Vanitas vanitatum (stok)

  
   “’t Is komkommertijd, laat ik het mij eens gemakkelijk maken met het uitvinden van volslagen onzin en mij zo een kronkelweg banen tot de diepste regionen van blogspace, misschien blijft er met een minimum aan geluk wat faam aan mezelf plakken.”
   
Een gedachtenworm die ik toedicht aan de bedenker van alweer de volgende stok.
Stokken dienen om in wielen te steken, mijn beste, onthou dat een keer. Of je ex ermee af te ranselen. Of om erop te kauwen als de volksmond er ‘zoethout’ tegen zegt. En in een uitzonderlijk geval kan je er ook mee voor de spiegel tussen je vingers staan draaien, ingepakt in je roze minirok, een ouderwetse waston omgekeerd op je kop en dromen dat je het marjorettenbestand van je dorp aanvoert. Een uitzonderlijk geval dat ik in mijn jeugdjaren wel eens placht uit te beelden bij gebrek aan een goeie film op tv. (De andere mogelijkheid was gaan tapdansen in de garage op mijn klompen, maar laten we dat vooral stil houden.)
  
   
Maar toch, omdat uw zapnimf de kwaadste niet is, strijkt ze nog eenmalig over haar hart. Tweemalig… driemalig… hm? Wat voel ik daar? Neen, onder de bh-beugel. Ja daar. Warempel, een kluit gevlochten ijdelheid, weliswaar ingebed in zachte vlokken euh… vet.
Ai, gestreelde vanitas, neppiger dan dit kan het niet worden, maar ik moet bekennen dat zulke soorten aaitjes mij doen afgaan als een gieter… een fiere. Ik ben er ontvankelijk voor.
   
Of Madameblogt en Passe-vite (update : ondertussen zijn daar Tante Annie, 2complex2understand, Kris Kras, Margo, Elle , Lalena, De Gentse ZwijgerMenckElke (een afteraward), ’t Vliegend Eiland, Luipaard en Storm bijgekomen) daar enige rekening mee hebben gehouden, weet ik niet, maar… tataaaaa… ik werd er vernoemd in eenzelfde zin met ‘briljant’! Owkeey, mijn blog eigenlijk feitelijk. Dat de persoon erachter een fatalistisch kreng is dat het liefst met gefundeerde tobotokkels de mensheid in de grond zou willen boren, heb ik tot hiertoe nog kunnen verdoezelen. Mede dankzij het gegeven dat je voor onderbouwd gezemel misschien ook iets van je onderwerpjes moet weten? Vandaar dat ik mij beperk tot triviale quatsch. Banaliteiten uit eigen huis. Briljante banaliteiten vanaf nu dus! 
Briljant als : ravissant, puissant, exorbitant, charmant, eclatant, frappant, pikant!
   
(Andere ik : “Jaja, vooral.
Ik ken er nog zo’n paar : 
Zap, straks weer navenant gestrand met je kokkel in het zand.
Onderhand nog niet geleerd, simulant?
Toch markant, zo’n minimum aan gezond verstand.
Redelijk gênant, dat vallen door de mand.”
   
Andere ik wordt als een dissonant ontmand, de arrogante vijand!)
   
Maar we wijken af.
Ik hoor nog een paar kandidaten te selecteren die ik op mijn beurt mag meesleuren in het rad der stok. Mijn criteria zijn simpel : Als ik met uw geschriften hardop heb moeten lachen, staat u erbij. Of het hier uitlachen betreft of niet, laten we veilig in het midden.
   
Alfabetisch gerangschikt, want aan voortrekkerij doen we niet :
   
Allez, een flard micronepotisme is natuurlijk nooit verloren. Met de deze moet ik wel lachen. Verplicht. Dat is eigen aan het partnerschap, aan huisjes weltevree en het adagio : ‘Vrolijke vrolijke vrie-ien-den, vrolijke vrien-den da-at zijn wij’. De eerlijkheid tikt nu wel hardhandig op mijn schouder om me te sommeren dat, als hij al eens iets schrijft, de ‘hahahaha’s’ afkomstig uit mijn bek, talrijk zijn. (Ook uit herkenning omdat de familie zap op allerlei ordentelijke manieren plastisch afgebeeld worden.)
   
Het lachen voorbij. In zijn geval heet het proesten en achteraf de tafel met de schotelvod moeten afkuisen. Afgrijselijk foute boel en wie niet doodvalt van het lachen bij zijn Colalollyman, blijft gewoon doorleven… als zuurpruim.
   
Sja. Sja. Waaf en waan. Waanzinnig zelfs. Totaal pedagogisch onverantwoord, dat ze zoiets ooit na de geboorte niet gesmoord hebben, het blijft een van de raadsels in de wereldgeschiedenis. Hoewel, ze blijft geweldig om mee te schuddebuiken, vanop afstand dan, want voor je het weet heeft ze haar slechte invloedklauwen in je billen gezet en dan valt er alleen nog te hopen dat je het telefoonnummer van een goeie exorcist bij de hand hebt.
   
Sabine. Waarvoor ze het woord zelfrelativering hebben uitgevonden. En trezebees. Trezebees van de ex dat is. Meteen twee van de hoofdrolspelers die de kop van jut mogen vertolken en die bewijzen dat bloggen een volwaardige vorm van (leed)vermaak is. Zonder twijfel komen daar binnenkort nog bazen, buurvrouwen en boertige beuzelaars bij. Onmiddellijke omgevingen aan de kaak gesteld. En hoe! 
   
Geen kop van jut hier. Slechts een knot zottinnen en een Coltrui (zie boven), die graven in hun eigen belevenissen, hun fantasieën en in andermans zaken. Nooit normaal, altijd geschift, maar o zo diagonaal geschift. Vermijd koffie drinken tijdens het lezen ervan. Vooral niet als je net propere kledij hebt aangetrokken.
   
Het laatste wat we ervan lazen was ‘Auf wiedersehen’. Ik pak dat letterlijk. Wedden dat Kris dat geen paar weken volhoudt of ze jinglebelt haar absurde kijk op de media, haar kroost en haar ongenaakbare positie als oermoeder weer om onze oren? En anders starten we een petitie. Ze was een dagelijkse bulderlach waard. Hup Kris, hup. Wees kras!
    
Single zijn en de kaap van de dertig gepasseerd. Het zal je maar overkomen. O, toevallig is het me al eens overkomen. Als ik twee jaar terugkijk, zit ik terug in het gefrunnik waar deze deerne zich staande houdt. Herkenning herkenning! En grinniken (snurkend), meevoelen en jaloers zijn omdat ik in tegenstelling tot haar geen steek kan koken, laat staan schminken.
   
Ons kent ons. Omdat ik er eigenlijk maar zeven mag aanduiden (Huh? Zeven dwergen, zeven anjers en rozen, zeven hoofdzonden, zeven blogs?) Tellen we madame er efkes niet officieel bij omdat zij mij deze stok heeft aangedaan. Maar haar tussen de mazen van het net laten schieten zou een schande zijn. Wie nog geen luidruchtig plezier aan deze dame heeft beleefd, steekt nu zijn/haar vinger op en ik maai hem tot de oksel af met de cirkelzaag… wat me nog een billijke straf lijkt. Toch moet er in haar jongere jaren iets vreselijks mis gegaan zijn met madame. Haar geest is nooit meegegroeid met haar leeftijd. Ben ik efkes blij dat mijn moeder (die slechts enkele jaren ouder is) niet met die kwaal worstelt. Zo’n energiebom is onmogelijk te harden als dochter. Als lezer daarentegen… 
    
Ook helemaal alleen op het humoreiland, deze knaap (geen flauw idee welke gezegende leeftijd deze mens reeds in zijn lenden en leden heeft zitten). In plaats van gieren en brullen begin je hardop in jezelf te praten : “Blogbaas, wil je met me trouwen alstublieft?” bijvoorbeeld. Of : “Hugo Matthyssen heeft zijn gelijke gevonden.” En ook : “Dat iemand die kerel hem eens rap een persoonlijke tekenaar cadeau doet en een uitgeverij!” Daarna gniffel ik. Een beetje in het wilde weg.
   
   
Mag ik van de gelegenheid gebruik maken (iemand roept : uiteraard troela, ’t is uwen blog!) om als voetnoot Duvel en Zeezicht een alternatieve bos bloemen onder hun neus te steken?
(Tulp eigenlijk ook, maar die staat nog minstens vijf ruikers bij mij in het krijt, dus voor jou zullen het pisbloemen uit de hof worden, kind!)
Deze drie zou ik willen nomineren in de categorie : commentaren waarmee je zapnimf haar amandelen kan bewonderen. En als je snel bent ook nog het vulsel in de achterste kies.
   
Als we dan toch bezig zijn :
Zabrila : meest opmerkzame lezer
Lalena : meest op de vingers tikkende lezer
Mijn echte vriendinnen : meest onzichtbare lezers
U : volhouder tot het einde van dit stukje! Bravo!
   

16 Reacties to “Vanitas vanitatum (stok)”

  1. elke Says:

    aha, ik vond hier een aantal onbekenden. Off we go… whieieieieie… (teveel naar Bridget Jones gekeken).

  2. zeezicht Says:

    Ik sla achterover bij dit epistel. Daarbij valt mijn stokje in de hoek van schaamte.
    Maarrrrr… iemand heeft geluk… ik heb Chocomoose ook aangeduid, die slaat dus twee vliegen in een klap.
    En je hebt gelijk, er zijn zoveel interessante blogs dat het moeilijk kiezen is.
    Bij de weg… je bent vergeten de award mee te nemen!
    Maar je hebt wel de links gemaakt, waar ik de botten ven ken.

  3. De Huisvrouw Says:

    Maar hargl een stok. En nu moet ik ook nog merci zeggen zeker? Allee merci Snornimf. Effenaf. Pffff. 😉

  4. micheleeuw Says:

    Weer schitterend gedaan. En jij vraagt je dan af hoe het komt dat iedereen je steeds stokjes toesmijt ? 😉

  5. De Huisvrouw Says:

    Oh en uiteraard ook uit naam van Jutblogt. Zucht.

  6. veerle Says:

    Ha, ik had je ook nog willen nomineren met als zelfde criterium dat je schrijfsels me hardop doen lachen, maar aangezien anderen je de briljant al hadden toegegooid, heb ik het maar gelaten. Maar je ziet, die briljant komt toch terecht waar hij thuishoort.

  7. zeezicht Says:

    Haha zap, hoeveel keer heb jij dat stokje al gekregen?
    Jij wordt overal genomineerd. Dus ben je nog wel eventjes bezig.
    Voor als je mijn reactie nog niet gelezen hebt:
    de award is Italiaans, er staat: ‘brillante premio’ dus toch juist!

  8. tulp (D.) Says:

    Valsigaard, je noemde me gewoon omdat ik meer zou reageren !!!
    En ja ja, die bloemen komen nog zene, pfffffffff.
    En btw, die foto van zoonlief zijn kamer heb je ongegeneerd kunnen nemen omdat ze zo netjes gestofzuigd was he ? he ? he ? ……

  9. muggenbeet Says:

    ik ken er bijna niemand van, dus dat wordt -na de vakantie- een ontdekkingstocht.

  10. Duvel Says:

    “‘t Is komkommertijd, laat ik het mij eens gemakkelijk maken met het uitvinden van volslagen onzin ………..
    ……..Of het hier uitlachen betreft of niet, laten we veilig in het midden.

    Snik, dank je wel, zoveel eer verdien ik niet .
    Al blogs die je vermeld zijn stuk voor stuk parels en ik vind ze beter dan die van U.
    Nogmaals dank. …snik

  11. annava Says:

    En ook ik heb je niet in mijn lijstje gezet omdat ik er al zeker van was dat je (helemaal verdiend) véél awards zou krijgen.
    Lachen dat ik op deze pagina al gedaan heb, niet te doen. Niets dan lof, niets dan lof.

  12. zapnimf Says:

    @Elke : Noteer jij ook iedere dag hoeveel je bent bijgekomen of afgevallen bent dan?

    @Zeezicht : Niet teleurgesteld zijn dat hij geen enkele vlieg klapt, de mens is wat wereldvreemd.
    Bwa, naar mijn weten heb ik drie vermeldingen gekregen, waarvan één omdat ik teveel reageer (wiewiewie -geluid sirene). Awel, ik vind dat nog net kunnen 😉
    O, de award met zijn regeltjes. Gnkoerf, in alle egotripperij vond ik dat ik die mocht overslaan. Trouwens, ik heb wat gepoterd, maar het is nog niemand opgevallen tot hiertoe.

    En jee, in ’t Italiaans is ’t wel goed? Dat zeg je dan nu… nadat ik al overal ben gaan rondbazuinen hoe je briljant schrijft. (Zapnimf drinkt nog een glaasje wijn en besluit van zich niks aan te trekken van haar blunder.)

    @Huisvrouw aka Jutblogt : *Grijns (van oor tot oor)*

    @Micheleeuw : ’t Was de laatste. De laatste zeg ik je!

    @Veerle : Ja, waar halen ze het uit, zeven. Vijfendertig wilde ik er om te mogen nomineren.

    @Tulp : Slechte vriendin! Echte vriendinnen verklappen niet dat ze de stofnetten komen plukken bij een ander! Maak er maar ineens orchideeën van of zwarte rozen… en een bijpassende vaas.

    @Muggenbeet : Ja sè, jij wilde dat blogfeestje overslaan hè?

    @Duvel : En jij komt wel naar het volgende blogfeestje hè? Ik breng alvast mijn goeiendag mee en mijn biceps, die verdien je wel!

    @Annava : Hoeveel witlof zat daartussen? Merci zenne.

  13. zeezicht Says:

    Ik snap niet dat iedereen ‘brilliant’ leest. Er staat toch duidelijk: brillante, waar zien ze die extra i ?
    brillante betekent eigenlijk glanzende.

  14. zapnimf Says:

    Zeezicht, lieve blogmevrouw, wat jij nu alleen nog moet snappen, is dat je het ER NIET MOET BLIJVEN INWRIJVEN, dat ik domblond ben! 😉

  15. Pimpajoentje.be » Awardstokding Says:

    […] die er iets aan doet, dus heb ik in de rapte iets ineen geflanst. Kudos voor Zapnimf die het mij al voor deed trouwens, nice! Behalve het kleur en de spelfout misschien Aanschouw, nu ook zonder spelfouten en […]


Plaats een reactie