De kroniek van een maagverkleining : stap 1, de huisdokter (3)

    Op 1 juli wiebelde ik zenuwachtig de tijdschriften van de salontafel bij de huisdokter. Die heeft gelukkig een zitbank, in tegenstelling tot de tandarts.
Deze mens moest mij wijze raad geven om mij door het proces tot fotomodel 2012 te loodsen.

Hij zei : goei beslissing, want het is de bedoeling dat het gewichtsverlies blijvend is.
Hij zei : Ga eens op de weegschaal staan.

Het internet leerde mij eerder dat een BMI van 40 vereist is om ook voor de ziekenkas groen licht te krijgen.
Handjeswrijvend verheugde ik mij al op een zomer waarbij ik naar niks hoefde te kijken om die laatste (nodige, maar niet echt) kilo’s erbij te krijgen. IJsjes, taartpunten, chocolade, here I come! Dit is een beetje het vettige kantje van de zaak : moeten bijeten want anders weeg je te weinig om in aanmerking te komen, maar ho, mij hoorde je niet klagen.

Ik ging dus op de weegschaal staan en de dokter zemelde : “O, je weegt precies genoeg voor de minimum BMI. Grmbl. Ik was ervan overtuigd dat ik nog drie kilo te gaan had. Niet dus. Rotweegschaal!

Hij zei : Ai ai, mijn lintmeter komt toch al flink in het rood (= buikvetmeting).
Hij zei : Ik verwijs je door naar professor H. van het UZA

De trein was vertrokken.
De dokter kon me op 8 augustus ontvangen voor een inleidend gesprek.
Ah jak! Op 8 augustus wilde ik in mijn nieuwe pyjama in een ziekenhuisbed liggen. Het zou iets meer voeten in de aarde hebben, merkte ik.

 

(gastric bypass / maagverkleining 3)

14 Reacties to “De kroniek van een maagverkleining : stap 1, de huisdokter (3)”

  1. Margogogo Says:

    We hadden het er al over: het is ongehoord dat je verplicht een BMI van 40 moet hebben vooraleer de ziekenkas tussenkomt.
    Je moet je dus eerst compleet ziek vreten, nog extra kilo’s aankomen om dat BMI te behalen, daarmee alle mogelijke gezondheidsrisico’s nog een pak vergroten en dus eerst aan morbide obesitas lijden, en dan pas kan je met je eigen centen _want je betaalt al je ganse leven ziekenkas_ jezelf gezond laten maken.
    Wie preventief wil zorgen dat het niet tot morbide obesitas komt, kan het schudden. Iemand die dat snapt?

  2. tijdtussendoor Says:

    Nee, snap ik niet. En ik die dacht dat het mss dag hospitaal zou zijn. Helemaal niet op de hoogte van de gang van zaken dus 😉
    Komt wel goed, meid, verzorg je!

  3. stefdenflater Says:

    Met alle respect, maar dat is iets dat ik zelf niet zou overwegen mocht mijn leven ervan afhangen (wat overdreven, maar toch). Dat soort operaties zijn niet aan mij besteed. Ik ben ervan overtuigd dat ik nadien nog veel ongelukkiger zal zijn en nog minder goed in mijn vel zal zitten dan voordien.

  4. veerle Says:

    Ik sluit me aan bij Margogo. Het is totaal niet te begrijpen dat je eerst zo’n hoge BMI moet hebben voor je iets kan terugtrekken.

  5. hilde Says:

    ben je al terug thuis? alles OK tot dusver? spoedig herstel gewenst… en laat die kilos nu maar verdwijnen!

  6. zeezicht Says:

    ik zag daar ergens augustus staan, dus je hebt het al achter de rug?
    succes!

  7. Mme Zsazsa Says:

    Moh, het is al achter de rug!!

    LOL, nu snap ik de 6cl pas! 🙂

    Veel sterkte seg en al een chanse dat ge nog wel altijd kunt drinken, wat een geruststelling!!

  8. micheleeuw Says:

    Laat je daar goed verzorgen en daarna thuis door Moose ! 😉

  9. Marjelle Says:

    Ik vroeg me af hoe het nu met je was na de operatie, maar zie dat je gelukkig alweer een paar blogs geschreven hebt, ga even bijlezen en nogmaals sterkte en beterschap!


Geef een reactie

