Bij de prof, een lekkere brok van mijn leeftijd nochtans (4)

   Ik mocht nog veel zeggen, hij zou mij eerst binnenste buiten laten keren om vast te stellen dat ik chronisch ziek was en dan pas zou hij er eens over nadenken hoe hij dat ging oplossen.
Wat hij wel wist, is dat ik geen 72 jaar zou worden met het gewicht dat ik torste. Al de kwaaltjes die nu vervelend zijn zoals zweten, snel moe zijn, kortademig, dat was allemaal nog onschuldig. Wat je niet voelde, daar school het gevaar : diabetes, hartfalen, bloeddruk.
Die vent kan een mens opmonteren zeg!

Daar zat ik dan met mijn lijstje op mijn knieën bang te zijn :

– Hoe groot is de kans dat ik dood ga? Complicaties?
Wie zegt dat hij nooit iets voor heeft is een leugenaar of ene met beginnersgeluk. Complicaties tussen 0 en 4%. (Ik hoop dat ik die 25ste niet ben!) Dat is dan eten dat in de buikholte terecht komt en ontstekingen geeft.
– Kan ik nog bloed geven nadien? Best niet, ge zult het zelf nodig hebben.
– Hoe weet u dat ik hier nog 40 jaar verder mee kan leven? Dat weten we omdat deze techniek reeds toegepast werd vlak na de oorlog om maagzweren te verwijderen. Hij is helemaal niet nieuw, moest je dat denken. Alleen, een maagzweer wordt nu met medicijnen opgelost.
– Hoe zit dat met de stoelgang, want ik heb griezelige verhalen gehoord over Margriet Hermans. Wat Margriet overkwam is misdadig, het mens heeft geen darm meer over, laat staan een maag. Dàt gaan we dus zeker niet doen.
– Quanta Costa allemaal? Ziekenkas betaalt terug, je komt in aanmerking. (NVDR : ik ben verzekerd, ik weet nu dat alle facturen van een maand vooraf en drie maanden na de operatie volledig terug worden betaald. Voor de ingreep zelf en het verblijf in het ziekenhuis betaal ik een franchise van € 125. De overige rekeningen (eerder en later) gaan via de mutualiteit en daar betaal ik het remgeld zelf van.)
– Nietjes of een ring? Hoe snij je me dan open? Tien jaar geleden was de maagring zeer populair, maar die dragers komen tegenwoordig met bosjes terug binnen want ze kampen met ontstekingen en andere euvels. Ringen plaatsen wij niet. Wij nieten de maag kleiner met drie gaatjes waarvan eentje het kijkgat is.
– Vitaminetekorten? Zoja, wat ga je eraan doen? Ja waarschijnlijk, je zal pillen moeten nemen.
– Hoelang lig ik dan strijk? Donderdag binnen, maandag of dinsdag naar huis.
– Hoelang lig ik thuis nog voor de dvd-speler? O maar, ik zou je het liefst zo snel mogelijk in beweging zien. Na twee weken kan je wel terug aan het werk.
– Bestaat de kans dat het niks helpt? Als jij heel recalcitrant bent en enkel pralinen en ijsjes eet en veel calorierijke dranken drinkt, dan gaat dat resultaat minder dan verwacht zijn.
– Die wilde vertellingen over mensen die niks meer kunnen eten en alleen nog maar overgeven, ga ik dat ook meemaken? Wie niks kan eten gaat dood. Hoeveel ken jij er al die dood zijn gegaan van een maagverkleining?
– Wat doe ik met al de jaloerse reacties die ik sowieso ga krijgen? Euh, die zit er bij voor te lachen.

Volgende halte : de diëtiste en nog een andere dokter die de testen coördineert. Op 20 september. Manmanman, dat bleef daar maar duren. Ja hoor, ga allemaal nog eerst eens gezellig op congé, zal ik hier wel dikker en dikker worden.

 

(gastric bypass / maagverkleining 4)

9 Reacties to “Bij de prof, een lekkere brok van mijn leeftijd nochtans (4)”

  1. Verdoofd op scheurend ijs « appelmoose Says:

    […] een beetje schaapachtig). – ‘Die chirurg daar, je weet wel, die met dat zwarte haar was ook zo’n knappe vent, en die van daarstraks die net na die knappe anesthesiste binnenkwam. […]

  2. micheleeuw Says:

    Het komt allemaal wel goed maar je moet goed luisteren wat je nadien wel en niet mag. En je proberen daaraan te houden. 🙂

  3. zeezicht Says:

    ja, hoe zou dat komen dat die oncologen en chirurgen zo’n knappe venten zijn?
    tenminste die welke je alles komen uitleggen.
    misschien om je af te leiden van het probleem? (grijns)

  4. Christel Says:

    Je gaat dat goed doen hoor! Je komt er wel door. En het is maar goed dat ze je eerst wat van de ene dokter naar de andere laten lopen om zeker te zijn dat het nodig is en niet omdat het “vermageren am sich” zou vereenvoudigen.

    Sterkte meid.. en iedere dag is er eentje.

  5. Margogogo Says:

    Nochtans, ik vond het eigenlijk allemaal redelijk rap gaan. Ik wist net dat je een maagverkleining zou laten doen en kijk, ge zijt al heleganst geïnstalleerd met een verkleinde toegeniette maag.
    Maar het wachten duurt lang als je keihard naar iets uikijkt, dat is een feit.
    En dat men je zoveel onderzoeken laat ondergaan zal ook wel ergens goed voor zijn, al ware het maar om die arme stakkers van doktoors nog flink wat te verrijken.

  6. The wedding, part 1: de kleren maken de man | lees me Says:

    […] uiteraard ook mooi matcht met roze.  Trouwens, was dit de vrouw die nog geen twee jaar geleden een gastric bypass operatie onderging? Lichtjes jaloers op haar gestroomlijnd figuur aanschouwde ik haar van kop tot teen. […]


Plaats een reactie