Het delirium van de orka

zapnimf1kleinlichtroze-op-wit    Mijn omgeving is bevolkt met dominantjes.
Naast mijn kinders, de bomma, de rechtergeburen, alle verkeersovertreders op mijn pad, een vierde van mijn leerlingen, nu ook de badmeester.
Anderhalf jaar enkele keren per week spetploeteren; vier lengtes schoolslag en eentje crawl maal tien, en pas dan roept die pief naar mij : “Wat doe jij nu?!” (wadoedegaana?)
Mijn baantjes waren afgewerkt voor die dag, ik stond rechtop in het water, klaar om te gaan douchen.
Ik kijk verwonderd om me heen of hij tegen mij praat. Hoezo, wat doe ik nu? Ik heb toch niet in het water geplast? Iemand op zijn neus geslagen? Mislukt waterballet afgedraaid?
Ondertussen molenwiekt hij beide gestrekte armen rond zijn schouderas (denk aan Popeye die rap zwemt in de tekenfilm) : “Jij probeert het wereldrecord crawl te breken of wat?”
Deze makke tuthola snapt het nog steeds niet en kijkt geïntimideerd naar de struise kaalkop. Zo’n Popeyehoedje zou ‘m beslist staan.
“Je moet uit-drij-ven. Uit-drij-ven met die armen. Jij zwemt te snel. Zo verlies je te veel energie. Komaan, probeer eens en minstens één seconde gestrekt blijven met die arm.”
Mijn grote bek moet blijven liggen zijn in mijn kleedkastje, want ik durf niet anders dan zijn bevelen op te volgen. Vervolgens verzuip ik de boel bijeen. Het proces van ademhalen correleert niet meer met de beweging en wil te pas en vooral te onpas lucht happen. De imitatie van een dronken orka, zeg maar. Mijn leermeester is niet geamuseerd. Hij verplicht mij tot nog enkele lengtes, terwijl hij aan de kant meetrippelt en de lucht droogmaait. Geëngageerd is de tiep wel.
Terwijl de rest van mijn medezwemmers met een sluik half oog dit tafereel gadeslaat en onder water ongegeneerd uitblaast van : ‘Chance dat hij die troela heeft uitgepikt en niet mij.’ klinkt het :
– “Waarmee denk je nu dat je bezig bent met je benen?”
– “Ik dacht dat dat zwemmen heette?” piep ik.
Als ik in het verleden al dacht dat ik sierlijk kon waterklieven (en in dat idee soms bevestigd werd door nitwits- blijkt nu), is dat inzicht nu in twee strenge badmeesterblikken verpulverd.
– “Je steekt je arm te snel in het water, je moet verder reiken.”
– “Zo’n benen gebruik je alleen maar in de spurt. Nu moet je trager peddelen.”
– “Naast je oor blijven met dat hand, je gaat schuin. Evenwijdig steken, die armen.”
– “Onder water rechtdoor trekken.”
Wanneer hij afkomt met zo’n reuzebikkel om tussen je benen te steken, boer ik alle borrels terug uit en waag het toch om te zeggen : “Jamaar, ik wil nu wel mijn petatten thuis gaan schillen.”
De orka zit zowat tegen het delirium aan.

De dagen daarna, als hij er niet is, oefen ik en oefen ik en oefen ik tot ik inderdaad in 18 slagen de overkant kan bereiken (ha! probeer een keer, beste lezertjes), maar met de ademhaling zit het nog niet helemaal koosjer. Nog steeds dreig ik te ontploffen van gevangen luchtbellen die niet het verhoopte parcours schuiven.
Maar Vik, ik mag ondertussen Vik tegen Popeye zeggen, lost met zijn tips ook deze onvolkomenheid weg.
Alsook de okseltik en de arm die niet te hoog uit het water mag komen.
En het spelen met de bikkel, die in ’t echt poolboy heet (niet te verwarren met een hete poolboy) heb ik ook al boven de knie.

                                       
De keer erop meent Vik dat ik een duikbrilletje nodig heb. Uiteraard stapt Brave Hendrika vanonder de droger meteen de Decathlon binnen. Dat had ik wel eerder mogen doen. Ineens zie ik iedereens fouten onder water. Uit-drij-ven! bubbel ik bij mezelf! Uit-drij-ven!

Tegenwoordig zwem ik vijf banen crawl op enkel armen met de bikkel tussen mijn dijen en vijf baantjes schoolslag. Nu en dan steek ik zelfs een heerschap voorbij dat op het eerste zicht keurig krachtig voortbeweegt, maar die eigenlijk maar wat zenuwachtig zwaait met die armen. Tssssss.

Vik vindt dat ik goed bezig ben.
Hij speurt alweer naar een volgend slachtoffer. Gegarandeerd een vrouw.
De rest van de redders vinden Vik een praalhans.
Ik glimlach als een dolfijn als ik hem tegen zijn volgende slachtoffer hoor : “Wat doe jij nu?” (Wadoeddegaana?)

59 Reacties to “Het delirium van de orka”

  1. Menck Says:

    In onze contreien heten die kerels gewoon ‘redder’. Hun taak wordt officieel omschreven als ‘instaan voor de veiligheid van de zwembadgebruiker en zorgen voor een optimale hygiënische toestand van de infrastructuur van het zwembad’.
    Het komt er kortweg op neer dat zo’n redder tijdens de openingsuren niet veel anders doet dan in een stoeltje naast het zwembad zitten. Lesgeven doet hij al zeker niet, laat staan dat hij zou roepen ‘Wadoedegaana?’. (Of zoals bij ons: ‘Wattoeigienu?’)

    • zapnimf Says:

      Het moet zijn dat het een recalcitrante is, want de rest beantwoordt helemaal aan jouw beschrijving.
      De vrouwen zijn heel vriendelijk, die slaan wel eens een praatje als ik aan hun kant het zwembad verlaat.
      Eén vent is een vreselijke zeur over het werk en de ploegbaas die hem niet kan hebben en die moet steevast zijn leven aan mij vertellen.
      De andere mannen zijn gewoon man : die zeggen niks. (knikken als ik door ga)
      En dan die ene die het zijn taak vindt om de vrouwen in het bad te leren zwemmen. Ik haal de meiden die hij voor mij onder handen heeft genomen er zo uit : die drijven tergend lang uit.

  2. Petra Says:

    Mijn dag is al goed vanwege het ‘wadoeddegaana’. Heel bruikbaar hier ten huize. Niks meer “ben je nou helemaal gek geworden” of “wie is hier nu van de ratten besnuffeld”, nee gewoon ‘wadoeddegaana’. Dank voor deze uitbreiding van mijn Vlaams vocabulaire.

  3. Oon Says:

    De poolboy! In mijn tijd bestond dat niet, mijn kinderen moesten mij dat ook uitleggen, want ik had ook wel een bepaald heerschap voor ogen.
    Ik vind het eigenlijk wel goed dat er nog zo’n redders bestaan. Iets tactvoller had misschien wel gemogen, maar zo doen die tenminste wel wat.

  4. AnneTanne Says:

    Oh ja, ik weet weer waarom ik zwemmen haat…

  5. elke Says:

    Ik denk heel erg van oowwwmygooooood en ben blij dat ik niet ga zwemmen. Hoewel ik het enerzijds wel chique vind dat jij nu kan crawlen gelijk de beste. En dat allemaal veur nietent. Lucky bastard.

  6. Christel Says:

    Zolang als hij je er geen rekening voor presenteert, zit je goed zou ik denken! Maar oh wee, als hij op het einde van de maand met zijn factuurtje er staat voor het aanleren van de perfecte crawl aan een tariefke van 10 Euro/min. Dan zou ik toch eens roepen: “Watdoedegijna!”

  7. Stef Den Flater Says:

    Dat is er ene die, wegens gebrek aan schoolkinderen, maar les geeft aan volwassenen. Het is zeker niet iemand die zijn geld verdiend door niets te doen.

  8. Leen* Says:

    Hier in de Kempen zitten de redders enkel op hun gat, ge moogt eigenlijk best content zijn met dat actieve exemplaar van u!
    Mijn crawl trekt ook op niks, de Gilbert heeft er eens vijf minuten tijd ingestoken en ging toen zuchtend weer zelf zwemmen.

  9. De Fruitberg Says:

    Wees tevreden dat je wat lessen krijgt. Dat is niet iedereen gegeven!
    Tip van Supermasj: nu je een lengte kan afleggen in 18 slagen, moet je ook leren om niet eindeloos alleen maar lengtes af te leggen. Je gaat je snelheid opvoeren door na een opwarming 200-400 m 200 m drill in te bouwen (google eens op ‘Catch-Up’ en ook “Drill Freestyle training”). Daarna even los ezwemmen en nog enkele sprintjes (4 x25 m) te trekken met 20 seconden rust (waarbij je op je techniek focust).
    Met een techniek van 18 slagen per minuut moet je met de correcte training als vrouw ongeveer 3 km per uur kunnen afleggen

  10. Ilse Says:

    Hier ligt nog een pullboy (nooit geweten dat het poolboy was) in de kast verloren te liggen. Een personal coach… Dat wil ik ook wel!

  11. Vee Says:

    Ah daarvoor dienen die bikkels
    Ik gebruik die in de zwemles als drijfdingen gooidingen doorgeefdingen, maar dat is gewoon iets om vrouwen mee te versieren
    En gij zo een frank blad datu zo laatdoen haha
    Maar feitelijk waarde gewoon fier dat hij u de moeite vond om teverbeteren hé

    • zapnimf Says:

      Ik dacht gewoon dat ik al keigoed zwom…
      Dat dient dus eigenlijk om je benen stil te houden. Gezien ik minder moe word van alleen op mijn armen te zwemmen doe ik dit zeer nauwgezet.
      Oja, en om vrouwen te versieren dus. Vijftig, kaal en dominant… helemaal mijn ding.

  12. veerle Says:

    Een zwemabonnement had ik al gekocht, maar baantjes trekken was er nog steeds niet van gekomen. Nu ik me realiseer dat ik misschien ook zo’n Vik kan tegenkomen denk ik dat ik dat abonnement wel eens per ongeluk zou kunnen verliezen ofzo.

  13. Ilse Says:

    Luidop zitten lachen, kan happy gaan slapen 🙂 thx

  14. Heidi Says:

    Ik hapte spontaan mee naar adem! Crawl en de okseltik, ze hebben mij dat ook proberen uit te leggen. Blub.

  15. ili Says:

    Moehaha.. Geef mij toch maar de poolboy

  16. HansDeZwans Says:

    Een praalhans ken ik niet, wel een lapzwans.

  17. ruimtevisser Says:

    Ik begin te denken dat gij helemaal niet zo stoer en frank zijt, als ik eerst dacht!

  18. Divertje Says:

    Ik heb nooit gedacht dat ze stoer en frank is…. alleen maar gefrustreerd zagen en op anderen hun kap zitten….

  19. micheleeuw Says:

    Ik zie het je zo doen : lang, slank, elegant, …
    Zou ik ook graag terug doen : baantjes trekken, maar het is zo vervelend alleen en ik vind niemand om met me mee te gaan !

    • zapnimf Says:

      Hahahaha, jaja, lang, slank en elegant, thats me. Not.
      Ik ga liever alleen zwemmen omdat ik met niemand rekening wil houden. Met je kop onder water kan je niet leuteren over wat er gisteren op tv was.

  20. Patsy Says:

    Op woensdagnamiddag ga ik – terwijl de kindjes zwemles volgen – ook baantjes trekken. Dit zal nooit meer hetzelfde zijn, nu ik dit stukje van jou gelezen heb 🙂
    Eens kijken of ik ook in slechts 18 slagen aan de overkant geraak en zo’n poolboy wil ik ook! 😉

  21. ysabje Says:

    Nu ik u zo in levende lijve heb mogen ontmoeten – omringd door een berg broodbeleg en met uw haren in de wind – vind ik dit stukje zowaar nog veel grappiger.


Geef een reactie

