die brief om een reden voor deze ploerterige streek te ontdekken.
Van Duister?
Onze straat nummer 31?
Gossie, dat is de overbuurman…
… en zijn jaarlijkse verkeersbelasting die ik hier in repels gescheurd heb!

Hoeveel toeren mag je cilinderinhoud draaien voor 1000 euro? Mijn rekening bedraagt slechts een fractie van de zijne.
Nuja, bij ons staat er dan ook niet ineens een zweefvliegtuig op de oprit uit een zelfbouwpakket. Al zit daar niks van paardenkracht in. Vermogen des te meer. Je bent nu eenmaal een rijke Hollander of niet.

En ik ben het arme domme blondje dat het mag gaan uitleggen.

Sorry! schreef ik op de versnipperde briefomslag, nadat niemand in het volledig verlichte huis opendeed en ik op mijn hakken weerkeerde.
Sorry! Ik dacht dat het mijn loonbrief was. Hij zat in onze bus.
Helaas, het is een rekening. Voor u.
Nogmaals sorry.

En schaf u een lichtere wagen aan. Zijt ge niet beschaamd?
Maar dat durfde ik niet hardop te schrijven…

28 Reacties to “Tasten in (het) Duister(s) geldbeugel”

  1. Joke Says:

    Amai, die auto is groter dan ons huis, want dat betalen we niet eens aan grondbelasting. (maar ja, ik woon dan ook in een achtergesteld gebied)

  2. Nachtbraker Says:

    Sommige mensen hebben gewoon té veel geld… Lang leve de neoliberalistische kapitalistische maatschappij, zeker? Nu moet ik wel even mijn aandelenkoersen checken!

  3. Vee Says:

    Watik mij nu afvraag…..waarom deed hij de deur niet open ????

  4. Petra Says:

    Hoe Hollands; een zweefvliegtuig, maar wel uit een zelfbouwpakket.

  5. Affodil Says:

    Dat zou mij nu ook kunnen overkomen, zie. Eerst openscheuren en dan pas ontdekken dat het niet voor mij is. Correctie: dat is mij al gebeurd. Ambetant, he? Alhoewel het zou nog ambetanter geweest zijn als het een vettere loonbrief geweest was…

  6. micheleeuw Says:

    Ik scheur de enveloppe ook altijd in frieten maar zie eerst na of het wel voor mij is omdat ik de post van mijn schat niet open doe (en hij de mijne ook niet). Dat was in het begin de afspraak (de mijne) en na al die jaren is dat nog zo (maar nu niet meer nodig). 😉

  7. Psycho Chicken Says:

    Waarom zijn sommige mensen zo jaloers van anderen? En die 1000euro “belastingen” gaat inderdaad naar luiaards zoals jij…..

  8. bentenge Says:

    Die foto van die rekening is bij mij niet zichtbaar. Censuur heet dat dan.

  9. Marjelle Says:

    You put a smile on my face. 😉 (Waarom opeens in het Engels? Ach, why not.)

  10. Menck Says:

    Die rekening zou ik anoniem gepost hebben. Niet aanbellen en ook geen tekst, dus. Wat niet weet, niet deert.
    Enne… 1000 euro? Met welke bolide rijdt die kerel?

  11. Psycho Chicken Says:

    En dan? Gelukkig dat er mensen zijn die consumeren en véél belastingen en taxen betalen! Hoe zouden wij anders al die ambetantenaren, werklozen, “zieken”, ocmwers en allochtonen onderhouden? Daar reeds eens bij stil gestaan? Of denk je zoals de meeste linkse ra**en dat men geld gewoon drukt in een drukkerij?
    PS. en woon maar eens rechtover iemand die je gaat googlen en je achtergrond gaat uitspitten op http://www…...


Geef een reactie

