Hij vond mij normaal, open, aanwezig, vlot, aansluitend en ik boerde in zijn gezicht

   3 oktober : Bespreking testen : glansrijk doorstaan. Niks dat niet gefikst kan worden.
10 oktober : Laatste afspraak met de chirurg/prof H., dat lekker dier. Hij geeft groen licht en regelt nog een afspraak met de anesthesist en een gastroscopie, allebei op 26 oktober.

“Nee, je kan niet zelf rijden als je verdoofd bent geweest voor de gastroscopie, neem iemand mee die je kan voeren”, tuit hij zijn betoverende lippen.

Thuis :
Pruttelend : “Jamaar, dat is een woensdag, dan heb ik wel een belangrijke vergadering in Brussel.”
Verongelijkt : “Wàt is nu het belangrijkst, ikke of uw onnozele vergadering??!”

Zo snorden zappelmoose, eentje ervan lichtjes uit zijn hum, in de vroege schitterende ochtend naar hun rendez-vous met de anesthesist. Dat bleek een heel mooi meisje van begin 30 te zijn. Dat humeurprobleem loste zich vanzelf op, maar de bedwelmingsdokter (moose nu, ik op 10 november -bedwelmd dat is) wilde mij uithoren over mijn eventuele hartproblemen. Of ik rookte, of dronk, mijn ouders corpulent zijn, of er hartstoornissen in de familie zaten, of ze eens mocht luisteren met de stethoscoop naar mijn longinhoud. Dat was dan dat en ik sleurde een ei zo na kwijlende appelmoose mee naar buiten.

Mij was de wrake. De kerel-dokter die aan de lopende band buisjes in keelholtes pookt, was in één woord eenlekkergeilstuknjammiedroomvoer. Driewerf eilaas dat ik hem van mijn minst goeie kant (links op mijn zij) kokhalsend tegemoet trad. Voor ik snoeperig kon knipogen, had de verpleegkundige al iets verdovends in mijn keel gespoten en duwde ze mij links op de brancard. Mega-appetijtelijke-artsie friemelde een mondstuk in mijn bek en hup daar ging de tube de maag in.
“Niet slikken, vooral niet slikken.” (slik! Auw!)
“De eerste vijf seconden zijn het lastigst, blijf ademen.” (tranen stromen naar één kant over de neusbrug)
“Ik ga nu de maag in en bekijk of alles er normaal uitziet.” (kots kots)
“Geen paniek, ik pomp wat lucht in de maag.” (boer nog een boer en nog en nog dat stopt niet)
“Heel goed, wat je nu voelt ben ik die tot tegen de 12-vingerige darm bots.” (ik ga dood!)
“Bijna klaar, ik ga een biopsietje nemen hieeeer en hieeeer.” (gulp speeksel, braak, boer, vanalles dat in het gewone leven niet getolereerd wordt)
“Dat was perfect, nog enkele seconden volhouden, dan trek ik hem eruit.” (raar abnormaal geluid, ben ik dat?)

De verpleegster geeft mij een doekje. Voor ik kan vragen waarvoor dat dient, merk ik dat ik mijn haar, mijn trui en mijn nek volgespuugd heb met innerlijke maagsappen. Nou, ik denk niet dat bink-esculaap mij erg verleidelijk vond de voorbije 4 minuten. (Zolang duurt dus een maagonderzoekje op zoek naar een schadelijke bacterie.)

Omdat moose zijn aversie bekend is voor alles wat geneeskundig een beetje griezelig oogt, had ik hem naar het hokje aan de overkant gedirigeerd, met zijn boek. Hij kwam er gezellig weer bij, net toen ik vroeg, wat die verdoving in de keel nu precies deed dat ik geen auto mocht rijden, want ik voelde mij toch kip. Kip volstaat, lekker hoorde nog niet tot de mogelijkheden.
“O maar, u mag best zelf met de auto rijden… Dat is als je volledige verdoving neemt, met infuus.” Infuus? Echte narcose? Ik gluurde eens stiekem schuldig naar moose en liet een beslommering dwalen over zijn ‘onmisbare vergadering’.

Maar niet te lang, want ik kreeg een brief (!) mee van mijn geneeskrachtig lustobject. Als de buitenkant hem niet direct beviel, mijn ingewanden vielen hem toch vast en zeker mee :
(zijn woorden)
Mooi (symmetrisch) (mmmm, niet echt, maar het benaderde het woord)
Vlotte (exploratie)
Aanwezig(heid van maagvocht)
Open (pylorus)
Normale (mucosa van bulbus)
Sluit goed aan (eigenlijk:  diafragma-insnoering in retrograad sluit zich goed aan om het toestel)

Besluit : keilieve griet met ravissante keel en gracieuze maag
Allez, in het echt stond er : Normale gastroduodenoscopie

Met de peristaltische contracties zit het ook wel snor.

En ook : Er werden biopsies genomen voor Helicobacter pylori. Indien positief dient deze geëradiceerd te worden met amoxicilline 1 g en 2 pd, in combinatie met Pantomed 40 mg 2 pd gedurende 7 dagen.

Jeetjemina. Niemand die mij contacteerde. Ik hoop maar dat ze me straks niet naar huis sturen. (nvdr : nee, maar dat wisten jullie ook al hè lezertjes?)

 

(gastric bypass / maagverkleining 11)

49 Reacties to “Hij vond mij normaal, open, aanwezig, vlot, aansluitend en ik boerde in zijn gezicht”

  1. Joke Says:

    dat was ‘dan nu één reden waarom ik niet heel dik wil zijn’.

    Wat een nachmerrie! Ik begin al te kokhalzen als de huisarts zelfs nog maar aanstalten maakt om een houten stokje te nemen om in mijn keel te k(loopt kokhalzend weg van haar computer).

  2. zeezicht Says:

    een gastroskopie mét verdoving is veel minder gevoelig.
    ik heb ze beiden gehad, dus ik kan vergelijken!
    het enige verschil is dat je na de verdoving een uurtje moet bekomen, voor je naar huis mag.

  3. Mevrouw Meisje Says:

    Ik had ooit een scopie, maar dan via een andere lichaamsopening en ik dank nog altijd het ziekenhuis op mijn blote knietjes voor de verdoving, waarvan ik compleet van de wereld was. Ik mag er niet op peizen dat ik geheel bij mezelve zou zijn tijdens deze genante situatie ! En over twee jaar moet ik het opnieuw laten doen (screening wegens familiale dingen) mét het maag-onderdeel er ook bij. Mét verdoving jong, zoveel is zeker. Ik vind het wel knap dat jij het zonder deed, want ik stond daar ooit bij en dat zag er VERSCHRIKKELIJK uit !!

  4. Mevrouw Meisje Says:

    Aan de andere kant, mijn ma (die er vier kinders) uitperste, zegt altijd : nog niets meegemaakt dat zo lastig was als 4 bevallingen ! En aangezien de mijne er vlotjes werd uitgeplukt tijdens een keizersnede, weet ik waarschijnlijk niet mee te klappen daarover. En jij dus weer wel 🙂

  5. HertogJan Says:

    Met de peristaltische contracties zit het ook wel snor…..?
    Moose blij zeker ?

  6. Marjelle Says:

    Heel vervelend zo’n onderzoek. Ik moest ooit nadat ik blauwe contrastvloeistof had gedronken een slang in m’n keel proppen – ik hoor nog de ongeduldige en nare stem van de verpleegkundige – en toen ik een tijdje later gruwend en kokhalzend de slang er uitkwam was ik net een smurf. 😉

  7. Menck Says:

    Ook al twee keer zo’n darm + cameraatje moeten inslikken voor een maagonderzoek. De hel.
    De tweede keer stelde ik de behandelende arts voor om die camera misschien eens rectaal in te brengen om alzo tot bij mijn maag te komen. Zijn repliek: “Ik hou niet van sepia-beeldekes.”

  8. Mme Zsazsa Says:

    Mor eik seg, ik dacht altijd dat zoiets een fluitje van een cent was.

  9. Christel Says:

    In een ver verleden heb ik dankzij tal van maagontstekeningen ook eens een gastroscopie moeten laten uitvoeren. Ik heb een klein valiumspuitje gekregen.. was ook nodig zunne!! Gedver, als ik er aan terug denk!!! Goed inademen… focust u daar maar op mevrouwtje! Yeah right, terwijl jij die slang in mijn keel duwt! Gaat perfect, loopt gelijk een trein (NOT) 🙂

  10. tricky Says:

    hilarisch, je verslag! dat het op dat moment niet allemaal zo leuk was (understatement!) kan ik me heeeel goed voorstellen… maar je schrijft erover alsof je het zo zou kunnen overdoen… (mét verdoving dan natuurlijk!)

  11. HansDeZwans Says:

    Ik weet als je zo op een verhoogd bedje op handen en voeten moet leunen en ze zijn bezig met een darm in uw achterste, is ook niet altijd prettig.

  12. Margogogo Says:

    En dan beweert men dat loodgieterij een knelpuntberoep is. Tssk.
    Dju, ik moet dringend ook eens een buis of kabel of darm of slang of iets in 1 van mijn lichaamsopeningen laten proppen, ik wil mee met deze hype!

  13. micheleeuw Says:

    Ik zou ook zo reageren als jij, Zapje, want ik walg al bij het tandenpoetsen ! Gelukkig nog niet moeten laten doen. Of ik daarmee normaal ben, durf ik niet te beweren. 😉

  14. Joke Says:

    Iemand zich ooit laten opereren van speen?

  15. lies Says:

    Stuurt ge mij de naam en het adres van diene dokter eens?


Geef een reactie

