Niet alle pausen zijn heilig. En buschauffeurs nog minder.

zapnimf1kleindonkerroze-op-lichtroze1   Het vervelende aan kinderen, is dat ze bij wijlen een flinke verspilling van ruimte kunnen zijn.
Dan spreek ik meer bepaald over de plek voor de tv. Of nog gedetailleerder : mijn zitbank. Ingenomen door een meerkoppig vormeloos hoopje tienervlees dat bij voorkeur overdag -weekendoverdag- -naschooloverdag- de kijkkast afstelt op belabberd Amerikaans puberentertainment. Het soort dat overdubbed wordt door schreeuwerige Hollanders met een accent. En waar zonder twijfel krullerige blonde bimbo’s de hoofdrol voor hun rekening nemen.
Af en toe waag ik mij aan de machtsstrijd om ter eerst de afstandsbediening buiten het bereik van de tegenpartij krijgen en houden. In het kort komt het hier op neer : ik heb thuis niks te zeggen.
Sport? Schoolwerk? Een boek lezen? Hoor ik u denken. Helaas, alle drie de activiteiten behoren mij toe. Het dichtst aanleunend bij sport bij die jochies, is het speedbewegen van de duim over een plat apparaatje en het om ter snelst vastgrijpen als het piept. Zoonzap deed vroeger nog enkele geslaagde pogingen tot atletiek, maar sinds hij door een knie is gezakt tijdens het lopen, gaat hij enkel nog naar een maat met een huisfitness… frieten eten.

U begrijpt, met zulke duffe exemplaren moet mammie zich heiliger dan de paus voordoen. Dat gaat van hardop veroordelen van die kwaliteitsarme bocht, verklaren dat zij zich houdt aan wat verantwoord kijkmateriaal heet. Iedere dag promoot ik een portie actualiteit en hersenloze beeldvulling wordt hier onomwonden beperkt tot het minimum.
Zogezegd.
Heimelijk sla ik de goorste brol op op de digibox. (En ook wel wat canvas hoor, op rotzooi alleen kan je niet teren.)

Met nog slechts vier procent plek op die recorder en weersomstandigheden die erom vroegen, plande ik vandaag een hele vrije dag onderuitgezakt op mijn zetel. Aspe (waarin ik de acteurs zo bedroevend slecht vind spelen), Castle (altijd hetzelfde plot, de beste vriend heeft het gedaan), ik vertrek (Nederlanders die hun geluk gaan beproeven in het buitenland en dikwijls verkeerde inschattingen maken.), alle bouwprogramma’s (mijn zwakke plek), George Gently, Silent Witness, Downton Abbey en in dat kielzog de hele bbc-reutemeteut, Groenland, Met man en macht… allemaal zat dat op mijn onverdeelde aandacht te wachten.
Bij het uitwuiven van mijn schattige kroost deze morgen, klapwiekte ik mijn handjes ras van vergenoegdzaamheid tegen elkaar. Beeldbuisje… here I co-ome!

Niet eens het eerste programma uitgekeken of daar tuimelden onverwacht drie vrouwelijke bevrozen bulten sneeuw naar binnen : de bus kwam niet opdagen. Aaaagrrrh.

Deze pedagogisch gefundeerde moeder heeft vandaag heel veel soep gemaakt. En nog eens soep.
En buschauffeurs op bloedstollende wijze afgemaakt, tijdens het roeren in de soep.

33 Reacties to “Niet alle pausen zijn heilig. En buschauffeurs nog minder.”

  1. AnneTanne Says:

    ” ik heb thuis niks te zeggen” wordt hierboven beweerd…
    ‘Ik heb thuis niks te zeggen’ lees ik hierboven… Om mij slechts een paar paragrafen lager ter realiseren dat die zapnimf die thuis niks te zeggen heeft er wel in slaagt haar kroost de bus te doen nemen als er sneeuw ligt….
    (Sinds zoonlief op de middelbare school zit ben ik tijdens elke sneeuwperiode de strijd aangegaan ‘de-bus-of-de-fiets’, maar behalve in het eerste jaar moet ik zeggen dat ik zeer pedagogisch onverantwoord de strijd verloren heb, en zoonlief zegevierend op zijn stalen ros de 10 km aanvatte…)

  2. Christel Says:

    Gij maakt daar soep voor! Ik zou zeggen:”Ge weet de groenten liggen, de bouillonblokjes, etc!!! Maak mij maar wat soep!” Dat deed ik daarnet dus ook: “Voor mezelf en Mijnheertje Koekepeertje, lekkere soep maken.

    Zoveel heb ik hier thuis te zeggen. 🙂

  3. Leen* Says:

    Oh, een hele dag gatliggen en tv kijken, wat een luxe!
    Bij mij is dat slechts avondvullend. 😉

  4. Vee Says:

    Die van ons moet volgend kaar op kot
    Willen of niet
    Wij willen plaats in de zetel

    Ik vertrek is ook mijne favoriet

  5. pharailde Says:

    Het was/is genoeg dat ik een dagje verlof neem voor mezelf, of een baaldag of zo, of er was/is er één ziek, of onverwachts geen les, of vroeger thuis, of ze gaan niet naar de les, of … en hoe groot ze inmiddels ook zijn, en hoe goed ik ook agenda’s en zo in de gaten hou, het blijft prijs

  6. Menck Says:

    Ik zal het u nu al verklappen: Groenland loopt goed af.

  7. Stef Den Flater Says:

    Hier is er net 4% van de digicorder … vol. Was jij niet de persoon die anderen wil aanzetten tot het lezen van boeken?

    • Appelmoose Says:

      Daarom net staat die digicorder vol. We lezen boeken ipv TV te zien.
      Die van ons is trouwens een ghost digicorder. Hij neemt soms programma’s op alleen voor zijn eigen.

    • zapnimf Says:

      Dat is een vorm van prioriteiten stellen, Stef.
      Al eens geteld hoeveel boeken je kan lezen als je niet strijkt?
      Hoeveel wandelingen je kan maken als je niet moet shoppen op zaterdag?
      Hoeveel blogs je kan lezen als je je kinderen op hun kamer opsluit?

      Maar om je toch gerust te stellen en ook omwille van opvoedkundige redenen natuurlijk, geef ik hier nog een lijstje te lezen mee :

      Jussi Adler-Olsen : Serie Q (De vrouw in de kooi, De fazantenmoordenaars, Flessenpost)
      Lucy Dawson : Nooit meer met jou, Met huid en haar, zijn andere vriendin
      Ben nu in weer een Jeffery Deaver bezig : Onder Druk

      Ik geef toe, sinds ik terug blog, moet de gazet er het meest aan geloven.

  8. ruimtevisser Says:

    OOh die gedubde kinderseries zijn zooo erg!
    Toen mijn kinderen vroeger naast TV-kijken ook nog speelden, af en toe, deden ze dat altijd in het dub-Hollands. Ik geef die series daar de schuld van.

    • zapnimf Says:

      Tiens, hier blijven die plat Antwerps klappen?
      Ik stuurde mijn jong naar een heropvoedingskamp, moesten ze dub-Hollands gaan praten. Hoewel, gisteren kreeg ik het op mijn sissen van het nepmarokkaans dat ze aan tafel bezigden.

    • pharailde Says:

      O ja, de onze deden dat ook, lang geleden. Je kon zo goed het verschil horen als ze gewoon tegen elkaar praatten, of van ‘rollenspel’ deden. Dat was bovendien nog in een tijd dat er geen aparte Vlaamse versies van animatiefilms gemaakt werden, enkel ‘Hollandse’

  9. micheleeuw Says:

    Hier geen kinders die moeten pedagogisch (of anders) opgevoed worden, maar ook een (bijna) volle digicorder
    Sedert we elk een computer hebben (hij de pc en ik de laptop) moet de tv eraan geloven. 😉

  10. Marjelle Says:

    Ja, programma’s als Ik vertrek en Downton Abbey vind je ook op mijn digibox terug, alleen heb ik het rijk alleen, dus ik kan ongestoord tvkijken tot ik een ons weeg. En dat gaat ook vervelen. 😉


Plaats een reactie